ניצחון לבנקים: ועדת השרים לחקיקה דחתה את הצעת החוק לביטול עמלות העו"ש

איגוד הבנקים: "השרים הבינו כי מדובר בהצעה לא הגיונית שמבוססת על נתונים שגויים שמפיצה המועצה לצרכנות; סך עמלות העו"ש בחודש נמוך ממחיר כרטיס לקולנוע" ■ המועצה לצרכנות: "אין לנו כוונה לוותר"

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (ב') את הצעת החוק לביטול עמלות העו"ש בבנקים.

בישיבה נכחו השרים יעקב מרגי, משולם נהרי, יוסי פלד, שלום שמחון, בני בגין, מיקי איתן, יצחק אהרונוביץ ויעקב נאמן. כל השרים התנגדו, פרט ליוסי פלד שנמנע.

ח"כ כרמל שאמה, מיוזמי ההצעה, אמר ל"גלובס" לאחר שנדחתה ההצעה כי ההתעקשות על העלאת ההצעה היום לוועדת השרים היתה "לא מושכלת, והתוצאה הקיצונית גרמה נזק לא רק לתהליך החקיקה אלא לרעיון עצמו".

שאמה הבהיר כי בכוונתו למצות את ההליך ולהיפגש עם המפקח על הבנקים בימים הקרובים כדי לנסות לגבש הסכמות בעניין.

ההצעה, שהוגשה על-ידי חברי הכנסת כרמל שאמה ויריב לוין, בשיתוף המועצה לצרכנות, קובעת כי לא תיגבה עמלה מלקוח עבור שירותים בסיסיים בחשבון עו"ש, לרבות עמלת מינימום - בין אם הפעולה נעשית על-ידי פקיד בנק, בין אם באמצעות מוקד טלפוני מאויש ובין אם בערוץ ישיר.

"עמלות נמוכות יחסית"

באיגוד הבנקים אמרו הבוקר לאחר דחיית ההצעה כי "השרים הבינו שמדובר בהצעת חוק לא הגיונית שמבוססת על נתונים שגויים שמפיצה המועצה לצרכנות. לפי נתוני בנק ישראל, חשבון משק-בית משלם כיום על עמלות עו"ש כ-16 שקל בחודש, שהם פחות מכרטיס קולנוע, ולכן אין שום הצדקה להתערב בחקיקה".

עוד הוסיפו באיגוד הבנקים כי "מנתונים אובייקטיביים שמפרסמים מכוני מחקר בחו"ל, עמלות העו"ש שגובים הבנקים בארץ הן נמוכות יחסית למקובל בעולם. גם הציבור מבין זאת היום, ולכן הצעת החוק היתה מיותרת".

עוד נמסר מהאיגוד, כי "גוף צרכני שמתוקצב מכספי ציבור השקיע סכומי כסף אדירים על חשבון הציבור כדי לקדם הצעה פופוליסטית זו".

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, הגיב גם הוא להחלטת ועדת השרים ואמר: "חברי ועדת השרים אכזבו היום את הצרכנים. ההפחדות של המפקח עשו את פעולתם. לא הופתענו, נערכנו לכך מראש, ואין לנו כוונה לוותר. הזירה האמיתית של העם היא הכנסת, ואנו בטוחים ששם התמונה תהיה שונה לחלוטין".