עדיף לשכור מטפלת מלשלם מזונות

בגלל כללי ההלכה, אב בישראל חייב לשלם לאם מזונות גם אם המשמורת משותפת

בעקבות טענות חוזרות ונשנות של ארגוני הגברים על קיפוחם בידי פקידות הסעד בנושא משמורת הילדים, מינה שר הרווחה לפני כשנתיים ועדה מיוחדת בנושא, ומסקנותיה היו שהגברים הגרושים אינם מופלים לרעה.

מהנתונים הסטטיסטיים, לעומת זאת, עולה תמונה ברורה על-פיה המשמורת בישראל היא בידי האם. נתוני משרד הרווחה הם שב-80% מתיקי המשמורת ממליצות פקידות הסעד על משמורת בידי האם, ב-15% על משמורת בידי האב, ורק ב-5% מהמקרים מומלצת משמורת משותפת.

תפיסת המשמורת המשותפת הגיעה לישראל באיחור ניכר, לאחר שבארה"ב קנה לו רעיון החלוקה השיוויונית של המשמורת אוהדים רבים, כבר בשנות ה-80 וה-90, ובמדינות רבות נהפכה המשמורת המשותפת לברירת המחדל.

במקביל לעליית פופולריות המשמורת המשותפת בישראל, בארה"ב דווקא גוברת הביקורת על השיטה, לאחר שהניסיון לימד כי לישומה בפועל חסרונות רבים, בינהם הטענה כי אבות עושים שימוש ציני בתביעת משמורת משותפת רק כדי לפטור עצמם מתשלום מזונות.

מאמרים ומחקרים שונים בארה"ב טענו שמבחינה כלכלית משתלם יותר לאב לשכור אופר, לרוב עובדת זרה וכח עבודה זול, מאשר לשלם לאם מזונות עבור טיפולה בילדים. האבות עתרו וקיבלו פסקי דין על פיהם במשמורת משותפת שבה הילדים חולקים את זמנם בצורה שווה, כל צד ישא בהוצאות הילד שבחזקתו באופן ישיר, תוצאה אשר נראית הגיונית וצודקת על פניה, אך בפועל גרמה לעוול נורא לאמהות אשר כושר השתכרותן היה נמוך בהרבה מזה של האבות.

בישראל המצב שונה, בין היתר משום שעל פי חוק אבות יהודים בישראל לא יכולים לפטור עצמם לחלוטין מתשלום מזונות. מזונות ילדים יהודים נקבעים בהתאם להלכה, הקובעת חובה אבסולוטית על אב לשאת במזונות הכרחיים של ילד קטן, ועקב כך בפסק דין שניתן בשנת 2008 בית המשפט העליון קבע במפורש שגם כשהילד נמצא במשמורת האב, וקל וחומר במשמורת משותפת, נותרת על כנה חובתו המוחלטת של האב לשאת בצרכים ההכרחיים של הילד.

באותו מקרה בית המשפט העליון דחה ערעור של אב, אשר נתבע לשלם מזונות לאם עבור הילדה, על אף שהילדה הייתה במשמורת בלעדית שלו, והגיעה לבקר את האם בהסדרי ראיה.

על אף שהאב לא יכול לפטור עצמו לחלוטין מתשלום מזונות, גם בישראל לקביעת המשמורת יש השפעה על גובה המזונות. בפסק דין של בית המשפט המחוזי בחיפה נקבע לפני מספר שנים שמזונות אב במשמורת משותפת יופחתו ב25% מהסכום ששילם בעת שהמשמורת היתה בידי האם, מאחר שכשהילדים נמצאים בחזקתו, הוא נושא בהוצאותיהם באופן ישיר, ומפחית מהוצאות האם.

עם זאת יש להביא בחשבון שיש מרכיבים במזונות שאינם משתנים לאור העובדה שהילדים מבלים עתה מחצית הזמן אצל האב, כך למשל רכיב 'המדור', שכן האם אינה יכולה להשכיר את חדר הילדים בלילות בהם הילד ישן בבית האב, ולכן משמורת משותפת אינה מפחיתה מהוצאותיה בגין שכר הדירה.

החשש שאבות יעתרו לקבלת משמורת או משמורת משותפת משיקולים כלכליים, פוגע באבות אשר רוצים במשמורת מסיבות כנות ומתוך רצון אמיתי להיות מ