לסקר: "הוזלת התעריפים תחייב להקים עוד תחנת כוח כל שנה"

עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל, בכנס הרצליה: "כל ירידה של 10% בתעריף משמעותה עלייה של 3% בביקוש - אם היום אנחנו מייצרים 10,000 מגוואט, הירידה בתעריף משמעותה צורך בהקמת תחנה נוספת של 300 מגוואט בכל שנה"

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר אמר כי הורדת תעריפי החשמל בשיעור של 10% תביא לעלייה של 3% בביקוש לחשמל ותחייב את חברת החשמל להקים תחנת כוח נוספת של 300 מגוואט בכל שנה. לסקר דיבר הבוקר בפאנל בנושא אנרגיה בכנס הרצליה העשירי.

לדבריו "המשבר הכלכלי הביא לירידה של 4% בביקוש בשנת 2009. דבר נוסף, קרה משהו למזג האוויר. כל השנים נערכנו לשיאי ביקוש בקיץ ובחורף ואת האביב והסתיו ניצלנו לשיפוצים. מה שקרה זה שעונות המעבר החלו להעלם בשנים האחרונות. מי שמסתכל רואה שב-2009 היו חמסינים באביב והביקוש היה כמו בקיץ".

לסקר ציין כי לפי תחזית המדען הראשי של המשרד להגנת הסביבה הטמפרטורה צפויה לעלות בחצי מעלה בכל שנה. כמו כן הוא ציין כי צפויה עלייה גדולה בביקושים בעיקר מכיוון מתקני ההתפלה החדשים ומצד הרשות הפלסטינית.

"אין ספק שאם עד היום התייחסנו לתעריף כדבר מובנה, לאחר שקראתי שתעריפי החשמל הולכים לרדת צריך להבין שכל ירידה של עשרה אחוז בתעריף משמעותה עלייה של 3% בביקוש. זה אומר שאם היום אנחנו מייצרים עשרת אלפים מגה ואט, הירידה בתעריף משמעותה צורך בהקמת תחנה נוספת של 300 מגוואט, מעבר לתחזיות שלנו שמדברות על הכפלת הביקוש בתוך 20 השנים הקרובות", אמר.

גדעון תדמור מנכ"ל דלק אנרגיה , השותפה בקידוח ים תטיס ובתגלית "תמר" אמר בכנס כי "המפץ הגדול החל בשנת 2000 עם תגליות הגז וב-2004 כשהתחלנו לספק גז לתחנת הכוח באשדוד. המהפכה רק בתחילתה ויש לה עוד דרך ארוכה שהרבה מהיכולת להתקדם בה תלויה בנו. אם מסתכלים על סל הדלקים ברור לגמרי שהוא השתנה לגמרי בעקבות התגליות. היכולת להפחית את תעריף החשמל זו תועלת אחת אבל החיסכון למשק הישראלי מהמעבר הוא בסדרי גודל של 18 מיליארד שקל, ובנוסף יש למשק הכנסות ממיסים ומתמלוגים ויש אלמנט מאד חשוב של תרומה לאיכות הסביבה. עד היום כתוצאה משימוש בגז טבעי נחסכו פליטות בהיקף של שנת ייצור אחת".

תדמור הוסיף, כי "תגליות תמר ודלית הן בסדרי גודל הרבה יותר גדול מים תטיס והן מבטיחות אספקת גז טבעי למשק הישראלי למשך עשרות שנים קדימה. נשאלת השאלה כיצד מבטיחים את היתירות והיציבות למערכת החשמל אם נגדיל את ההתבססות על גז טבעי. היום יש בחברת חשמל תקרת זכוכית של 40% מכושר הייצור, וצריך להרים את התקרה הזו. העובדה שיש יכולת לקיים את מאגר מרי בקידוח ים תטיס בדרום במקביל למאגר תמר מבטיחה למשק יתירות של 100% ומאפשרת למשק החשמל להתבסס על גז טבעי", אמר.

"יש גם שלב נוסף והוא של המשך אקספלורציה באגן הלבנטיני ובכוונתנו לעשות את זה ויש הרבה שחקנים שמצטרפים לתהליך הזה. אם אכן תהיינה תגליות נוספות, מדינת ישראל תוכל למנף את התגליות האלה במישור הגיאו-פוליטי ולבסס את מעמדה לא רק כמדינה שיש לה עצמאות אנרגטית אלא גם כמדינה שיכולה לייצא את האנרגיה למדינות הים. זה החזון וזו המהפכה ובידנו לממש אותה", לדברי תדמור.

מנכ"ל חברת חשמל הגיב לדברי תדמור על הצורך להרים את תקרת הזכוכית של 40% ואמר "אני חושב שזה יהיה חוסר אחריות להתבסס על גז מעבר לתקרה של 40% או 50%. אין תקדים בעולם לשימוש בגז טבעי באחוזים כאלה. אני לא מתעסק כרגע ביתירות של המאגרים. רשת ההולכה שלנו היא לא מגובה. יש יותר מדי נקודות של כשל. ייקח לפחות עשר שנים עד שנראה את המערכת מגובה בצורה טוטאלית כמו בהולנד. אם אני מסתכל עשר או 15 שנה קדימה, צריך להקטין את הפחם ל-40%, צריך להכניס תחנות גרעיניות עד לייצור של 10 או 15% ויש עוד 10% אנרגיה חלופית".

מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח הזהיר במושב כי משבר החשמל בישראל עלול להגיע למשבר במהלך המחצית השנייה של העשור הנוכחי. לדבריו "ככל הנראה תידרש דחייה בהקמת תחנת D - כלומר יהיו חסרים 1,300 מגוואט ויש בעיות עם הסגירה הפיננסית של הגורמים הפרטיים שאמורים לייצר חשמל. הממשלה קיבלה החלטה שהיא מאשרת תוכנית חירום לבניית תחנות כוח נוספות. שלב ב' מתעכב - כל הדברים האלה עלולים להביא אותנו לסוג של משבר במשק החשמל במחצית השנייה של העשור הזה. בחשמל בניגוד למשק המים אי אפשר למדוד כל יום את המפלס והציבור לא מבין כמה קרובים למשבר". צמח הוסיף כי ישראל נחשבת כיום לאחת המדינות המובילות בשיעור ההסתמכות שלה על ייצור חשמל מגז טבעי וציין כי "ישנם כאלה האומרים שכבר היום שיעור ההסתמכות על גז גבוה מדי".

צמח ציין כי בעיית המחסור בקרקע צפויה להחריף בשנים הקרובות לאור הצורך לבנות תחנת כוח אחת בכל שנה. לדבריו זו הסיבה שמשרד התשתיות החליט להעלות את הנושא של תחנת כוח גרעינית לשימושים אזרחיים. כשאנו מדברים על מה יהיה ב-2020, 2025 זה הזמן הנכון. צמח ציין כי משרד התשתיות שותף לוועדת היגוי ביחד עם הוועדה לאנרגיה אטומית ומשרד ראש הממשלה שאחראית לבדיקת כל ההשלכות של בניית תחנה גריעינת בישראל במהלך העשור הבא.

יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית, עוזי עילם אמר כי הוא ממליץ לממשלה לחדש את התכנית הגרעינית להקים צוותים מתאימים בחברת החשמל ולעורר מודעות במשרדי הממשלה לכך שמתחיל מחדש טיפול תכליתי בתחנות כוח גרעיניות לישראל.