אולי הנפט ירים את 'מנופים'

הרבה תוכניות והרבה חלומות יש לג'קי בן זקן, אך הם טרם תורגמו לשורה התחתונה

לפני פחות מחמש שנים רכשו ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי את השליטה בשלד הבורסאי מנופים פיננסים מידי ממשפחת בליליוס, תמורת 555 אלף דולר בלבד.

מאזן החברה, שעמד על 3 מיליון שקל בלבד, תפח מאז ליותר ממיליארד שקל, קפיצה המייצגת את מסע הרכישות האגרסיבי של בן-זקן ונניקשוילי. מאז רכש הצמד את החברה, הוא הזרים לתוכה עסקי נדל"ן בהיקפים גדולים וגייס מאות מיליוני שקלים מהבנקים ומהמוסדיים כדי לרכוש נכסים בארץ ובחו"ל, מקזחסטן ועד מנהטן.

הרבה תוכניות והרבה חלומות, אך אלה עדיין לא מתורגמים לשורה התחתונה. מצבה של החברה, שנראה בכי רע בעקבות התחייבויות ענק והפסדים כבדים, השתפר דרמטית בעקבות עסקה בה השקיע בה "איש המסתורין" מרקוס וובר 342 מיליון שקל.

כיום מחזיק וובר 45% ממניות החברה, בדומה לאחזקה המשותפת של בן זקן, נניקשווילי וכדורגלן העבר חיים רביבו. העסקה עשתה פלאים למבנה ההון של מנופים ושווי השוק של החברה, שצברה כבר הפסדים של כ-174 מיליון שקל, זינק לכ-800 מיליון שקל.

בן זקן, שגדל ברובע ח' באשדוד, מהאזורים הפחות טובים של העיר, ידע לנצל היטב במשך הקריירה שלו את קשרי הגומלין בין עסקים לפוליטיקה.

ב-1993, לאחר ששימש כעוזרו הפרלמטרי של ח"כ אפרים גור, עבר בן-זקן אל הפוליטיקה המקומית, כשהקים רשימה של צעירים שאפתניים תחת השם "אשדוד נטו". את ההון המשמעותי הראשון בחייו השיג בעסקי נדל"ן בעיר הולדתו, שם כיהן כחבר מועצת העיר.