מה מנבא אינדיקטור הסופרבול שהצלחתו עומדת על 79%?

בדומה לגימיקים דומים שצצים מדי פעם, גם לסופרבול ניתנה ההזדמנות לייצר קורלציה עם שוק המניות האמריקני באמצעות "מדד הסופרבול" ■ ישנן גם תיאוריות אחרות המקשרות בין שוק המניות לסופרבול, כמו זו שבאה מהכיוון ההפוך וטוענת שהביצועים של וול סטריט חוזים את תוצאת המשחק

בלילה שבין ראשון לשני רותקו מיליוני אמריקנים למסכי הטלוויזיה כדי לחזות במשחק הסופרבול - גמר ליגת הפוטבול האמריקנית - בין ניו-אורלינס סיינטס לאינדיאנפוליס קולטס, שהסתיים עם זכייה היסטורית של הקדושים באליפות ראשונה, אחרי ניצחון 31-17.

השחקנים שעלו למגרש אולי לא ידעו זאת, אך למפגש ביניהם יש השלכה גם על שוקי המניות - ככה לפחות מאמינים חלק מהמשקיעים בבורסה האמריקנית. בדומה לגימיקים דומים שצצים מדי פעם, גם לסופרבול ניתנה ההזדמנות לייצר קורלציה עם שוק המניות האמריקני באמצעות "מדד הסופרבול".

העיקרון שעל פיו עובד המדד הוא פשוט מאוד. ליגת הפוטבול האמריקנית אותה אנחנו מכירים כיום, היא למעשה מיזוג בין שתי ליגות ששוחקו במקביל עד תחילת שנות ה-70: ה-National Football League (NFL) וה-American Football League (AFL).

לפיכך, קובע אינדיקטור הסופרבול כי אם שורשיה של המנצחת בסופרבול מקורם בליגת ה-National Football - שוק המניות יעלה בשנה שלאחר משחק הגמר. במידה ששורשי הקבוצה המנצחת הם בליגת ה-American Football, הרי ששוק המניות צפוי לרדת באותה השנה.

מארק הלברט, כתב מרקטווץ' שעוקב אחר ניוזלטרים בנושאי השקעות בשלושת העשורים האחרונים, מציין כי למדד הסופרבול יש 79% אחוזי הצלחה - "טוב בהרבה ממערכות תזמון שוק פופולאריות אחרות".

ומה צפוי לנו השנה? ובכן, הלברט טוען כי לא משנה זהות הזוכה בסופרבול, "השנה האינדיקטור אותת על 'קנייה' עוד לפני שריקת הפתיחה". הסיבה לכך, היא ששתי הקבוצות מגיעות מליגת ה-NFL המקורית.

אך לפני שאתם ממהרים להיכנס לשוק, חייבים להזכיר, כי כמו בכל אינדיקטור אחר המנסה לתזמן את השוק, גם כאן ישנה סבירות לא קטנה לטעות. הלברט מציין כי סיטואציה דומה אירעה לאחרונה בשנת 2001, כשהסופרבול שוחק בין הניו-יורק ג'איינטס לבין הבולטימור רייבנס, שתיהן במקור מליגת ה-NFL. לא צריך לנבור בספרי ההיסטוריה כדי לזכור שבאותה שנה חווה השוק האמריקני מפולת עם התפוצצות בועת ההיי-טק ואירועי ה-11 בספטמבר.

גם ב-2008, הניו-יורק ג'איינטס זכו באליפות לאחר ניצחון דחוק בגמר שהתקיים באותה שנה, ולכאורה, השוק היה צריך לסיים את השנה בעליות. אך רצה הגורל ואותה שנה הכירה לנו את משבר האשראי החמור ביותר בעשורים האחרונים, והשוק סיים דווקא בצניחה של כ-40%.

תיאוריה אחת כבר פספסה

ישנן גם תיאוריות אחרות המקשרות בין שוק המניות לסופרבול, כמו זו שבאה מהכיוון ההפוך וטוענת שהביצועים של וול סטריט חוזים את תוצאת המשחק, אותה הזכיר השבוע צ'אק יפה, אף הוא ממרקטווץ'.

על פי תיאוריה זו, אם מדד הדאו ג'ונס עולה בתקופה שמסוף נובמבר ועד ליום שבו מתקיים משחק הסופרבול, הקבוצה ששמה המלאה מופיע מאוחר יותר באלפבית האנגלי מנצחת במשחק, ולהפך.

השנה, השוק ירד בתקופה זו ולפיכך, אינדיאנפוליס - שנמצאת לפני ניו-אורלינס באלפבית האמריקני - הייתה אמורה לנצח. תוצאת המשחק מוכיחה, כי עדיף שלא להישען על תיאוריות מפוקפקות מהסוג הזה.