עבדי הצווארון הלבן

אנו נוטים להקל ראש בניצולם של עורכי הדין - עבדים שתקופת עבדותם תוכפל בקרוב

השבוע חשף "גלובס" את פרטי המהפכה שאמורה לטלטל את מקצוע עריכת הדין, במסגרתה תקופת ההתמחות תוארך לשנתיים. יוזמה זו, שמובילה לשכת עורכי הדין, זוכה לרוח גבית מצד שר המשפטים, יעקב נאמן, שהבטיח לקדם במהירות הצעת חוק בעניין.

הארכת תקופת ההתמחות אמורה להעמיק את המקצועיות של עורכי הדין הצעירים, להפוך את ההתמחות למעין "אימון" מצד עורכי הדין הוותיקים, לכלול קורס מעשי בשנת ההתמחות הראשונה - ובאופן כללי לשדרג את מעמד המקצוע.

אבל יש גם צד שלילי למהלך הזה: הוא עלול לפגוע באחד הסקטורים המנוצלים ביותר ממילא, שכן הרבה מתמחים מועסקים שעות על גבי שעות, בניגוד לכאורה לחוק שעות עבודה ומנוחה ותמורת שכר זעום.

מתמחים רבים מתלוננים על כך שהם נדרשים לבצע עבודות משרדיות ועבודות ארכיון במקום לרכוש התנסות רלוונטית. למעשה, אם המתמחים הוגדרו עד היום כ"עבדים" של המקצוע - הרי שתקופת העבדות שלהם תוארך בקרוב בשנה נוספת.

"למרבה הצער, המקצוע הזה הפך למקום של ניצול נרחב לא רק של מתמחים, אלא גם של עורכי דין צעירים", טוענת בשיחה עם "גלובס" ח"כ שלי יחימוביץ'. "אתה יכול לפגוש היום עורכי דין צעירים שמשתכרים שכר רעב ומשועבדים למקום העבודה שלהם בוקר עד לילה. לכן ההתמחות היא דרגה חמורה של ניצול. הארכת ההתמחות לשנתיים אינה מידתית, והיא פשוט מעניקה עובדים 'בחינם' לשנה נוספת", היא מוסיפה.

יחימוביץ' טוענת כי ישנה נטייה להקל בחומרת הניצול במשרדי עורכי דין ובמקצועות חופשיים בכלל, כאשר ניצול נתפס כתופעה שרווחת רק בענפים כמו שמירה וניקיון. "פנינו לאחרונה לשר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, ושאלנו אם פקחי המשרד מבצעים ביקורת במשרדי עורכי דין, ובאיזה היקף. לפי ההנחה שלי, הם נכנסים לשם פחות".

יחימוביץ' מותחת גם ביקורת חמורה כנגד לשכת עורכי הדין על כך שהיא מייצגת לכאורה רק את בעלי המשרדים, ולא את עורכי הדין הצעירים. "שמתי לב לתופעה מוזרה. בכל פעם שישנה חקיקה למען העובדים, לשכת עורכי הדין מתייצבת כארגון מעסיקים לכל דבר והופכת לאחד הלוביסטים הגדולים ביותר נגד חקיקה כזו. חבל לי שהם מנצלים את המשקל המוסרי שהכנסת מעניקה להם", היא מאשימה.

עו"ד ערן גולן, חבר הנהלת ארגון קו לעובד, תומך עקרונית ברעיון הארכת תקופת ההתמחות. אבל גם חושש מההשלכות. "השאלה היא מה יהיה התוכן. אם יאריכו את תקופת ההתמחות אבל לא ישנו את אופן הניצול הקיים, אז אני מתנגד לתוכנית כזאת. בעבר ההתמחות נמשכה שנתיים, אבל בשנה השנייה השכר למתמחה היה גבוה יותר".

דבר אחר: עלילות הספר הסיני

ארגוני זכויות אדם, חברי כנסת ועיתונאים רבים מתנגדים למדיניות גירוש העובדים הזרים, בין היתר בשל הטענה כי "הזרים עובדים בתפקידים שישראלים לא רוצים לבצע". וראו זה פלא, ביום א' האחרון מצאו פקחי יחידת עוז של רשות ההגירה עובד זר מסין שמנהל מספרה בדרום תל-אביב.

תור ארוך של נשים וגברים השתרך מול המספרה, אולי בגלל המחיר המשתלם: 20 שקל לתספורת לגברים, מעט יותר לנשים. העובד הזה הגיע לפני שנתיים וחצי כדי לעבוד בבניין - הרי "ישראלים לא רוצים לעבוד בבניין" - והנה הוא מוצא את עצמו בענף אחר לחלוטין - כזה שישראלים בהחלט עובדים בו.

הסיפור הזה מפריך לחלוטין את הטענה שהזרים לא יכולים לתפוס מקומות עבודה של ישראלים, ולא ירחק היום עד שנשמע על עובד סיני שפתח חנות צילום או עסק לשליחויות למשל. זה בדיוק מה שקרה ברובע ה-19 בפריז, וזה בדיוק מה שקורה ברחובות דרום תל-אביב.

כל זמן שזה קורה בדרום העיר, יפי-הנפש מהצפון לא מבינים איפה הבעיה.