מה בין דני איילון למיסז'ניקוב?

שכונה ■ זאת הצורה שבה מתנהלת תדמיתה של ישראל בחודשים האחרונים

בכנס הרצליה ניסה פאנל מכובד להתמודד עם מצבה של ההסברה הישראלית בעולם. היו שם יועץ התקשורת אייל ארד, מרטין קייס נשיא חברת המיתוג "אמפקס", ועידו אהרוני, אחראי על פרויקט מיתוג ישראל במשרד החוץ.

כולם התלוננו על התדמית הגרועה של המדינה, על הזהות שלה עם הקונפליקט הישראלי-פלסטיני ועל כך שאין גורם שמוביל את ניהול המותג "ישראל". אף אחד לא הזכיר שם את המונח הכל כך ישראלי והכל כך בסיסי בהוויה שלנו, שכונה. זאת הצורה שבה מתנהלת תדמיתה של ישראל בחודשים האחרונים.

תמיד נשמע נהדר לזרוק לאוויר מונחים מפוצצים כמו מיתוג ותדמית, אבל איך אפשר לנהל דיון אינטליגנטי במצב ההסברה שלנו בעולם, כששני האנשים שאמורים להיות חלון הראווה של מדינת ישראל מתנהגים כמו בריונים?

אתמול הודיע שגריר טורקיה בישראל שהוא מקפל ציוד והולך מפה. הוא נפגע אנושות מההשפלה המכוערת שהעביר אותו סגן שר החוץ דני איילון, הדמות שאמורה לתת דוגמא אישית לצוערים, נספחים, שגרירים וקונסולים. אבל אם חשבנו שמדובר בעשב שוטה, תרתי משמע, בא סטס מיסז'ניקוב, שר התיירות, והוכיח שמדובר במדיניות. מדיניות השכונה.

בעלי משרה בכירים כמוהו, חושבים שכשהם נוסעים לחו"ל על חשבון הציבור, הם בעצם יוצאים לחופשה פרטית. מיסז'ניקוב נסע למינסק לשתי פגישות עבודה ו"סגר" שם וויקנד בכיף על חשבוננו, וכשהצטרף למשלחת של שמעון פרס בברזיל וארגנטינה, שם פס על קבלות פנים, לא הופיע לאירועים והעדיף ללכת לים או לצאת עם החבר'ה מהפמליה שלו בברים עד אור הבוקר.

בנסיעה לספרד ופורטוגל ההתנהלות היתה דומה. השר היה אמור להשתתף ביריד תיירות בינלאומי ולחתום על הסכם תיירות עם עמיתו הפורטוגלי, עניין שהיה אפשר לסגור בנסיעת "קוויקי" של כמה ימים. סטס התעקש על שבוע, במהלכו הבריז לארוחת ערב אליה הגיעו למדריד למעלה מ-50 אנשי עסקים בתירוץ שהוא הרוג מעייפות. מה עייפות. האיש אריה. התברר שהוא העדיף לדפוק דרינקים באחד הברים המקומיים עד ארבע בבוקר. באותו שבוע מביש הוא הספיק לנצל היטב את הזמן, צפה במופע פלמנקו וערוך סיור תיירותי בעיר טולדו, במקום להיות נוכח בביקור רשמי בקתדרלה הראשית של העיר.

אם לנושאי משרה בכירים בממשלה היתה אחריות דירקטורים כמו בחברות ציבוריות, אחריות שמשכנת להם את הכיס, מיסז'ניקוב היה חושב טוב טוב לפני שהיה מתנהג בצורה מופקרת כזאת. עד שזה יקרה, אם בכלל, שיתכבד כבוד השר וישלם על כל הביקורים בהם דאג לבילויים שלו במקום למדינה. כמה אלפי דולרים אולי ילמדו אותו לקח. מכיוון שלא נראה שימהר לעשות את זה, צריך מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, לדרוש את זה ממנו לאלתר.

ואם כבוד השר מתקשה להבין את המסר, אז בלשון השכונה שהוא מכיר כל כך טוב, בחייאת, סטס, עשה טובה ות'חפף הביתה. אנחנו רוצים שר תיירות ראוי שימשוך לכאן תיירים ולא רק בדיחות על חשבוננו.