בקרוב: חיילים קרביים ילמדו לתואר ראשון במהלך השירות

יוזמה חדשה של נשיא המדינה והרמטכ"ל תעניק לחיילים הקרביים את האפשרות לסיים את שנת הלימודים הראשונה באוניברסיטה במחצית הזמן - ועל חשבון השירות ■ הפיילוט הראשון של התוכנית ייצא לדרך תוך שלושה חודשים ויכיל 50 לוחמים

האם צה"ל הולך לממן את הלימודים האקדמיים של חייליו? נשיא המדינה שמעון פרס עומד בראש יוזמה חדשה, על פיה יוכלו חיילים קרביים להקדיש את חצי השנה האחרונה של שירותם ללימודים אקדמיים. כך לאחר שחרורם יכנסו החיילים ישירות לשנה השנייה באקדמיה.

הבוקר פרסם "ידיעות אחרונות" כי התכנית האקדמית, שנבנית בשיתוף עם הרמטכ"לגבי אשכנזי, עתידה להעניק לימודים אקדמיים בסופו של דבר לכל החיילים, גם העורפיים. בשלב הראשון לאחר הוצאתה לפועל, ייערכו הלימודים רק במקצועות מדעיים, ובמהלך חצי השנה בה ילמדו החיילים קורסים אקדמיים תדחס שנת לימודים אקדמית מלאה.

הפיילוט הראשון של התוכנית ייצא לדרך תוך שלושה חודשים ויכיל 50 לוחמים. בימים אלה פונה הצבא למפקדים בכל היחידות הקרביות כדי לאתר ולבחור את חברי המחזור הראשון של הפרויקט. הלימודים האקדמיים יתקיימו בגבעת חביבה, שם נערכים קורסים מתקדמים של צה"ל והשיעורים יועברו על ידי מרצי האוניברסיטה הפתוחה.

המימון לפרויקט יגיע בחלקו מכספי הפיקדון

ששת החודשים האינטנסיבים של הלימודים יסתיימו בחודש ספטמבר - חודש לפני פתיחת הלימודים האקדמיים באוניברסיטאות ובמכללות. הדבר אמור לאפשר לחיילים המשוחררים להצטרף באופן מיידי לשנה ב'. כמו כן, יינצלו החיילים המשוחררים מחובת המבחן הפסיכומטרי וממוצע הבגרות הנדרש, אך יחויבו לעבור רף מסוים בציוני הסיום כדי שיהיו זכאים להתחיל את השנה השנייה.

מימון הפרויקט החדש יגיע מכיסו של הצבא ומכספי מענק הפסיכומטרי לו זכאים החיילים. לאחר שהשחרור יוכלו החיילים ליהנות כמו כולם מהמענק המגיע להם על פי חוק, ממנו יקוזז הסכום על חצי שנת הלימודים.

"זהו צעד ראשון בהקניית תואר ראשון לדור הצעיר", אמרו גורמים בבית הנשיא. "ההון האנושי של מדינת ישראל באקדמיה נפגע בגלל השירות הצבאי, ומטרת התוכנית היא להפחית את הפגיעה הזו". כבר כעת מתכוננים בצבא להמשיך את הפרויקט גם למתגייסי נובמבר 2010 ולאחר מכן גם למתגייסי מרץ 2011.