הבורסה התעלמה מפרשת פסגות והמשיכה במומנטום החיובי

המעו"ף טיפס ב-0.7% ■ התל-טק זינק ב-3.3% ■ בית ההשקעות פסגות, נחקר בחשד להונאת ענק והרצת מניות ■ הבורסה: בינואר זינקו המחזורים במניות ב-3.5% ל-2.3 מיליארד שקל

הבורסה בת"א את המומנטום החיובי ונסחרה גם היום בעליות שערים בתמיכת החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, המטפסים בשיעור מירבי של 0.4%. לסנטימנט הוסיפה גם הנעילה החיובית היום באסיה והעליות בבורסות אירופה. המדדים המובילים נסחרו בעליות של 0.5%-3.3% בהובלת מדד התל-טק בלט בעלייה בהובלת מניית סרגון שהמשיכה את המומנטום מאתמול ומוול סטריט ומזנקת בשיעור חד. מחזור המסחר באחד-העם מסתכם כעת ב-1.11 מיליארד שקל. כל זאת כשברקע, רעידת האדמה בשוק ההון כשבית ההשקעות הגדול במדינה, פסגות, חשוד בהונאת ענק ע"י שניים ממנהליו הבכירים לשעבר.

ראשית, לזעזוע בשוק ההון. רשות ניירות ערך פשטה אתמול על משרדי פסגות ני"ע, חברה בת של פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל אשר מנהל כ-130 מיליארד שקל, בחשד שהריץ אגרות חוב תוך שימוש בכוח כספי הנוסטרו שלו על מנת לגרוף רווחים באופן בלתי חוקי. על פי החשד, פסגות ני"ע השתמשה במיליארדי שקלים על מנת לקנות או למכור אגרות חוב קונצרניות וממשלתיות, תוך השפעה על מחירן וגריפת רווחים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לכאורה. ההערכה היא כי גם באגרות החוב מסדרה ה' של דלק נדל"ן בוצעה הרצה לכאורה על ידי פסגות ני"ע. גורם בכיר באחד הבנקים אמר היום ל"גלובס" כי "רשות ניירות ערך צריכה לעשות בדק בית מקיף בכל בתי ההשקעות. פסגות אינו היחיד שבו ישנה השפעה על שערי ני"ע, אך בהיותו הגוף המוסדי הגדול ביותר בשוק הישראלי הוא צבר עוצמה שאיפשרה לו לנצל את כוחו בשוק באופן מעורר חשש".

הבורסה פירסמה היום את נתוני המסחר לחודש ינואר בו נרשמה עלייה חדה במחזורי המסחר במניות וירידה בהיקפי המסחר באג"ח. המחזור היומי במניות הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל - גבוה בכ-35% מהמחזור הממוצע בשנת 2009. באיגרות החוב נרשמה בינואר ירידה חדה בפעילות והמחזור היומי, שהסתכם בכ-3.1 מיליארד שקל והיה הנמוך ביותר מאז אפריל 2007 - כ-25% פחות מהמחזור הממוצע בשנת 2009.

החטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל דיווחה כי בחודש דצמבר נרשמו השקעות זרות נטו של כ-60 מיליון דולר במניות ישראליות הנסחרות בבורסה בת"א, ירידה של כ-90% לעומת כ-560 מיליון דולר בנובמבר. עיקר ההשקעות התרכזו בענף הכימיה והפרמצבטיקה. בגזרת אגרות חוב נרשמו מימושים נטו של כ-50 מיליון דולר באג"ח ממשלתיות, לעומת השקעות של כ-430 מיליון דולר בנובמבר. באג"ח הממשלתיות הנסחרות בחו"ל נרשמו השקעות נטו של כ-95 מיליון דולר, לעומת מימושים בסך כ-250 מיליון דולר בנובמבר. מבחינת השקעות ישראלים בחו"ל - כ-1.2 מיליארד דולר הושקעו במניות זרות, לעומת ממוצע חודשי של כ-570 מיליון דולר ב-2009. באג"ח, תושבי ישראל השקיעו נטו כ-210 מיליון דולר, בעיקר השקעות של המגזר העסקי.

שוקי העולם דוחפים

ולשוקי העולם. המסחר בוול סטריט צפוי להמשיך ולעלות, כך מורים החוזים העתידיים, זאת לאחר שננעל אמש בעליות שערים בשיעור מירבי של 1.4%, לאחר נתוני מאקרו חיוביים. אתמול פורסם כי הצריכה הפרטית, שאחראית לכ-70% מצמיחת התמ"ג האמריקני, עלתה בדצמבר בחודש השלישי ברציפות וההכנסה עלתה בשיעור חד יותר, מה ששולח את שיעור החיסכון הפרטי לרמתו הגבוהה ביותר מאז יוני. העלייה בצריכה עשויה להצביע על המשך הצמיחה בארה"ב בחודשים הקרובים. גם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני עלה הרבה מעל לציפיות בינואר לרמות הגבוהות ביותר זה 5 שנים. היום יפורסמו בארה"ב מכירות הבתים שנמצאות בתהליך מכירה, וכן מכירות כלי הרכב והמשאיות.

בעקבות וול סטריט, שוקי אסיה ננעלו היום בעליות של עד 1.8%, כשברקע הותרת הריבית באוסטרליה על כנה באופן מפתיע, ובהובלת מגזר הסחורות. באירופה נרשמות עליות שערים של כ-0.7% על רקע נתוני מאקרו טובים - מדד המחירים ליצרן (PPI) בגוש האירו עלה ב-0.1% בדצמבר, מה שמשקף ירידה שנתית של 2.9%. אנליסטים חזו גידול אפסי וירידה שנתית של 3%. נתוני הייצור התעשייתי לחודש נובמבר עודכנו מעלה לגידול של 0.2% מ-0.1%.

סרגון תמשיך את המומנטום?

כי"ל , כהרגלה, המשיכה לעורר את עניין המשקיעים. המניה נסחרת היום על רקע עליות השערים החדות שנרשמו אמש במניות הדשנים הגדולות בוול סטריט. בתוך כך, במגדל שוקי הון מעלים את ההמלצה על המניה ל"החזק", במחיר יעד של 48 שקל למניה - פרמיה קלה על מחיר הפתיחה של המניה היום. בבית ההשקעות אומרים כי המניה עדיין אינה זולה והקונצנזוס לשנת 2010 העומד כיום על 84 סנט למניה אינו משקף את ירידות המחירים באשלג כמו גם את נתחי השוק הריאלים של כי"ל ועל כן צפוי לעבור הנמכה משמעותית כלפי מטה".

טאואר חתמה על הסכם עם חברת Soitec לפיתוח טכנולוגיה ייחודית ומתקדמת לחיישני מצלמה באיכות גבוהה. שוק החיישנים בטכנולוגיית ההארה אחורית לתחום המצלמות האיכותיות צפוי להגיע לכ-120 מיליון דולר בשנת 2013. "שוק החיישנים המבוסס על טכנולוגיית ה-BSI מחליף בהדרגה את הטכנולוגיה הנוכחית של הארה קדמית (FSI) והוא צפוי להגיע לכ-800 מיליון דולר בשנת 2013," אמר ג'רום ברון, אנליסט בכיר בחברת השיווק והייעוץ Yole Development.

קדחת הקידוחים נמשכת כשהיום היו אלה זרח ומודיעין שהודיעו כי הן נערכות לביצוע קידוח ב"צורים" בעלות של 9 מ' ד'. את הקידוח תבצע חברת לפידות. הקידוח מתוכנן להיקדח כקידוח אלכסוני למרחק של כ-3 ק"מ ולעומק של כ-2.3 ק"מ ומטרתו - גילוי נפט.

בנק לאומי המשיך להיסחר על רקע הסאגה במינוי יו"ר לדירקטוריון הבנק. אתמול נודע ל"גלובס" כי בנק ישראל לא ימנע את מינויה של מאור לדירקטורית ולאחר מכן ליו"ר. בבנק ישראל סבורים כי במצב העניינים הנוכחי אין חלופה טובה יותר מאשר מאור בכדי להחליף את איתן רף.

סרגון הוסיפה לרכז עניין לאחר שזניקה אמש בוול סטריט ביותר מ-10% לאחר פרסום הדו"חות. תוצאותיה הכו את תחזיות הרווח וההכנסות, והיא העלתה את תחזית ההכנסות ל-2010.

גם נס טכנולוגיות זינקה אמש בוול סטריט לאחר שהודיעה על 2 עסקאות: האחת, חתימה על הסכם מול משרד רישום המקרקעים של צ'כיה בהיקף של 19 מיליון דולר. השנייה, הארכת הסכם מיקור החוץ מול תומסון רויטרס ישראל ב-4 שנים נוספות.

[לאתר המעו"ף]