מנכ"לית AIG ישראל: "המשבר מאחורינו כבר מזמן"

כשנה וחצי לאחר קריסתה הדרמטית של AIG העולמית, אומרת חוה פרידמן שפירא: "לא ניתן לצמוח ע"י התמקדות בענף אחד או בצורת הפצה אחת"

"בזמן המשבר הכלכלי הרבה מתחרים הספידו אותנו, ואולי קיוו שמתחרה אחד נופל. לצערם הרב, לא רק שלא יצאנו מהשוק, אלא שצמחנו ונמשיך לצמוח". כך אומרת חוה פרידמן שפירא, מנכ"לית AIG ישראל, כשנה וחצי לאחר קריסתה הדרמטית והמפתיעה של קבוצת האם - AIG העולמית, שניצלה רק הודות לממשל האמריקני. "היה רעש בסוף 2008, אבל ב-2009 הצלחנו לעבור את זה, ולהבהיר שלא נפגענו מהמשבר ואנו חברה עצמאית רווחית עם הון עודף. המשבר מאחורינו כבר מזמן".

כתוצאה מהמשבר העצום אליו נקלעה AIG העולמית, חלו מספר שינויים במבנה הקבוצה, בהם גם שינוי המשפיע על הנציגות הצנועה והטובה שלה בישראל. מדובר בהקמת גוף משפטי ייעודי נפרד ועצמאי, המאגד את כל עסקי הביטוח הכללי של הקבוצה ונקרא Chartis, והוא בא במקום AIU HOLDINGS - זרוע הביטוח הכללי של AIG העולמית. יחד עם ביטוח ישיר, AIG ישראל בולטת במאמצי השיווק הישירים הרבים שלה ובבניית מותג עצמאי ומוכר. נציין כי AIG ישראל נמצאת בבעלות משותפת של AIG העולמית, באמצעות Chartis, וקבוצת עורק.

"ביולי 2009 החברה עברה לצ'רטיס במסגרת איחוד כל פעילויות הביטוח הכללי", מספרת פרידמן שפירא. "אנו היחידים שאושר להם לשמור את המותג AIG כ-AIG ישראל. קיבלנו אורכה בערך עד סוף 2010, ולקראת סוף השנה נבדוק אם נכון לשנות את השם או לבקש עוד אורכה".

אז אחרי כל בניית המותג, תשנו את השם ואת המיתוג שלכם?

פרידמן שפירא: "אנחנו רוצים להמשיך עם השם כי אנו מאמינים בחוזק המותג, וכרגע לפחות חבל להחליף אותו. הגיוני גם לחכות ולתת למותג צ'רטיס להתחזק, ואז יהיה קל יותר לעבור אליו".

החיים תחת צ'רטיס

בשונה מיתר חברות הביטוח הישראליות, AIG ישראל פועלת כחלק ממערך בינלאומי, וההחלטות החשובות לגבי פעילותה צריכות לקבל אישורים מעבר לים. התלות של החברה מפתח תקווה בנהלים מחו"ל רבה יותר מזו של מגדל לדוגמה - חברת הביטוח היחידה פרט לה הנמצאת גם כן בבעלות חברת זרה.

מה מצבה של AIG העולמית - עדיין נמצאת בהליכי התכנסות והסתגלות?

"אני יכולה לדבר יותר על צ'רטיס. אנו שייכים לצ'רטיס, ושם באופן עקרוני אומרים ש-2009 הייתה שנת השימור וההישרדות, וב-2010 עושים כל דבר על מנת להתרחב ולהתפתח ולהגדיל את התיק".

מהן המטרות העסקיות שלך לשנה הנוכחית?

"המשך צמיחה היא אסטרטגיה ל-2010. שמנו לעצמנו למטרה שבכל תחום בו אנו פועלים, נצא השנה עם מוצר חדש, בדגש על הביטוחים המסחריים. כך נגדיל את הפעילות ונתרחב".

בעבר AIG העולמית ניסתה, ללא הצלחה, להיכנס לתחום החיסכון הפנסיוני בישראל. הזרוע הישראלית פעילה בעיקר בתחום הביטוח הכללי, אך לקבוצת האם יש ידע וניסיון בכל תחומי הביטוח.

חזרתם לשגרה בקבוצת AIG העולמית, עד כדי הרחבת הפעילות לתחומי ביטוח חדשים?

"לגבי ענפים חדשים או עיבוי תחום ביטוח החיים והחיסכון לטווח ארוך, אין משהו חדש לומר, למעט זאת שאחת לכמה זמן אנו בוחנים את התחום ומסתכלים אם הוא נכון לנו. גם עתה זה נעשה. זה לא סוד שלהיכנס לתחום הזה זה אקט שמצריך השקעה מאוד גדולה, וזה מה שגורם לנו לבחון זאת לעומק שוב ושוב. ובסך הכול, כיום המרווחים בתחומים אלה יורדים".

יש עם מי לדבר על זה בארה"ב כיום?

"הסיטואציה שנוצרה היא מורכבת. היום בעצם צ'רטיס היא חברה של ביטוח כללי, וכל חברות ביטוח החיים נמצאות בחטיבה אחרת, נפרדת. מאז המשבר יש ארגון מחדש בארה"ב, במסגרתו כל זרוע פעילות עומדת בפני עצמה. במיוחד בצ'רטיס, שנמצאים כיום בהליך כלל עולמי של איגוד כל פעילויות הביטוח הכללי בנפרד. לכן, באיזשהו מקום חטיבת הביטוח הכללי נפרדת לחלוטין, ואין ספק שזה מקשה, כי הנושא לא במרכז תשומת הלב שלהם כיום".

צמיחה על ידי רווחיות

אשתקד הפכה AIG ישראל ליעד אטרקטיבי לרכישה, או לפחות כך נדמה היה. מדובר בחברה רזה יחסית, רווחית ובעלת מערכי פעילות ישירים ומול סוכני ביטוח. כמה גופים מקומיים ניסו לבחון את האפשרות לרכוש אותה מהקבוצה האם האמריקנית, תוך ניצול הקשיים אליהם נקלעה.

ניסו לקנות אתכם בשנה שעברה?

"אני לא יכולה לענות במקום בעלי המניות. היו חברות שפנו, וכל הזמן יש התעניינות ב-AIG ישראל, ומבחינתי זו מחמאה גדולה. ספציפית לגבי תקופת המשבר - כל הזמן התקבלו טלפונים, אך לא היו מגעים לקנות אותנו".

AIG ישראל החלה לפעול במאי 1997, ופרידמן שפירא עומדת בראשה כתשע שנים. החברה החלה את דרכה כחברה לביטוח בשיווק ישיר של ביטוחי פרט, ובשנים האחרונות הרחיבה את פעילויותיה והחלה לעבוד גם מול סוכני הביטוח. "התחלנו כחברה ישירה, והחלטנו אסטרטגית שלאור התחרותיות בענף לא ניתן להמשיך לצמוח על ידי התמקדות בענף אחד או בצורת הפצה אחת, אלא חייבים להיות מגוונים גם במוצרים וגם בערוצי הפצה", עוקצת פרידמן שפירא את המתחרה הישירה, ביטוח ישיר.

בכלל, מבחינת פרידמן שפירא בשוק הביטוח המקומי ישנן כמה תפיסות בעייתיות, המשפיעות על כל הענף. "בכל תחום פעילות צריך לצמוח על ידי רווחיות. כלומר, לא צמיחה בכל מחיר, אלא צמיחה עם מחשבה על הרווחיות. השוק תמיד היה תחרותי, אבל אני חושבת שהשוק הנוכחי מאוד צפוף בכל הענפים", היא אומרת, ואז מסבירה איפה טמונה הבעיה מבחינתה בהתנהלות חלק מהגופים בשוק הביטוח: "יש תחומים בהם יש שחקנים הפועלים רק על נפח. זה בא במחזוריות בענף ובחברות עצמן, כאשר יש חברות שרוצות רק להגדיל נפח בכל מחיר, ולאחר מכן דווקא עובדות בדגש בלעדי על רווח, ואז מקטינות את הפעילות במהירות. תמיד יש בשוק חברה או שתיים שמחליטות שצריך להגדיל את התיק והן צריכות לקחת עסק בכל מחיר, וכשהן נרגעות באות במקומן חברות אחרות. אני מקפידה תמיד על ניהול מתוך רווחיות", היא מדגישה.

"שחקן משמעותי בשוק המסחרי"

מה היעדים שלכם ל-2010?

"הרחבת הפעילות בענפים קיימים, עמידה בדרישות ממשל תאגידי והמשך התמקדות בשיפור השירות ללקוח. שנים אנו אומרים שהלקוח הוא מרכז ההוויה של AIG, ואנו מעוניינים בשביעות רצונו. לכן, יצאנו במהלך חוצה חברה עד רמת המנכ"ל לבחינת שביעות רצון הלקוח (NPS - net promoter score), והאם ימליץ על החברה לחבריו, ויש לנו תוצאות טובות. בביטוח לא משתמשים בכלי כזה ככל הידוע לנו, אבל הוא כן מוכר בשוק הסלולר. אי אפשר להשוות את השיפור שהיה בעשר השנים האחרונות בשירות ללקוחות בשוק המקומי, בגלל הפיקוח על הביטוח ובגלל חברות הביטוח הישירות שגררו מעלה את הענף, וזה תהליך שנמשך. גם בהקשר של סוכני הביטוח".

מה לגבי הפעילות שלכם בתחום הביטוח המסחרי?

"נשים דגש על התחום המסחרי. בשנה החולפת נכנסנו לתחום האחריות המקצועית לבתי השקעות, כחלק מכניסה לתחום האחריות המקצועית הפיננסית של דירקטורים וכדומה. בתחום המסחרי אנו עדיין קטנים ויש לנו הרבה מקום לצמוח, ואנו מתכוונים לצמוח. אנו מתכוונים להפוך לשחקן משמעותי בשוק המסחרי, כשבחלק מהדברים אנחנו כבר שחקן מרכזי בשוק - למשל בביטוחי דירקטורים. אנחנו עדיין לא גדולים כמו אחרים בתחום, אבל יודעים להתחרות על כל לקוח מול כל חברה".

אפרופו ביטוח אחריות מקצועית לבתי ומנהלי השקעות - אשתקד השוק נעצר באחת, רבים לא מצאו ביטוח והתעריפים נסקו.

"השוק קיבל סטירה לאחרונה, והיו עליות מחירים של מאות אחוזים. בשנה שעברה היה כשל שוק, אך כעת הוא לא קיים. כרגע יש יציבות מסוימת ביחס לאשתקד, אבל התנאים עדיין לא פשוטים בהשוואה לעבר. אנחנו רואים זאת גם בתוצאות צ'רטיס, כשמבחינתם המשבר עדיין לא עבר בהיבט הזה, ועדיין נכנסות תביעות חדשות בביטוחים אלו".

לסיום, לאחרונה התגלו אי-סדרים בגופים מוסדיים וחברות ביטוח שונים. זה מסמן משהו לרעה על כל הענף?

"הענף עובר שינויים, תהפוכות והתבגרות. כך שדברים שהיו בסדר עד לפני כמה שנים, נבחנים כיום תחת המיקרוסקופ של הרגולטור. זה לא רק שנהיה יותר מבולגן, אלא שהנסיבות השתנו והוחמרו. בכל מקרה, ב-AIG ישראל יש לנו שתי רגולציות - המקומית והעולמית מהחברה האם, ויש לנו גזירות רגולטיביות כפולות לעתים. זה עומס, אך מצד שני זה מבטיח שהחברה שקופה ועומדת בתקנות".