אג"ח מומלצת לפי רועי ורמוס

החברה, האגרת והסדרה שקיבלו המלצת קנייה חמה ממחלקת המחקר, רק בחודש יוני השנה

ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן

פצצה הוטלה אמש בשוק ההון, "פסגות" בית ההשקעות הגדול בישראל, המנהל כספים בשווי כ-130 מיליארד שקלים, חשוד לכאורה בהרצת אג"ח. השנה החולפת עמדה בסימן שנת הטוהר של פסגות - בית ההשקעות שבראשו ניצב רועי ורמוס, האביר, הלוחם את מלחמת העשוקים, מחזיקי האג"ח של החברות העומדות לקרוס.

מה לא שמענו ממנו השנה? "שיטת וול סטריט היא מושחתת, לא מוסרית וצינית. כל מי שמתעסק בניהול כסף צריך להרגיש לא בנוח ברמת מוסר בעייתית כזו", הכריז סר ורמוס, "כשאנחנו באים לדיונים עם הרגולטורים הם רואים בנו לפעמים בעלי אינטרסים, אבל יש עדיין בינינו כאלה שרוצים לטייב [כך במקור] את שוק ההון ולעבוד בידיים נקיות."

ורמוס לא הסתפק בדיבורים, לכאורה הוא נקט במהלכים נוספים שהוגדרו בפיו כצעדים להפחת ניגוד אינטרסים: הפסקת פעילות החיתום ב-2008, סגירת מחלקת הנוסטרו - אותה ניהלו דוד אדרי ושי בן דוד שנעצרו הלילה - בדצמבר 2009.

סגירת מחלקת הנוסטרו לפני כחודשיים העלתה תהיות רבות. ויתור על פעילות נוסטרו פירושה ויתור על מיליוני שקלים. לאור אירועי ליל אמש, התהיות מקבלות משנה תוקף - מה קרה שם שכל כך בער ל'פסגות' לחסל את קיומו.

האם בנוסטרו יש יותר ניגוד עניינים מאשר בברוקראז', בקרנות נאמנות ופעילות תעודות הסל של פסגות שממלאות את תיקי המשקיעים שאותם הם מנהלים? ניגודי העניינים שורצים בכל פינה בשוק ההון בישראל.

שימו לב לעובדות הבאות - והסיקו בעצמכם מסקנות:

ורמוס עודד בהזדמנויות רבות את המשקיעים לקנות אג"ח ממשלתיות ואג"ח קונצרניות. ובספטמבר 2008 אף צוטט כמי שרואה באפיק השקעה זה כאמצעי להגדלת רווחי הגופים המוסדיים: "האג"ח הממשלתיות בישראל, נתנו תשואות יפות מתחילת השנה.. עכשיו גופים יוכלו להגדיל את תשואת התיק שלהם, ולעשות תשואה... גבוהה לתיק, שתתבטא בעתיד בתשואה... לעמיתים שלא יתפתו למשוך את הכסף".

אחד החשדות כלפי 'פסגות' הוא הרצת אג"ח מסדרה ה' של דלק נדל"ן.

באופן מפתיע - ואולי מפתיע פחות למי שעוקב אחר מאמרי כאן בגלובס - ב-7 ליוני הוציאה מחלקת המחקר של פסגות המלצה חמה לקניית אג"ח דלק נדלן אגח ה . מנהלת מחלקת המחקר לימור גרובר והאנליסטית טלי מורן המליצו על האג"ח. ההמלצה ניתנה לאחר שלושה ימים שבהם ירד שער האג"ח בשיעור 26% במצטבר, ביום ההמלצה עלה השער ב-9.5% ובחמשת הימים שלאחר מכן בעוד 21% במצטבר.

"מיצובה העסקי של דלק נדל"ן טוב ביחס למנפיקי אגרות חוב ישראליות", כתבו מורן וגרובר בהמלצתן, "ונתמך לחיוב במיצוב עסקי גבוה לנכסי החברה". כמי שעוקב וחוקר המלצות אנליסטים, התקשיתי להתעלם מספציפיות המלצה זו. בודדות ההמלצות הנוקבות באופן כה ישיר וחד משמעי בנייר ערך מסוג מסויים. על פי רוב המלצות מתמקדות במניות או באג"ח באופן כללי.

המניפולציה שבה חשודים שני העצורים, הניבה לבית ההשקעות רווחים רבים, קשה להניח שהפעילות הזו חמקה מעיני העומדים בראשו. אם ורמוס לא ידע, זה סימן רע מאד, ואם ידע - על אחת כמה וכמה.

אם ידע או לא - האחריות היא גם עליו. אין להשאירה על כתפי הש.ג.