לא רק "לווייתן": רציו קיבלה היתר לחפש נפט וגז באתר "גל"

ההיתר ניתן לרציו עד ה-15 באוגוסט 2011 ■ הסקר הסיסמי הראשון ועיבודו יסתיימו עד ה-7 בנובמבר 2010 ועלותו מוערכת ב-3.6 מיליון דולר

שותפות חיפושי הנפט והגז רציו , אשר שווייה התנפח בשנה האחרונה לאור תקוות המשקיעים למציאת תגלית גז באתר "לווייתן" בשל קרבתו לשדה "תמר", קיבלה ממשרד התשתיות לחפש נפט וגז בים בהיתר "גל", הממוקם גם כן בסמיכות לשדה "תמר".

אתר "גל" ממוקם כ-150 ק"מ מערבית לנתניה. חלקו המזרחי של האתר גובל בחלק הדרום-מערבי של רישיונות "רציו-ים", הלא הוא רישיון "לווייתן". הדרך למציאת נפט או גז עדיין ארוכה, אך ההיתר ניתן לרציו עד ה-15 באוגוסט 2011. שטח ההיתר הינו כ-1.77 מיליון דונם, בגבולות המים הכלכליים של מדינת ישראל.

"לאור המלצות מומחי החברה, רציו מאמינה שגם באיזור 'גל' קיים פוטנציאל למבנים המכילים גז", אמר מנכ"ל רציו יגאל לנדאו. "ההיתר המוקדם על שטח כזה מאפשר לבצע סקרים גיאולוגיים וגיאופיזיים ולבחור מתוכם שטחים נבחרים לרשיונות".

הפעילות באתר "גל" כבר ידועה למשקיעי מניות הנפט והגז; לפי הלו"ז של רציו, החברה מתכננת לסיים את מיפוי הקוויים הסיסמיים עד אפריל ולאחר מכן לבצע עיבוד של הנתונים. לאחר מכן תתקשר רציו עם חברה שתבצע עבורה את הסקרים הסיסמיים, שמהווים את המשוכה הראשונה בדרך לחיפושי הנפט והגז.

הסקר הסיסמי הראשון (דו-מימדי) ועיבודו יסתיימו עד ה-7 בנובמבר 2010 ועלותו מוערכת ב-3.6 מיליון דולר. בשלב זה, בהתבסס על תוצאות הסקר, תצטרך החברה להחליט האם היא ממשיכה לשלב הבא - ביצוע סקרים סיסמיים תלת-מימדיים. אם היא לא תתחייב לכך, היא תיאלץ להחזיר 50% משטחי ההיתר בחזרה למשרד התשתיות.

אמנם מוקדם מאוד לדבר על כך, אך במידה והסקרים הללו יצביעו על פוטנציאל למציאת נפט או גז טבעי באזור, יחל שלב הקידוח. החברה התחייבה לספק דו"ח סופי על הסקרים הסיסמיים ותוכנית לקידוח בשטח ההיתר (אם הסקרים אכן יעידו על פוטנציאל) עד ה-7 ביוני 2011. רציו התחייבה בפני משרד התשתיות להשקיע בתוכנית העבודה שלה באתר סכום של 4.5 מיליון דולר לכל הפחות.