הרומן של אמא עם יצחק תשובה

אם ז'ניה מנאות אפקה תמחק את הפנסיה בהשקעה בגז, יהיה לה פחות כסף לתרופות

ד"ר דפנה פפר היא כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

לפני שבוע כשאימי חזרה ממשחק ברידג' עם חברותיה החלה התעניינותה ביצחק תשובה וחיפושי הגז. מסתבר שבמשחק אצל ז'ניה שדה הגז תמר, קבוצת דלק, ישראמקו, היו נושאי שיחה לוהטים. לידיעתכם, מדובר במפגש נשים בגילאי 73 עד 84.

אמא שאלה אותי אם לדעתי כדאי לפרוע 50 אלף שקלים מחסכונותיה, ולהשקיע אותם בישראמקו או בדלק. בעוד אני נפעמת מעצם השאלה, המשיכה אמא ושאלה אם כדאי לשים 15 אלף שקלים, בזרח או במודיעין. היא שמעה שנוחי דנקנר נכנס שותף למודיעין כי הוא מקנא בתשובה ובמקום שבו דנקנר נכנס כדאי גם לה להיכנס. כאן כבר איבדתי את יכולת ההקשבה. הייתי בשוק. בעשר השנים החולפות אמא מעולם לא הזכירה את דנקנר או תשובה. גם לא גז או נפט.

עד היום אמא השקיעה במט"ח, פק"מ, פנסיה וגמל, קצת במניות טבע. חיפושי נפט וגז לא היו, מבחינתה, נושא לשיחה. לדבריה את'קה חברתה, מימי נעוריהן בוורשה השקיעה 5000 דולר בישראמקו. 5000 הדולר הניבו בשנתיים האחרונות: תיק מקורי של לואי ויטון, חופשה בלונדון, טבעת מחנות "שטרן" בדיוטי פרי, מגפיים של קנת קול, ועוד נשארו 8500 דולר בחשבון.

את'קה וכך הבנתי שבתה לפני מספר חודשים את דעתן של נחמה וליבייה שהשקיעו עשרת אלפים דולר בדלק חיפושי נפט ובזרח. מאז חוו שמחה ואייטם לשיחה. רק אמי נשארה בחוץ וחשה זנוחה ואומללה. הברידג' כבר לא ממש מעניין. במיוחד ששלומית, אלמנת קבלן ידוע ז"ל, השקיעה 20 אלף דולר ברציו ופתאום נהיו לה 47 אלף דולר. שלומית הסבירה לאמא שהיא לא תממש כי הרווח עוד יהיה שמן יותר ואמא החסירה פעימה

ז'ניה מאפקה

אמא וחברותיה, עם כל הכבוד לאמא שלי, ויש כבוד, מייצגות את תופעת העדר הרווחת בחודשים האחרונים במניות הגז והנפט. נשות הברידג' יודעות מי מחפש ואיפה, למי יש סיכוי למצוא ומתי ואצל מי הכסף יוכפל בזריזות. על סיכון הן לא באמת שמעו. הכל נראה להם סוג של השקעה בטוחה. לא הימור. ז'ניה אמרה שקראה כי יצחק תשובה אמר שישראל תהיה "מעצמת גז". מבחינתה תשובה הרבה יותר אמין מנתניהו. אין בכלל ספק. "תשובה איש צנוע שאינו מתגאה בכסף שלו" אמרה ניצה המבוגרת שבחבורה.

הסברתי לאמא שיש סיכונים. "זה לא קזינו" היא ענתה בנחרצות. אמרתי שעוד לא הפיקו בלון גז אחד. "יש בתמר גז יותר מהנפט בסעודיה" פסקה אמא. זרח רק נכנסה למבחני הפקה בים המלח וייתכן שהכמות בכלל לא מסחרית להפקה הסברתי. אמא ענתה "שדווקא בשבר הסורי אפריקאי שיסודו בים המלח ייתכן שנמצא מאגר עצום". הביטחון שלה היה טוטאלי ולא ניתן לערעור.

אפסו כוחותיי, כשלו נימוקיי. אי אפשר להזיז את אמא מדעתה שחייבים להשקיע בחיפושים. רגע לפני שנכנעתי הצלחתי לסחוט הבטחה 25 אלף שקל בלבד ולא שקל יותר. אמא הסכימה בחוסר התלהבות בולט.

אמא וקבוצת הברידג' שלה, והחברות האחרות "מרוטרי", הן דוגמא לתופעת עדר רחבת היקף במניות הגז והנפט. אם אמי תמחק את כל השקעתה, חייה לא ישתנו. אם גב' כהן מטבריה או אשקלון תמחק את השקעתה יהיה לה פחות עוף קפוא או תרופות במקרר.

בגלל הסיכון הגבוה מומלץ לחשוב פעמיים ושלוש לפני ששמים כסף בחיפושי הגז והנפט. מבחינת אימי תמיד הייתי טיפוס פסימי. אחת שלא מאמינה ליצחק תשובה.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה