השנה החמישית נגד הרביעית

עדיף שמורי גמנסיה הרצליה ומחנכיה ילכו לחנך את הגנרלים, מאשר להיפך

אתם יודעים במה עוסקים היום בשני המוקדים הראשיים המופקדים על ביטחון מדינתנו ואזרחיה? כלומר, בלשכת שר הביטחון מצד אחד, ובלשכת הרמטכ"ל מצד שני?

לא, לא על הצנטרפוגות של אירן, גם לא על תפקודה של מערכת יירוט הטילים "כיפת זהב", לא באיום האיראני וגם לא באיום הליברמני. הנושא שמעסיק שם את כולם הוא פרשת הארכת כהונתו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי. במינוי בכיר כזה כרוכים פרנסות וקריירות של אלופים, ראשי לשכות, יועצים למיניהם - אז מה הפלא שזה מעניין אותם יותר מכל דבר אחר?

שלא תהיה טעות: השאלה מי יהיה הרמטכ"ל חשובה מאין כמותה מכל הסיבות הברורות. אבל מסתבר שלא מדובר בשום דבר שהוא רלבנטי לעכשיו, או אפילו לזמן הקרוב. תקופת כהונתו הרגילה של הרמטכ"ל, שהיא שלוש שנים, מסתיימת לאשכנזי החודש. כנהוג וכמקובל אין בכלל שאלה שהוא יקבל שנה רביעית. (המקרה היחיד בו סטו מנוהג זה היה לגבי בוגי יעלון, ובצדק זה נחשב על ידו כהדחה). כלומר, המהומה והמבולקה פרצו על השנה החמישית - זו שתתחיל בפברואר של השנה הבאה.

כלומר: הצמרת הביטחונית של ישראל מקדישה עכשיו את האנרגיות והזמן שלה לעניין העומד להתרחש רק בעוד שנה. מהדיווחים השונים ניתן להבין שאנשי הביטחון עוסקים בסוגיה זו כבר כמה חודשים!!! ושרק עכשיו זה פרץ החוצה, כאשר בערוץ 1 שודר אתמול (ג') שברק שוקל למנות את אשכנזי לשנה חמישית. אשכנזי מכחיש שהוא בכלל רוצה, אנשי ברק פרסמו בתגובה שאף אחד לא אישר, ואפילו לא דן, בהמשך כהונתו של אשכנזי.

מכל האמור לעיל אנחנו רשאים להניח שהשנה החמישית הרחוקה עדיין תשפיע מאוד, ולא לטובה, כבר על השנה הרביעית, הנוכחית, של אשכנזי. מדובר בשנה שעל סדר יומה יהיו איראן, סוריה, והאייטמים הקבועים של עזה וכל יו"ש ושאר ירקות.

אין שום צ'אנס שהקרע בין שר הביטחון והרמטכ"ל הזה לא ישפיע על הטיפול בנושאים אלה, כמו גם בנושאים השוטפים של צה"ל. זה תמיד משפיע. זה טבעם של בני אנוש. ככה זה כאשר הספינה מתנהלת באין קברניט. יש ביבי כמות שהוא, וזה מאפשר לילדים להתקוטט ככל העולה על רוחם. ואנחנו? - יש להניח שנבחר בהם שוב.

המורים והקצינים של אשכנזי

פרשת אשכנזי-ברק באה בעיתוי אירוני משהו. רק לאחרונה אמר אשכנזי שהוא מתבייש בבית ספרו, גימנסיה הרצליה.

למה? כי מנהל הגימנסיה מסרב לאפשר לקציני צה"ל לבוא ולדבר עם המורים על ערכי צה"ל. ולמה שיאפשר? איזה ערכי צה"ל יכולים המורים ללמוד מהקצינים - שהקריירה האישית קודמת לאינטרסים לאומיים? זה המסר שהמורים יתבקשו להעביר לתלמידיהם?

על רקע מלחמות הגנרלים, האם לא נכון יותר שהתנועה תהיה הפוכה, כלומר שהמורים ילכו אל הקצינים כדי ללמד אותם ערכי אמת מה הם?