"גלובס" חושף: קנס של 8 מ' ד' לכאל על סליקת הימורים באינטרנט; הערכות: צ'צ'יק בדרך הביתה

לאחר קנס של 9 מיליון אירו מויזה סופגת כאל קנס של 8 מיליון דולר, הפעם ממאסטרקארד ■ בבנק ישראל הביעו דאגה מהמתרחש בחברה ■ דיסקונט ערך בדיקה מיוחדת בדיווחים הכספיים של כאל ■ גורם בבנק: "תוצאות הבדיקה יידונו בדירקטוריון הבנק ובכאל בלי שום טיוח או שיהוי"

שערורייה נוספת בכאל. ל"גלובס" נודע כי בכוונת מאסטרקארד העולמית להטיל על כאל בניהולו של בועז צ'צ'יק קנס של 8 מיליון דולר בגין פעילות סליקה בעייתית כפי הנראה בתחום ההימורים. גורמים במערכת הבנקאית העריכו כי לא מן הנמנע שמנכ"ל כאל, בועז צ'צ'יק, יתבקש לקבוע מועד לסיום תפקידו בהמשך השנה. גם בבנק ישראל מודאגים מהנעשה בכאל. יו"ר כאל הוא גיורא עופר, מנכ"ל דיסקונט . כאל נמצאת בבעלות משותפת של דיסקונט (71.8%) והבינלאומי (28.2%).

בנובמבר הטילה ויזה העולמית קנס של 9 מיליון יורו על כאל בעקבות בעיות בסליקת תוספי מזון. בעקבות מהלכי הבדיקה של ויזה בכאל, התחיל תהליך בדיקה גם בהנהלת מאסטרקארד העולמית. מתוך נפח הפעילות הכולל של כאל, לויזה יש כ-60% ולמאסטרקארד כ-40%. הבדיקה כאמור הסתיימה בהחלטה להטיל קנס על כאל.

עוד נודע ל"גלובס", כי מבקר הפנים של בנק דיסקונט, שלמה פיטשון, ערך ביקורת מיוחדת ורחבת היקף בדיווחים הכספיים של כאל. גורם בדיסקונט אמר, כי "תוצאות הבדיקה הנוכחית יובאו לדיון בדירקטוריון הבנק ובדירקטוריון כאל בלי שום טיוח או שיהוי".

לפני שבועיים ערכה ויזה ביקורת נוספת במשרדי חברת האשראי כאל, בהמשך לבירור בעיות הסליקה שהתגלו בחברה ונחשפו בתחקיר "גלובס". אחרי הביקור של נציגי ויזה בישראל, סיים סמנכ"ל ניהול סיכונים בסחר האלקטרוני, רפי דביר.את תפקידו. בדיסקונט ובכאל טוענים, שלכך לא היה שום קשר לבעיות בסליקה. כאל מסרה בתגובה: "דביר עזב את החברה בנסיבות אישיות בלבד".

בספטמבר חשף "גלובס" בעיות בסליקה באינטרנט של תוספי מזון שבעטיין ויזה העולמית קנסה את כאל ב-3.5 מיליון דולר. בנובמבר התברר שהבעיות חמורות משציפו וויזה העולמית הטילה על כאל קנס של 9 מיליון יורו על חריגה מכללי הציות בתחום הסחר האלקטרוני וריבוי ביטולי עסקאות בתחום תוספי המזון. את הסליקה הבעייתית ביצעה החברה הבת כאל נכסים שריכזה את הפעילות בחו"ל כולל סליקת אתרי הימורים, פורנו ועד לאחרונה תוספי מזון.

לאור הכשל סיים סטיב גרינספן, מנכ"ל כאל נכסים, את תפקידו, החברה נסגרה ופעילותה הועברה לחברה האם. ויזה הקציבה לכאל 3 חודשים עד סוף פברואר 2010 כדי לטפל בבעיה, לשפר את איכות הסליקה ולהקטין את שיעור ההחזרות (chargeback).