אורי שני: "פולאר לא רואה עצמה מגיעה להסדרים או תספורות"

חברת ההחזקות שבשליטת זיל פלדמן נדרשת לפרוע בחודש הבא את הקרן של אג"ח ה' (105 מיליון שקל ביחד עם הריבית) מחזיקי אג"ח ו' חוששים שלא יישאר ברשותה כסף עבורם

"פולאר לא רואה את עצמה מגיעה להסדרי חוב או 'תספורות'. מרבית הכסף נמצא בקופה ונשלם בזמן לאג"ח ה' ובהמשך גם לאג"ח ו'. יש לנו חובות אחרים שגם בהם נעמוד", כך אמר היום אורי שני, מנכ"ל חברת פולאר השקעות , הנמצאת בשליטת זיל פלדמן. "הסדר חוב זאת לא הכוונה של החברה ולא של הדירקטוריון שלה".

לפולאר השקעות יש שתי סדרות אג"ח צמודות מדד ללא ביטחונות: סדרה ה' לא סחירה (הונפקה למוסדיים) בהיקף של 149 מיליון שקל, העומדת לפירעון מלא בסוף החודש הבא. התשלום שנותר בה לאחר רכישה חוזרת של חלק מהאג"ח, עומד על 105 מיליון שקל (קרן וריבית).

סדרה ו', הסחירה, בהיקף של 158 מיליון שקל, עומדת לתשלום קרן החל מינואר 2011 ועד ינואר 2015. הריבית משולמת בה פעמיים בשנה (בחודשים ינואר ויולי). מחזיקי האג"ח מהסדרה הזו חוששים שאם אכן יתבצע התשלום הקרוב לאג"ח ה' - לא יישאר כסף בקופת החברה לשלם להם.

פולאר השקעות (לשעבר פועלים השקעות) הייתה בעבר האחזקה המרכזית של קבוצת שרם-פודים-קלנר. במהלך 2007 רכש טייקון הנדל"ן היהודי אמריקני, זיל פלדמן, את השליטה בחברה לפי שווי של 310 מיליון שקל, ובהמשך מימשה שרפ"ק את יתרת אחזקותיה, כשבצד הקונה היו חברת גירון ופלדמן (שוב). מניית החברה איבדה עשרות אחוזים בשנתיים האחרונות.

פולאר השקעות פועלת בתחומי הנדל"ן, התיירות והתשתיות כשבשנים האחרונות הכניס אותה בעל השליטה בה למספר השקעות נדל"ן בארה"ב. "ארה"ב ספגה מכה קשה יותר מאשר בישראל, אך מנהטן פחות", אמר היום שני. "אותנו מעניינות עסקאות של יזמות ונכנסנו לאחרונה לשתי עסקאות בתחום. אנו רוצים להגיע לסדר גודל של חמש עד שבע עסקאות באזור. המימון יחזור, השוק יעלה ומנהטן זה מרכז העולם בסופו של דבר. הסיכויים להרוויח שם גדולים יותר. רודפים אחרינו היום משקיעים להצטרף לעסקאות שם".

"בוחנים גיוסי הון"

אורי שני מונה לתפקיד המנכ"ל בחודש אוקטובר ומאז הוא פועל למקד את פעילות הליבה של החברה בתחום הנדל"ן ומימוש פעילויות אחרות. עד כה הוא הספיק לבצע מספר מימושים, בעיקר בנכסי נדל"ן של החברה בישראל. "פולאר צריכה להתרכז בתחום הנדל"ן - אין לנו יתרון בתחומים אחרים ונרצה לממש כל מה שיש לנו בתחום אחר. גם בתחום הנדל"ן המחירים בישראל גבוהים ונפעל לממש נכסים", אמר.

שני כיהן בעבר כמנכ"ל שיכון עובדים, מנכ"ל שיכון ובינוי וכמנהל העסקים של ארקדי גאידמק. לפני כן שימש כמנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון.

פולאר השקעות עדיין לא פרסמה את התוצאות לסיכום השנה החולפת. את תשעת החודשים הראשונים של 2009 סיימה בהפסד של 17 מיליון שקל בהמשך להפסד של 91 מיליון שקל בשנת 2008. היקף ההתחייבויות של החברה (במאוחד) מסתכם ב-1.2 מיליארד שקל. בקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף שלכ-220 מיליון שקל.

שני לא רק ניסה להרגיע את המשקיעים לגבי החזר החוב, אלא שהוא אפילו הפתיע ואמר כי "יש לנו עודף של הנכסים על פני ההתחייבויות ואנו בוחנים אפשרויות שונות לגיוס הון. אנו לא נמצאים היום בשלב של לנהל אתכם משא ומתן", אמר שני.

"למדתי לא להתרשם מיאכטות"

האווירה בחדר הישיבות הקטן במשרדי החברה התלהטה במהלך האסיפה, אך שני, בוגר כנסים של מרכז הליכוד, הצליח להרגיע את המוסדיים, המשקיעים הפרטיים ועורכי הדין שהטיחו שאלות רבות. במהלך האסיפה פנה לשני נציג של גוף מוסדי גדול, וטען ש"התשלום לאג"ח ה' ירוקן את קופת המזומנים של החברה. אחרי שהסוסים יברחו מהאורווה לא יישאר לנו כלום".

שני השיב על כך כי "נשלם את הכסף בזמן. זאת חובתנו ונעשה זאת. התשלום הבא הוא רק ב-2011". עמליה פז, סמנכ"לית הכספים של החברה הוסיפה כי "בימים אחרים היינו יכולים להתמודד יותר בקלות עם פירעונות".

הנציג המוסדי הקשה עוד: "איך אתם מדברים על גיוס כשלבעל השליטה לקח הרבה זמן לשלם את החוב לחברה. אמרתם לנו שתמיר ספיר (שותפו של פלדמן עד לאחרונה, א.ש) הוא דמות מפתח לחברה, היום הוא לא נמצא לאחר שעזב בצורה מעוררת תמיהה".

שני: "אני כבר למדתי לא להתרשם מיאכטות ועושר רב. אני לא חושב שהוא יצא אלא שהוציאו אותו. נכון שפלדמן לא עמד בתשלום החובות שלו בזמן אבל אני כן. אנו במגעים על חלק מהמימושים. אם מה שאני מבטיח היום לא יקרה אז תעברו לפסים אחרים".

הנציג המוסדי: "השקעתם בפרויקטים שיש לבעל השליטה אינטרס מאוד גדול שהחברה תשקיע בהם. המזומנים של החברה הולכים לשם ואנו תלויים במימושים שתלויים על העץ ובדרך עוד משלמים כסף לאג"ח הקצרה".

שני: " להשקיע בנדל"ן בישראל הסיכוי שלנו שואף לאפס עם כל הניסיון שלי בתחום. ההשקעות במנהטן נועדו להבטיח את העתיד של החברה".