מומחים: מצאנו כותב התוכנה ששימשה במתקפה על גוגל בסין

ה"וול סטריט ג'ורנל": גוגל תחדש את המשא ומתן עם גורמים רשמיים בסין ■ הגילויים האחרונים של המומחים האמריקנים מצביעים על קשר בין השלטונות הסיניים לבין ההאקרים שתקפו את אתרי גוגל בחודש דצמבר האחרון - עובדה שהוכחשה ע"י הממשל הסיני מאז שגוגל דיווחה על המתקפה

מומחי אבטחת מידע אמריקניים משוכנעים כי הצליחו להתחקות אחר עקבותיו של מי שלכאורה כתב את קוד התוכנה ששימש את ההאקרים במתקפה על אתרי גוגל ואתרים של חברות מערביות נוספות בסין בחודש דצמבר האחרון.

הגילויים האחרונים מצביעים על קשר בין השלטונות הסיניים לבין ההאקרים, עובדה שהוכחשה על-ידם מאז שגוגל דיווחה על המתקפה, תוך שהיא רומזת למעורבות ממשלתית בפרשה.

ההתקדמות בחקירה באה לאחר שצוות מומחים נוסף מצא קשר בין מבצעי ההתקפה לבין כתובות IP של מחשבים בשני מוסדות חינוך סיניים, שהכחישו כי היו המקור להתקפה. אחד מהמוסדות הוא בית-ספר מקצועי הקשור לצבא הסיני.

המתכנת נאלץ לשתף פעולה

יועץ אבטחת מידע עצמאי בשנות ה-30 לחייו הוא האדם שלכאורה כתב את הקוד לחלק מהתוכנה, שעשתה שימוש בפרצת אבטחה לא ידועה בדפדפן אינטרנט אקספלורר כדי לפרוץ למחשבים ולהפיץ תוכנת ריגול. כך מסר אחד ממומחי אבטחת המידע ל"פייננשל טיימס".

ככל הנראה, נציגים רשמיים של הממשל הסיני קיבלו היתר גישה מיוחד לתוכנה שפיתח האיש, שאף העלה חלקים מהקוד לפורום האקרים ותיאר אותו כ"משהו שהוא עובד עליו בימים אלה". יש לציין כי האיש שכתב לכאורה את הקוד אינו עובד עבור הממשלה הסינית, ולא היה מעורב בהתקפה עצמה.

לדברי מישל קוון מ-RSA, יועצת אבטחת מידע שעבדה בעבר עבור משרד ההגנה האמריקני, "מדובר ככל הנראה באיש פרטי שנאלץ לשתף פעולה עם השלטונות, כדי שאלה יתירו לו להמשיך ולחקור את הנושאים המעניינים אותו ללא הפרעה. אני מניחה שהוא היה מעדיף לפתח את הקודים שלו מבלי שהצבא יציץ לו מעבר לכתף, אבל כנראה שהדבר היה בלתי אפשרי עבור אדם בעל כישורים כמו שלו".

מתיחות בין סין לארה"ב

העלאת הפרשה לסדר היום דחפה למוקד הדיון הציבורי את נושא אבטחת המידע ומדיניות הצנזורה של הממשלה הסינית על האינטרנט. לאחר הודעתה של גוגל על הפריצה למחשביה קראה מזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון, לשר החוץ הסיני לעודד חקירה רשמית בעניין במדינתו.

מומחי טכנולוגיה ואבטחת מידע מערביים אף טענו על רקע הפרשה כי ממשלת סין מנצלת פרצות אבטחת מידע בחברות הזרות הפועלות במדינה כדי לגנוב ידע מסחרי וצבאי.

גוגל תחדש המו"מ עם הממשל הסיני

גוגל צפויה לחדש את המו"מ עם סין לאחר שהסתיימה חופשת ראש השנה בסין. נציגים של ענקית האינטרנט גוגל ייפגשו עם גורמים רשמיים בסין כבר בימים הקרובים על מנת לדון בעתידה של החברה בסין. כך לפי ידיעה ב"וול סטריט ג'ורנל".

כזכור, בתחילת השנה, חברת האינטרנט שפיתחה את מנוע החיפוש הפופולארי בעולם, טענה כי האקרים מסין חדרו לחשבונות אי-מייל של פעילי זכויות אדם מארה"ב, סין ואירופה, אשר השתמשו בשירותי ה-GMAIL שלה.

בתחילת חודש ינואר גוגל מסרה כי לפחות 20 חברות גדולות אחרות הפועלות במגוון תעשיות - מפיננסים דרך מדיה ועד כימיקלים - סומנו כיעד למתקפה על ידי האקרים בסין.

על פי הידיעה, רוס לג'ונס, האמון על המדיניות של גוגל, ובכירים אחרים ינהלו את המשא ומתן עם הגורמים הרלוונטים בסין.

ארבע שנים עברו מאז שגוגל החליטה להיכנס לשוק הסיני, צעד שהגיע באיחור, כפי שהודה אף בעבר המנכ"ל אריק שמידט. מנוע החיפוש של גוגל הוא אמנם הפופולארי בעולם, אך לא בסין. חברת ביידו הסינית היא זו שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולארי במדינה בה מתגוררים כ-1.3 מיליארד איש ו-338 מיליון גולשים ברשת.

ב-4 השנים האחרונות התמודדה גוגל עם אתגרים לא מעטים בסין, לא רק בתחרות העסקית העזה מול ביידו, אלא גם בניסיונות הממשל לצנזר את התכנים באינטרנט (בעיקר תכנים פורנוגרפיים). נסיגה מהשוק הסיני תעלה לגוגל בהכנסות שנתיות של 600 מיליון דולר. המרוויחה העיקרית, כמובן, היא ביידו, שתעמיק את אחיזתה בשוק החיפוש המקוון.