אירופה ננעלה בירידות בצל החשש מגורל כלכלות יוון וספרד

הפדיונות בקרנות המנייתיות בשווקים המתעוררים הסתכמו ב-1.6 טריליון דולר השבוע - שיא של 24 שבועות ■ הדאקס נפל ב-1.8%, הקאק הצרפתי צנח ב-3.4%, מדד ה-PSI 20 בפורטוגל ירד ב-1.5% ומדד ה-IBEX הספרדי איבד 1.35%

בורסות אירופה ננעלו הערב (ו') בירידות שערים, זה היום השלישי ברציפות, כשהמשקיעים ממשיכים לדאוג באשר לעתידן הכלכלי של יוון, פורטוגל וספרד, ובהמשך למגמה המהוססת בוול סטריט לאלר דו"ח התעסוקה החודשי. משרד העבודה האמריקני דיווח כי בינואר השנה נגרעו 20 אלף משרות מהמשק האמריקני אל מול התחזית דווקא ליצירה של 15 אלף משרות. שיעור הבאטלה הפתיעה כשירד ל-9.7% לעומת תחזית כי יוותר על כנו בשיעור של 10%.

הסיבה העיקרית לירידות באירופה היא החשש לגורלן הכלכלי של יוון, פורטוגל וספרד. החשש הוא ששלוש המדינות הללו לא יצליחו לעמוד בחובותיהן ויזדקקו לסיוע של האיחוד האירופי. חשש זה ניכר בחוזי ה-CDS, המהווים תעודת ביטוח על האג"ח של ממשלות יוון, פורטוגל וספרד, אשר זינקו לשיא של 9 שבועות בלונדון. בינתיים, יוון היא הדאגקה הגדולה ביותר שכן היא צריכה לפרוע חובות בהיקף של 30 מיליארד אירו בחודש מאי.

נציין כי שרי האוצר ונשיאי הבנקים המרכזיים ב-G7 ייפגשו היום בקנדה, כשעל סדר היום יהיה גם המצב ביוון.

מדד PSI 20 בפורטוגל איבד 1.5% ומדד ibex בספרד השיל 1.3% מערכו. Banco Comercial Portugues צנח בבורסת ליסבון ו- Banco Santander בלט לשלילה בבורסת מדריד. ICAP , הברוקרית הגדולה בעולם של עסקאות בין בנקים, רשמה בלונדון את הירידה החדה ביותר שלה מזה 14 חודשים, לאחר שפרסמה אזהרת רווח.

נפילות באסיה

בורסות אסיה ננעלו בירידות חדות, כאשר מדדי המניות המובילים איבדו היום כ-3% מערכם ומדד ה-MSCI אסיה צנח ב-3.58%. באסיה הושפעו מהירידות החדות אמש בוול סטריט בשל העלייה הבלתי צפויה במספר המובטלים, וגם החששות באירופה לא מרפים מאסיה. במקביל, המשקיעים בורחים מהשווקים המתעוררים שנחשבים למסוכנים יותר, והדבר ניכר בתנועות ההון בקרנות החשופות לשווקים אלה.

יותר מ-30 מניות ירדו על כל מניה אחת שעלתה במדד MSCI אסיה-פסיפיק, מה שמדגים את עוצמת הירידות היום. בוול סטריט ננעל המסחר אמש בירידות של כ-3% בעקבות עלייה בלתי צפויה במספר התביעות השבועיות החדשות לקבלת דמי אבטלה, שהסתכמו ב-480 אלף. כמו כן, כאמור - באירופה ממשיכים לחשוש מגורלן של פורטוגל ויוון אשר עלולות לקרוס תחת החוב העצום שלהן ולהזדקק לסיוע של האיחוד האירופי.

על חששות המשקיעים ניתן ללמוד היטב דרך התנועות בקרנות המנייתיות. בשבוע החולף נרשמו פדיונות של כ-1.6 טריליון דולר מהקרנות המשקיעות בשווקים המתעוררים - הפדיונות הגבוהים ביותר מזה 24 שבועות. כך עולה מנתוני חברת EPFR Global. עיקר הפדיונות נעשו בשווקים המתעוררים באסיה.

לאחר זינוק של כ-75% במדד ה-MSCI אסיה מתחילת חודש מארס, מפלס המתח והחרדה של המשקיעים ללא ספק עלה. בעקבות התחלת ההידוק המוניטרי בסין ובהודו בשבועיים האחרונים, ב"עידוד" מכיוון הירידות בוול סטריט, המשקיעים החלו למכור מניות באסיה. כך, למשל, מדד שנחאי בסין נפל ב-10% מתחילת השנה והוא מבין 10 המדדים הגרועים ביותר מתחילת 2010. הבורסה בהודו נפלה ביותר מ-7% מתחילת השנה.

מבין המניות הבולטות היום, נציין גם את BHP ביליטון שנפלה בעקבות הירידות החדות במחירי הנפט והסחורות. הנפט נפל אמש בכ-5% והוא נסחר סביב 73 דולר לחבית, לעומת יותר מ-80 דולר לחבית בחודש שעבר. מניית קאנון היפנית נלחצה גם היא מטה בעקבות החששות בחו"ל, שכן 78% מהכנסות החברה מגיעות מחוץ ליפן כך שהמניה רגישה לנעשה בכלכלות העולם.