חוזרים לחגוג

תורים ארוכים ופרצופים מחוייכים בכנס ברצלונה ■ תעשיית הסלולר חוזרת לעצמה

הצבע חזר ללחיים של העומדים בתור לכנס הסלולר הגדול בעולם - MWC (Mobile World Congress), שמתקיים בימים אלה בברצלונה. התורים הארוכים בכניסה נראים כמו בימים הטובים שלפני המשבר הכלכלי.

תעשיית הסלולר חוזרת לחגוג, או שבעצם, לא הפסיקה מעולם. אין כמו הכנס השנתי כדי להריח את הכיוונים שאליהם הולכת התעשייה העולמית, וכדי לשטוף את העיניים בשפע החידושים והמגמות שמזינים את המפעילות והיצרניות כאחד.

החדשנות באה לידי ביטוי במהירות השינוי של התעשייה. עד לפני פחות משנתיים לא היו חנויות אפליקציות. בשנה שעברה הן עמדו במרכז התערוכה וכולם דיברו עליהן, אך השנה שיווי-המשקל משתנה שוב ונע בחזרה לכיוון התשתיות ולשינויים שמבשרות הרשתות החברתיות.

החלוצה ששינתה את כל התפיסה והביאה את האינטרנט לעולם הנייד היא כמובן אפל, שהשיקה ביולי 2008 את ה-iPhone ואת מודל חנות האפליקציות. בחנות של אפל יש כיום 150 אלף אפליקציות, רובן חינמיות. כך בעצם הולכת ומתעוררת לה מהפכת הפס הרחב בסלולר (Mobile Broadband).

ברור כיום כי הפס הרחב בסלולר הוא מהפכה שמשנה סדרי עולם. לא מדובר בעוד אפליקציה, אלא בשינוי בכל סגנון החיים. הרעיון של להיות מחוברים, כל הזמן ובכל מקום, הופך למציאות לנגד עינינו.

בשנה שעברה התנהל כנס הסלולר תחת הענן הקודר של המשבר הכלכלי הבינלאומי. מיעוט המשתתפים היה בולט, אך הזרעים שנזרעו אז צמחו השנה והפכו לעצים איתנים. הדור הרביעי בסלולר (LTE), שהוצג אשתקד על-ידי היצרניות הבולטות, עבד אז כמעט רק על הנייר ובמסגרת ניסויים.

היום אין יצרנית אחת שלא מדברת עליו כעל עובדה קיימת ומוצר מוגמר. החקיקה אמנם עדיין לא נסגרה לחלוטין, והמפעילות שהשיקו רשתות דור רביעי, כמו החברה השבדית-פינית טליה-סונרה, ממשיכות להעביר שיחות על-גבי רשתות דור שני ושלישי, אבל זו התחלה ברורה וסימון כיוון של התעשייה העולמית.

היצרניות בעקבות אפל

המהפכה של אפל שינתה, כאמור, את המפה, ונוקיה ושאר יצרניות המכשירים נאלצות ללכת בעקבותיה. העובדה שנוקיה הכריזה לפני מספר שבועות על פתיחת מפות הניווט שלה בכל המכשירים לגישה חופשית מעידה על כך שאימפריות אינן חסינות לעד. נוקיה עברה שנה מורכבת, והשינויים בשוק אילצו אותה להגיב. ספק אם כניסת גוגל לשוק ציוד הקצה היתה מובילה את נוקיה למהלך כמו זה שהוביל אותה לחנויות האפליקציות, שצצו כפטריות אחרי הגשם בעקבות אפל.

אנליסטים המשתתפים בכנס מעריכים כי לא כל חנויות האפליקציות ישרדו. חנות האפליקציות שהשיקה סוני אריקסון, למשל, לא מצאה קונים רבים. חנות האפליקציות של גוגל לא מצליחה לעומת המתחרות המובילות, ואילו חנות האפליקציות OVI של נוקיה מסתמנת כמספר 2 בתחום.

סביר להניח כי חנויות רבות יתמזגו, ייעלמו או ייטמעו אצל מפעילות שחוששות לאבד הכנסות מתכנים ורוצות לשמור נתח מהעוגה בכיסן, ולא בכיס של אפל.

דור רביעי ב-AT&T

אחת ההודעות המפתיעות בכנס השנה היא החלטתה של AT&T להקים רשת דור רביעי באמצעות אריקסון ואלקטל-לוסנט. AT&T חוששת כי מתחרתה המושבעת והשחקנית הסלולרית המובילה בארה"ב, וריזון, תיצור לעצמה יתרון טכנולוגי, לאחר שזו הכריזה בשנה שעברה על הקמת רשת LTE עם אותן שחקניות בדיוק.

AT&T הודתה ב-2009 כי הרשת שלה אינה מתמודדת היטב עם הביקושים לפס רחב בסלולר. דבר זה גרם לה לבעיות קשות מול לקוחותיה, שהתלוננו על השירות הגרוע שקיבלו כתוצאה מכך ש-AT&T לא נערכה בזמן להתמודדות עם התפוצצות התעבורה ברשת שלה, שאינה בנויה לכמויות מידע כאלה.

החברה, שהיא הזכיינית הבלעדית של iPhone בארה"ב, גילתה, למשל, כי 3% מהמשתמשים ברשת שלה אחראים על צריכת כ-40% מהתנועה ברשת. אנליסטים רבים מעריכים כי המודל של "צרוך כפי יכולתך" הוא הרסני למפעילות, וייתכן כי אלה ייאלצו בסופו של דבר לחזור למודלים של הגבלת צריכה.

גם העמקת חדירת הטלפונים החכמים לשוק עשויה להיות קשורה להחלטתה של AT&T. הייצור ההמוני שלהם, והעובדה שמספר גדול של שחקנים, כולל חברות שאינן יצרניות מכשירים כמו גוגל, נכנסים לתחום, צפויה להוזיל את ייצורם, ואנליסטים סבורים כי נראה ירידה מתונה במחירי המכשירים החכמים.

הבעיה היא שככל שיש בשוק יותר טלפונים חכמים, הרשתות צריכות להתמודד עם יותר תעבורה. לא מן הנמנע כי AT&T חוששת כי המשך ההשקעה בדור 3.5, כפי שעושה למשל וודאפון הבריטית, יהיה בבחינת בזבוז משאבים, מאחר שרשת דור רביעי יכולה להתמודד טוב יותר עם הביקוש הגדל לפס רחב בסלולר.

הסיבה להתמודדות הטובה יותר של רשת דור רביעי עם הביקוש היא שברשת כזו, עלות יצירת ביט היא זולה יותר מאשר ברשת דור 3.5. זה לא השיקול היחיד, אך הוא שיקול חשוב. שאלה חשובה לא פחות היא האם למפעילה יש מספיק תדרים כדי לעשות את המהלך, כשמפעילות רבות סובלות ממחסור בתדרים.

נורטל נעלמה, הסיניות מגיעות

דבר חשוב נוסף שכמעט ונשכח הוא היעלמותה אחת מחברות הענק של המאה הקודמת, נורטל, מביתן 8 בתערוכה - הביתן שאכלס באופן קבוע את יצרניות הענק. בשנה שעברה נורטל השתתפה בכנס, בעיצומו של המשבר הקשה שעבר עליה והבקשה שהגישה להקפאת הליכים.

החברה לא ביטלה את השתתפותה בשל הקנס שהיה מוטל עליה אם היתה עושה כן. אך כעת, נורטל התאדתה ממפת התקשורת, וקיימות שמועות כי גם נוקיה-סימנס נמצאת בסכנת היעלמות, לאור חוסר הצלחתה לחזור לרווחיות.

מהצד השני של המטבע הזו נמצאות החברות הסיניות וואווי ו-ZTE, שמתחילות לנשוף בעורפן של היצרניות המערביות הגדולות. הטאבו לגבי היצרניות הסיניות הולך ונשבר. הטכנולוגיה שלהן אינה פחות טובה מזו של המתחרות המערביות, ובעיות הביטחון כנראה לא מרתיעות מדינות ומפעילות במערב לבחור בהן. המחירים הזולים שלהן אף מושכים את המפעילות, שמלקקות את פצעי המשבר.

דבר אחד בטוח, והוא שכאשר משרד התקשורת בישראל ייאות לשחרר את התדרים לדור רביעי בשנת 2012 - המפעילות הסלולריות הישראליות כנראה לא יוכלו להתעלם מהענקיות הסיניות הללו.

הכותב הוא אורח חברת מוטורולה בכנס