נחשפה רשת שהפיצה מיכלי גז גנובים, חלקם מסוכנים

ביישוב קלאנסווה נחשפה "משחטת" מיכלי גז ששימשה להסבת זהותם של מיכלי הגז הגנובים ■ מיכלי הגז המסוכנים אותרו בבנייני מגורים בבני-ברק ■ לפי החשד, המיכלים שייכים למרכז הגז

ספק גז מאזור השרון הפעיל רשת שעסקה בהפצת מיכלי גז גנובים, שחלקם פגומים ומהווים סכנה לשלום הציבור - כך נודע ל"גלובס".

מיכלים פגומים שהופצו על-פי החשד על-ידי מרכז הגז אותרו בבנייני מגורים באזור בני-ברק והוחרמו על-ידי פקחי משרד התשתיות. בחלק מהמיכלים שהוחרמו התגלו דליפות גז.

גורמים במשק הגז הגדירו את הפרשה "חציית קו אדום".

תהליך הסבה

ל"גלובס" נודע כי לפני כשבועיים חשפו פקחים של האגף לפיקוח על הבטיחות בגז במשרד התשתיות, בראשותו של יהודה גסנר, "משחטת" מיכלי גז ביישוב קלאנסווה שבמשולש, ששימשה מפעל להסבת זהותם של מיכלי הגז הגנובים.

בפשיטת הפקחים על ה"משחטה" נתפסו עשרות בלוני גז ועליהם סימני זיהוי של ספקי גז גדולים, כמו אמישראגז ופזגז.

לפי החשד, המיכלים הובלו ל"משחטה" ממחסן השייך לספק בשם מרכז הגז בכלי רכב שאינם מתאימים להובלת חומרים מסוכנים. באתר המשחטה נמצאו מיכלים רבים נוספים שהיו בתהליך "הסבה", שבמהלכו מוחלפים פרטי הזיהוי של בעליו החוקיים של המיכל בפרטיו של מרכז הגז.

גורמים המעורבים בחקירה ציינו כי במסגרת תהליך ההסבה של המיכלים נעשה שימוש בפעולות השחזה וריתוך לצורך החלפת ידיות האחיזה המותקנות על הבלונים - פעולות אלה עלולות לפגוע בעמידות המיכל ללחץ הגז.

לדברי אותם גורמים, במקרים מסוימים נעשו פעולות הריתוך בשעה שמיכלי הגז היו מלאים, תוך סיכון ממשי לחיי פועלים ועוברי אורח. "מעבר לכך", הוסיפו, "מיכל שעובר תהליך של ריתוך בחום גבוה, ללא הבדיקות המתאימות, פסול לשימוש ומסוכן לציבור הצרכנים בשל חשש להתבקעות המתכת. מדובר בפצצה מתקתקת".

ימים ספורים לאחר הפשיטה על "משחטת" הגז בקלאנסווה נתפסו משלוחים של מיכלי גז גנובים בדרכם למושב עין-ורד וליישוב מעלה-אפרים ביהודה ושומרון. המיכלים שנתפסו במעלה-אפרים היו מלאים בגז ונשאו את סימני הזיהוי של ספק הגז, ולפי החשד הוברחו למקום מסתור ביישוב מחשש שייתפסו במחסניו של ספק הגז.

בפשיטה אחרת על מחסן ביישוב עין-ורד נמצאו יותר מ-100 מיכלים נוספים. בדיקות שערכו פקחי משרד התשתיות העלו כי בחלק מהמיכלים יש דליפת גז.

מנסים לחסל את הרפורמה

ממרכז הגז נמסר בתגובה: "חברתנו אינה יכולה להתייחס לרכילות מגמתית הנמסרת על-ידי חברות מתחרות. המידע המיוחס כנמסר ממשרד התשתיות הלאומיות תמוה, מאחר שעד היום לא היתה פנייה של המשרד לחברה בעניין המתואר. 'העובדות' בנוסח שהעברת להתייחסות אינן נכונות לרוב המתואר, ואין קשר לחברתנו ו/או לבטיחות בגז.

"עושה רושם שהמידע מכוון כדי ליצור נדבך נוסף בניסיון מתמשך של חברות הגז הגדולות והוותיקות לפגוע ולחסל את הרפורמה במשק הגז הביתי ולפגוע בנו במובילי יישום הרפורמה.

"לצערנו, גם משרד התשתיות הלאומיות אינו עושה דבר לאכיפת תקנות החלפת ספק גז. המשרד לא אוכף העברת דמי הפיקדון עבור ציוד גז וקיבולת (מיכלים/צוברים) בעת מעבר מספק גז אחד למשנהו, ולא מונע את ה'סיכול הממוקד' כנגד ניסיונות מעבר צרכנים שנוקטות החברות שנאשמו בקרטל.

"כתוצאה מכך יש פגיעה רבתי בציבור צרכני הגז במדינת ישראל: עמך ישראל משלמים מדי שנה בשנה 800 מיליון שקל 'מיותרים' על צריכת הגז שלהם. בידי החברות הגדולות והוותיקות מוחזקים מיליוני שקלים מדמי פיקדון בלתי מושבים לצרכנים".

במשרד התשתיות סירבו להתייחס לפרשה בנימוק שהעניין נמצא בהליכים משפטיים.