"הממשלה ואינטל מבינות את היתרון בהמשך ייצור בישראל"

כך אומרת מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל וסגנית נשיא בחברה העולמית ■ אינטל ישראל דיווחה על זינוק של 145% במכירות בשנת 2009, שהסתכמו ב-3.4 מיליארד דולר

כמו בכל שנה התכנסה אינטל בתחילת פברואר לחגוג את ביצועי אשתקד במסיבת העיתונאים השנתית. הפעם, כך לפחות על-פי המספרים, יש לפעילות החברה בישראל סיבה אמיתית למסיבה. מכירות הפעילות המקומית קפצו ב-145% ב-2009 בעקבות הכניסה לייצור מלא של מפעל ה-FAB 28 בקריית-גת, והסתכמו ב-3.4 מיליארד דולר. "זו היתה שנה מעבר לציפיות של כולם", אמרה מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל וסגנית נשיא בחברה העולמית. "הבאנו את המפעל בקריית-גת לשיא יכולת הייצור".

חגיגת המספרים של אינטל מרשימה: הייצוא של פעילות החברה בישראל בעשור האחרון הסתכם ב-17.5 מיליארד דולר, וסך ההשקעות של החברה בישראל הסתכמו ב-7.3 מיליארד דולר, מתוכן 3.3 מיליארד דולר במפעל בקריית-גת. אינטל מעסיקה במרכזי הייצור - קריית גת וירושלים - ובמרכזי הפיתוח - חיפה, יקום ופתח-תקווה - כ-6,300 עובדים. לפי אינטל, כ-20 אלף איש מועסקים באופן ישיר ועקיף מהפעילות של אינטל בישראל.

רכש גומלין גבוה

בין השורות תורמת פסברג גם נתון צבעוני יותר. מסתבר כי אינטל ביצעה בשנה האחרונה רכש גומלין של ייצור ישראלי בהיקף של 392 מיליון דולר, כש-103 מיליון דולר מתוכם נכללו תחת ההגדרה של מיכון לקווי ייצור במפעלי שבבים. מדובר במכונות המיועדות לאבחון פגמים בתהליך הייצור (מטורולוגיה) שיצר המרכז הישראלי של אפלייד מטריאלס, וכן חברת ג'ורדן ואלי, שבה השקיעה אינטל באמצע 2008 כ-11 מיליון דולר.

המספרים נכנסים לפרופורציה כשמגיעים לחלק השאלות והתשובות, בו נשאלו אנשי אינטל על ההשקעה הצפויה בשדרוג המפעל והמענק שהחברה מצפה לקבל מהמדינה. מדובר במפעל השני שאמור לייצר טכנולוגיה של 22 ננומטר (כלומר, רוחב המעגלים האלקטרוניים שעליהם מבוסס השבב). זו אמורה להיות הטכנולוגיה המתקדמת מסוגה בעולם ב-2012, אז מעוניינת אינטל להתחיל לעבוד עם טכנולוגיית הייצור הזו.

המפעל הנוכחי בקריית גת הוא כרגע המתקדם מסוגו ואחד משלושה מפעלים של אינטל שמייצרים ב-45 ננומטר. עם זאת, בשנה הקרובה אמורים שני מפעלים של אינטל להתחיל לייצר עם 32 ננומטר (בניו מקסיקו ובאריזונה), ובאינטל ישראל רוצים שגם המפעל המקומי ישודרג לטכנולוגיה הבאה, כלומר, ה-22 ננומטר.

לדברי פסברג, "ההשקעה שמוערכת בשדרוג המפעל היא כ-2.7 מיליארד דולר, ואנו מנהלים מו"מ עם הממשלה בנושא גובה המענק". לדבריה, אינטל צפויה לקבל החלטה בסוף מארס.

פסברג ניצלה את המעמד כדי לשגר מסר לממשלה ולאוצר: "אני רוצה להאמין שגם הממשלה וגם אינטל מבינים את היתרונות בהמשכיות ייצור בישראל".

לצד פסברג השתתף במסיבת העיתונאים רוני פרידמן, סגן נשיא ומנכ"ל קבוצת המחשבים הניידים באינטל העולמית, שסיפר כי במרכז הפיתוח המקומי, בו מפתחת אינטל את החזית של הטכנולוגיות הניידות בחברה, פתחו לאחרונה קבוצת פעילות חדשה לפלטפורמות הנטבוקים, "לאור ההצלחה של הסגמנט הזה", לדברי פרידמן.

אורן ריס, מנהל מפעל FAB 28 בקריית גת, טען כי במסגרת ההתקדמות במפעל בקריית גת השתפרו עלויות הייצור. לדבריו, המפעל בירושלים, שחזר לפעול לפני חמישה חודשים ושעושה הכנה של הפרוסות לקראת האריזה במזרח הרחוק הגיע לתפוקה מלאה תוך ארבעה חודשים.

פסברג הוסיפה כי באינטל ישראל עושים מאמצים להרחיב את הפעילות במפעל בירושלים כך שיטפל גם בפרוסות הסיליקון של המפעלים באינטל אירלנד ובמפעל החדש בניו מקסיקו.