מהפכת החשבוניות המקוונות כבר כאן: המדריך המלא

עשרות אלפי עוסקים מורשים מדווחים בימים אלה למחשבי רשות המסים, באופן מקוון, על כל חשבוניות המס שהופקו ונתקבלו על-ידם בתקופת הדיווח ■ במטרה להקל על חוסר הידע והוודאות מציג "גלובס" תשובות לשאלות פופולריות

מהפכת החשבוניות המקוונות כבר כאן. חוק ההתייעלות הכלכלית 2009-2010 מחייב את העוסקים המורשים במשק לעבור לשימוש בחשבוניות מס מקוונות, בנוסף לדיווח מקוון למע"מ מדי חודש או חודשיים. לפי החוק החדש יועבר דיווח מקוון היישר למחשבי רשות המיסים על כל עסקה ועסקה. בנוסף, בכל דיווח תקופתי יחויב המדווח להמציא לרשות המסים פירוט מלא, באמצעים אלקטרוניים, לכל חשבוניות המס שקיבל במהלך תקופת הדיווח.

החוק נכנס לתוקף בהדרגה בהתאם לגודל העסק: עסקים בעלי מחזור של למעלה מ-4 מיליון שקל בשנה, ואשר מנהלים הנהלת חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה (בעיקר חברות) - חויבו במעבר לחשבוניות ממוכנות כבר ב-1.1.2010. לדברי רשות המיסים, 27 אלף עוסקים, בעלי מחזור שנתי של למעלה מ-4 מיליון שקל, מגישים בימים אלה את הדו"ח המקוון הראשון. דו"חות אלו יוגשו עד 28 בפברואר. בינתיים התהליך עובד בצורה משביעת רצון, ללא תקלות מיוחדות.

עסקים שאינם מנהלים הנהלת חשבונות בשיטה הכפולה ידחו את יישום השיטה בשנה. עסקים בעלי מחזור של בין מיליון שקל ל-4 מיליון שקל יחויבו במעבר החל מ-1.1.2011. כמו כן יחויבו לעבור לשיטה החדשה במועד זה עסקים המנהלים הנהלת חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה שמחזורם נמוך ממיליון שקל.

העסקים הקטנים, שמחזורם העיסקי השנתי קטן ממיליון שקל והם גם אינם מנהלים ספרים בשיטת החשבונאות הכפולה, יחויבו בדיווח מקוון רק החל מ-1.1.2012.

ההיערכות ליישום החוק תטיל עלות על העוסקים, במיוחד על הקטנים שבהם, שיחויבו למחשב את העסק, לרכוש ולהתקין תוכנה ולספק חשבוניות און-ליין עבור הלקוחות. במטרה להקל על חוסר הידע והוודאות, גיבשה רשות המיסים תשובות לשאלות פופולאריות.

כיצד מתבצע תשלום הדו"ח?

תשלום המע"מ יבוצע כפי שהתבצע עד היום, קרי, במועד הגשת הדו"ח התקופתי בבנק או באינטרנט. יש אפשרות להגיש את הדו"ח התקופתי ולשלמו מייד לאחר הגשת הדו"ח המפורט, בתנאי שמועד הגשת הדו"חות והתשלום יתבצעו במועד - קרי, עד ה-19 בחודש העוקב.

האם ניתן לשדר קובץ אקסל או קובץ תקופתי אחר?

לא ניתן לשדר קובץ EXCEL או כל קובץ אחר שאינו תואם את ההנחיות. יש להפיק את קובץ 874PCN, יצרני תוכנות המדף הונחו להיערך למהלך ויש לעמוד איתם בקשר ולדאוג לשדרוג גרסת התוכנה. לא ניתן לשדר יותר מקובץ אחד לכל תקופת דיווח.

מהו ה"אזור האישי" באתר?

באתר רשות המסים קיים קישור ל"אזור האישי" (דיווח חשבוניות מקוון). עוסק שקיבל מכתב עם סיסמא זמנית יחליף אותה לפי ההנחיות באזור האישי, ועוסק שלא קיבל מכתב אך נכלל באוכלוסייה שחייבת דיווח, יפעל לפי ההנחיות באותו אזור. עוסק שאין ברשותו קוד משתמש וסיסמא, יפעל כמפורט בתהליך שיחזור סיסמא ("שכחת סיסמא") באזור האישי, או באמצעות הקישור "הרשמה לשירות". לאחר הזדהות בסיסמא הקבועה, ניתן לבצע את שידור הקובץ כמפורט בהנחיות באתר, וכן לקבל מידע נוסף בנושאים הקשורים לחובת הדיווח והקובץ.

כיצד מזדהים לצורך הדיווח?

כדי להקל על הטמעת המהלך, רשות המסים החליטה לאפשר בשני הדיווחים הראשונים של הדו"ח המפורט למע"מ (הדיווח בחודש פברואר בגין חודש ינואר והדיווח בחודש מארס בגין חודש פברואר), הזדהות לצורך הדיווח גם ללא כרטיס חכם, אלא באמצעות קוד המשתמש והסיסמה שנשלחו לעוסק. בשל כך דיווחים בגין ינואר לא יוכלו להתבצע באמצעות הכרטיס; דיווחים חתומים בכרטיס חתימה אלקטרונית יתאפשרו החל מ-1 במארס, ויהפכו לחובה החל מ-1 באפריל 2010.

האם נדרשת התאמה בסכומים שדווחו בדו"ח התקופתי והדו"ח המפורט?

כן. תיבדק התאמה הן בסכומי המע"מ לתשלום או להחזר, והן סכומי העסקאות והתשומות. היעדר התאמה לא ימנע את קליטת הדו"ח המפורט, אך ייבדק בהמשך והעוסק יידרש לתת הסברים לגביו.

כיצד מגישים דו"חות להחזר מע"מ?

קובץ בו סך מס התשומות גבוה מסך מס העסקאות ייקלט כדו"ח להחזר, ואין להגיש דו"ח נוסף במשרד מע"מ לאותה תקופת דיווח. עוסק החייב בהגשת הדו"ח המפורט יוכל לקבל החזר מע"מ אך ורק לאחר הגשתו. עוסק שאיננו חייב בהגשת הדו"ח המפורט רשאי לבחור בין הגשת הדו"ח המפורט או הגשת הדו"ח להחזר במתכונת הנוכחית.

אם בדו"ח להחזר נכללו תשומות שסכומן לפני מע"מ עולה על 50 אלף שקל ו/או עסקאות המחייבות רישום סטטוטורי (כגון נדל"ן, ציוד מכני-הנדסי ורכב), יש להעביר למשרד האזורי את חשבוניות התשומה המקוריות בגין תשומות אלה.

כיצד אפשר לתקן דיווח שגוי?

אם לדוגמא נרשמה תשומה שמספרה 123456, ולאחר 3 חודשים הסתבר שמספרה בפועל הוא 987654, במסגרת הדו"ח הסמוך לאיתור הטעות יש לבטל את הרשומה השגויה: היא תירשם בשנית עם הערכים השגויים אך עם סימן "הפוך" (במקרה של חשבונית - במינוס, ובמקרה של זיכוי - בפלוס). הרשומה תירשם שוב, הפעם בערכים נכונים. במקרים בהם נדרש תיקון של רשומות רבות, ניתן לבטל את הדו"ח המפורט ששודר ולהגישו שוב, אך באישור הממונה האזורי.

כיצד תירשם תשומה שהתקבלה החודש, ונושאת תאריך מחודשים קודמים?

בכפוף להנחיות יצרני התוכנה, בשדה תאריך התשומה ירשם אך ורק התאריך המדויק הרשום עליה. רישום תאריך אחר יגרום לאי התאמה מול דיווחי הספק.

האם ניתן לרכז חשבוניות קטנות?

חשבונית שהוצאו ללקוחות ושסכומן לפני מע"מ קטן מ-5,000 שקל - מומלץ לרכז לרשומה בודדת. רשומה שתכלול ריכוז כאמור, תסומן כרשומה מסוג L (לקוח לא מזוהה), גם אם נכללו בה מכירות ללקוחות עסקיים. בשדה מספר אסמכתא תירשם כמות המכירות שנכללו ברשומה. למשל, סך 50,000 שקל מורכב מ-2,000 מכירות נפרדות. אם המידע אינו זמין, ניתן לרשום הערכה כמותית.

אם נכללו בקופה מכירות בודדות שסכום כל אחת גבוה מ-5,000 שקל ושיצאו בגינן חשבוניות מס, נדרש לדווחן בנפרד ולפיכך לנטרל אותן מסך הסכום שנכלל ברשומה המרכזת.

ריכוז חשבוניות תשומה מספק - פעולה זו אסורה, שכן רישום מסוג זה לא יאפשר ביצוע אימות דיווח מול דיווח הספק, ועלול לגרום לעיכוב אישור התשומה. מומלץ לבקש שהספק יוציא חשבוניות מרכזות, במקום חשבונית בגין כל מכירה.

האם חובה לרשום ע"ג החשבונית ובקובץ את מספר העוסק של הלקוח?

בעסקאות בהן סכום המכירה הבודדת עולה על 5,000 שקל לפני מע"מ, והלקוח הינו לקוח עסקי שמעוניין לנכות את מע"מ התשומות בחשבונית - חלה חובה לפרט בקובץ את מספר העוסק של הלקוח. על גבי החשבונית רצוי לרשום את מספר העוסק של הלקוח. החל מינואר 2012 המלצה זו תהפוך לחובה.

בעסקאות בהן סכום המכירה הבודדת עולה על 5,000 שקל, והלקוח הינו לקוח פרטי או שאינו שמעוניין לנכות את מע"מ התשומות בחשבונית, אין צורך לרשום את מספר הזיהוי של הלקוח - לא בקובץ ולא על גבי החשבונית. מספר הלקוח יהיה 9 אפסים. גם בעסקאות בהן סכום המכירה הבודדת נמוך מ-5,000 שקל, אין צורך לציין את מספר הזיהוי של הלקוח.

כיצד ידווחו עסקאות ותשומות על-ידי איחוד עוסקים?

איחוד עוסקים מגיש דו"ח אחד על סך העסקאות וסך התשומות של כלל החברים באיחוד. נציג האיחוד יגיש קובץ אחד בלבד, כאשר הקובץ המדווח יכלול את פירוט כל הרשומות המרכיבות את סך העסקאות וסך התשומות שנכללו בדו"ח שהוגש בבנק.