הרב אלעזר אבו-חצירא חשוד בהונאת מאמינים בניו-יורק

החשד: בבא אלעזר הוציא ממאמיניו מאות אלפי דולרים תמורת ברכות ■ אחד מקורבנותיו כביכול שילם לו 100 אלף דולר כדי שבתו תהרה ■ כבר ב-2003 טען מס הכנסה כי אבו-חצירא מנהל עסק של מתן ברכות תמורת תשלום

הרב אלעזר אבו-חצירא, הידוע כבבא אלעזר מבאר-שבע, חשוד בהונאת יהודים חרדים בניו-יורק. התביעה במחוז קינג (ברוקלין) בודקת חשדות כי המקובל הוציא במירמה מאות אלפי דולר ממאמינים תמורת ברכות לסיוע משמיים - כך מדווח העיתון "ניו-יורק פוסט".

"אנו יודעים עליו; מדובר בחקירה פעילה", אמרה לעיתון עוזרת לתובע הכללי, איילין אוואזיאן.

לא ברור אם אבו-חצירא נמצא עתה בניו-יורק או בישראל. אחד ממקורביו, יצחק בר-וורצברגר, אמר אמש (ג') ל"גלובס" כי מדובר ב"עסקים" וכי הוא אינו פנוי לדבר על כך. "אולי בפעם אחרת", אמר לפי שניתק את השיחה.

לפי הידיעה ב"פוסט", "זרם של קורבנות כביכול", מאזורים שבהם מרוכזות קהילות חרדיות רבות, כבורו-פארק בברוקלין ואנגלווד בניו-ג'רזי, טענו כי אבו-חצירא דרש מהם כספים בעת ביקוריו השנתיים בקהילות יהודיות באזור המטרופוליטני של ניו-יורק. העיתון מתאר את אבו-חצירא כ"קבליסט מפוקפק".

"האיש הזה פוגע באנשים", אמר ל"פוסט" מנחם אלוביץ', איש עסקים בן 53 מבורו-פארק. הוא הראה לעיתון צ'ק בסך 100 אלף דולר שנתן לבאבא אלעזר תמורת הבטחה שבתו העקרה תהרה. הבת נותרה עקרה.

"הוא הרס את חיי", אמר אלוביץ'. "הוא הרס את המשאבים הפיננסיים שלי עם ההבטחות שלו".

תיעוד ביקורו של בבא אלעזר בניו-יורק ב-2007 (והזמנה למוקיריו) מספק העיתון "ג'ואיש פרס", בטור של רבי גרשון טננבאום: "ביום ב', 16 באפריל, הגיע לארה"ב נכדו של הבבא סלי, רבי אבו-חצירא, שנערץ על-ידי רבים בקהילה החסידית כאן. ספרדים וחסידים גם יחד משחרים לפתחו". העיתון אפילו מספק מספר טלפון ליצירת קשר עם המקובל.

אם החשדות שנחקרים עתה בניו-יורק אכן יתאמתו, הם דומים לדפוסי הפעולה של בבא אלעזר בישראל, כפי שתוארו בתקשורת הישראלית. בכתבה ב"גלובס" מ-1 באוקטובר 2003 כלול התיאור הבא:

"ב-7 בערב מתחיל הרב אבו-חצירא לקבל את שוחרי פניו, המבקשים את ברכתו. כל אורח יוצא כאשר בידו עוגיה ובקבוק מים שזכו בברכה. 300-400 איש מגיעים לשם מדי לילה, עד 4 בבוקר למחרת. אז מתחיל הרב שוב את סדר יומו. לשינה הוא מסתפק בשעות בודדות פה ושם, כאשר לעיתים ראשו פשוט נשמט על חזהו בזמן הלימוד".

"אז ממה בדיוק מתפרנס בבא אלעזר"? שואלת הכתבה. "חוקרי מס הכנסה, שביקרו מספר פעמים בביתו, הגיעו למסקנה כי הוא למעשה מנהל עסק של מכירת ברכות וקמיעות, ולא סתם עסק אלא עסק גדול מימדים בהיקף של עשות מיליוני שקלים בשנה, שהרי מי שמבקש את ברכת הרב - יודע להוקיר אותה ולהביע את הוקרתו לא רק במילים. בין המבקרים בחצרו נמנים יהודים עשירים מחו"ל, שלעיתים קופצים ארצה רק כדי לקבל את הברכה - והתמורה בהתאם".

"מס הכנסה הוא הגורם השלטוני השני שחשד כי מעשים בלתי כשרים מתחוללים באותה 'חצר'", דיווח "גלובס" באותה כתבה. "לפני מספר שנים (1997, ר.ד.) פתחה המשטרה בחקירה נגד הרב, בחשד לכאורה לסחיטה של טובות הנאה וכספים ממבקשי ברכתו. אחרי מספר שנות חקירה, שבמהלכן נחקר בבא אלעזר בעצמו, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי אין ממש בחשדות וסגרה את התיק, אבל למס הכנסה היו כאמור חשדות משלו".

הנציבות הוציאה לרב שומה שהמס בגינה היה עשוי להגיע ל-50 מיליון שקל. משא-ומתן בין פרקליטי אבו-חצירא ושלטונות המס, שנמשך עד 2003, הסתיים בפשרה: הוא ישלם 15 מיליון שקל לקופת המדינה ועוד 5 מיליון שקל לצדקה. הבבא לא הודה בדבר ושילם "מתוך מחאה".