בוטל הליך פיטורי עובד אסם שנבע מתביעתו נגד החברה

לפי הפסיקה, דרך המלך כשמדובר בפיטורים שלא כדין אינה השבת העובד לעבודתו - אלא מתן פיצויים, אפילו כשמדובר במגזר הפרטי ■ עם זאת, בנסיבות מתאימות וחריגות העניק בית הדין גם סעד של אכיפה

בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע הוציא, באופן חריג, צו מניעה האוסר על חברת אסם לקיים שימוע ולפטר סוכן מכירות שלה באזור אילת. נקבע כי הסוכן פוטר לכאורה רק משום שהגיש תביעה נגד אסם, מה שמצדיק לכפות על החברה להמשיך ולהעסיקו עד לבירור נסיבות פיטוריו.

מוטי קינר עובד באסם כ-8 שנים ולטענתו בפועל מילא תפקיד של מנהל מכירות אזורי באילת. בספטמבר האחרון תבע מאסם 800 אלף שקל, בטענה שפגעה בשיטתיות ושלא כדין בשיעורי העמלה המגיעה לו מהמכירות. בדצמבר הוא קיבל זימון לשימוע לפני פיטורים, שימוע שנדחה בשל עתירתו לביטול פיטוריו.

באמצעות עוה"ד אודליה לוי-אטינגר ואביבה סיטבון-צרפתי טען, שאסם מבקשת לנקום בו על ש"העז" לתבוע אותה בעודו עובד בה, והיא מנסה למנוע ממנו לפנות לערכאות כדי לממש את זכויותיו כעובד. אסם השיבה שעל קינר להעלות טענות אלה בשימוע, וכי צו המבטל את השימוע יפגע במוסד השימוע כולו. לגוף העניין טענה, שקינר מפוטר בשל חוסר שביעות רצון מתפקודו וכי העובדה שתבע אותה אינה מקנה לו חסינות מפיטורים.

לפי הפסיקה, דרך המלך כשמדובר בפיטורים שלא כדין אינה השבת העובד לעבודתו - אלא מתן פיצויים, אפילו כשמדובר במגזר הפרטי. עם זאת, בנסיבות מתאימות וחריגות העניק בית הדין גם סעד של אכיפה.

השופט משה טוינה קבע במקרה זה, כי התנהלות אסם "תמוהה, בלשון המעטה": עד להגשת התביעה מעולם לא הועלתה השגה - בעל-פה או בכתב - בנוגע לתפקודו של קינר. ההשגה הראשונה הובאה בכתב ההגנה של אסם בתביעתו. אסם האשימה אותו בהפרת נהלים שלא היה אמור לקיים שכן הם נועדו רק ל"מקדמי מכירות". למרות מכתבי הבירור הרבים ששלחה לו אחרי שהגיש את תביעתו, איש מהממונים לא טרח להזמינו לשיחה. "קשה שלא להתרשם שמכתבי התלונה לא נועדו אלא להכשיר את הקרקע לטענה בדבר כשל מקצועי של קינר".

מאחר שחוק הגנת השכר אוסר לפטר עובד בשל תביעה שהגיש בתום-לב לתשלום שכר מולן, קבע השופט כי נדרשת התערבות של בית הדין. הוא ביטל את הליך הפיטורים ואת ישיבת השימוע. דיון מקדמי בתביעה עצמה יתקיים ביוני השנה. (תל"א 2612/09).