עסקת אנרגיה ענקית: סאן-פאואר רוכשת את סאן-ריי ב-277 מיליון דולר

ענקית האנרגיה הסולארית סאן-פאואר הינה מהיצרניות הגדולות והמובילות בעולם של פאנלים סולאריים ■ העסקה תוסיף לצבר הפרויקטים בפיתוח של סאן-פאואר יותר מ-1,200 מגוואט

ענקית האנרגיה הסולארית , חברת סאן-פאואר (SunPower) מארה"ב, הודיעה היום (ה') על חתימת הסכם סופי לרכישת חברת האנרגיה הסולארית האירופאית סאן-ריי (SunRay).

סאן-פאואר, אחת מהיצרניות הגדולות בעולם של פאנלים סולאריים פוטו-וולטאים, תרכוש את סאן-ריי מידי בעלת השליטה הנוכחית, קרן הפרייבט אקוויטי Denham Capital. התמורה הכוללת בגין הרכישה היא כ-277 מיליון דולר, מתוך כך כ-233 מיליון דולר במזומן, ו-44 מיליון דולר באשראי ושטרי חוב.

סאן-ריי ( SunRay Renewable Energy) היא אחת היזמיות הבולטות של אנרגיה סולארית פוטו-וולטאית באירופה, והיא פועלת כיום להקמת פרויקטים סולאריים פוטו-וולטאים בהספק של מאות מגה-וואטים באיטליה, ספרד, צרפת, בריטניה, יוון וישראל.

השלמת העסקה תוסיף יותר מ-1,200 מגוואט לצבר הפרויקטים של סאן-פאואר באירופה והמזרח התיכון. הפרויקטים נמצא בשלבים שונים של פיתוח.

בתחילת חודש דצמבר 2009 השלימה סאן-ריי את השלב הראשון בשדה הסולארי הגדול באיטליה במונטלטו די קסטרו, בהיקף של 24 מגוואט, אשר מתוכנן להגיע להספק כולל של 85 מגוואט עד סוף שנת 2010.

החברה, בניהולו של קובי כץ, התקשרה עד כה עם מספר מושבים וקיבוצים בהסכמים לרכישת זכויות בקרקע, והגישה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה תוכניות להקמת שדות פוטו-וולטאים, בין היתר, בקרקעות קיבוץ אורים שבצפון הנגב ובאתרים נוספים. נשיא החברה הוא ישראל אפרת, המכהן כיום כיו"ר חברת הזרע, ולשעבר מנכ"ל משקי הנגב.

הווארד וונגר, נשיא הפעילות הבינלאומית של סאן-פאואר: "הרכישה של סאן-ריי עקבית עם האסטרטגיה של החברה לפתח מותג חזק וליצור ערוץ נוסף להרחבת פעילותה בשוק הסולארי. הרכישה מוסיפה להשקעה המשמעותית שלנו בפיתוח תחנות כוח סולאריות בצפון אמריקה, והיא משלימה את הפעילות באירופה בתחומי ההנדסה, התכנון וביצוע ההקמה של פרויקטים. הרכישה הזו ממחישה את הביטחון שלנו בשוק האיטלקי, והיא תאיץ את הצמיחה של פעילותנו הסולארית באירופה והמזה"ת".

"הניסיון שלנו מהעבודה עם סאן-פאואר בפרויקט במונטלטו, ומספר תחנות כוח אחרות באיטליה שכנע אותנו כי סאן-פאואר הינה מובילת שוק איכותית בתחום האנרגיה הסולארית", אמר מנכ"ל סאן-ריי, יורם אמיגה, "הניסיון הגלובלי המשותף יאפשר לנו להציע ללקוחותינו אספקת אנרגיה אמינה אשר תניב תועלת לסביבה במחיר תחרותי".

יש לציין כי סאן-ריי הייתה חברת האנרגיה הבינלאומית הראשונה שנכנסה לישראל עם פתיחת השוק הסולארי בסוף 2008, וייסדה לפני שנה חברה בת (100%), סאנריי ישראל כחול לבן, שמקדמת הקמת שדות סולאריים פוטו-וולטאים בנגב תוך ניצול ניסיונה ואיתנותה הפיננסית.

מנכ"ל סאן-ריי ישראל, קובי כץ, אמר כי מדובר בהבעת אמון של סאן פאואר בשוק הסולארי בישראל, ובפוטנציאל הצמיחה שלו בשנים הקרובות, "סאן-ריי תהווה זרוע הייזום של סאן-פאואר העולמית, הנחשבת ליצרן האיכותי ביותר בעולם בתחום הסולארי הפוטו-וולטאי. בהתאם לכך, סאן-ריי תוכל לפעול ביתר שאת להשגת מטרותיה להקמת שדות סולארים פוטווולטאים אשר ייצרו אנרגיה נקייה במחירים תחרותיים בישראל".