בטרם פוקעת האופציה

קריאה מדוקדקת בהודעות שמפרסמות חברות הנפט והביומד בטרם פוקעות האופציות עליהן

בשבועות האחרונים מדווחת חברת הביומד איי טי ג'י איי לבורסה ולרשות ניירות ערך הודעות אופטימיות על מוצר שפיתחה. תוך קריאת ההודעות, התחלתי בתמימותי להשתכנע שאוטוטו צומחת פה מתחרה קטנה לטבע.

אחרי שהצצתי בטבלת האופציות בגלובס, גיליתי שלחברה יש אופציה העומדת לסיים את חייה בחודש מרץ, המתחיל מחר. המרת האופציה למניות תכניס לחברה עשרות מיליוני שקלים, להם היא מאוד זקוקה. האם שטף ההודעות החיוביות הזורם בשצף בדיוק שבועות לפני מועד סיום חיי האופציה, מקרי? ספק קל מפעפע אצלי.

חברת ביומד אחרת היא - די מדיקל. גם לה יש אופציה שמתקרבת במהירות לפקיעה. בדי מדיקל ישמחו לקבל כסף ממימוש האופציה למניות והזרמת כסף לקופה. רק שדי מדיקל לא מפציצה אותנו בהודעות על נסים ונפלאות שנכונות למשקיעים בחברה.

די מדיקל הודיעה בפשטות - נפעל להארכת חיי האופציה. לא נתחכם ונודיע על מו"מ ליצור אינסולין מסוג חדש או הזרקה דרך הנחיריים. גם לא נצטט מגזין רפואי שמתפרסם באנטרקטיקה על "יעילות מדעית מוכחת" שלנו בתחום הסכרת. פשוט נאריך את האופציה והמשקיע הסביר יחליט, אם וכאשר, לממש או למכור. בצעד שנקטה די מדיקל יש גם קרש הצלה למשקיעים, שכן הארכת חיי האופציה מונעת הפסד כספי ומניבה לפחות בטווח הקצר רווח. במילים פשוטות - הגינות. די מדיקל ראויה לשבחים על יחסה למשקיעים.

מו"מ מתקדם? לאן?

חביבות עלי חברות המגלות חוש יצירתי בהודעות שהן מפרסמות לציבור. אחת מהן היא כן פייט שפירסמה ממש בימים אלה נמצאת במשא ומתן שיניב רווחי הון גדולים. הצצה לטבלת האופציות מגלה שתוך שבועיים-שלושה אחת האופציות שלה פוקעת ב-31 במרץ. אם האופציה תומר למניות, לקופת החברה יזרמו עשרות מיליוני שקלים.

עיון חפוז בנתוני החברה גילה שרווחים מעולם לא היו לה, הונה העצמי מצטמצם בקצב מדאיג כמו הפסדיה ומכאן שהמרת האופציה היא בחזקת צורך קיומי עבורה, כמעט שאלה של להיות או לחדול. האם הצורך הקיומי הוא שיצר את המשא ומתן המפורסם שיניב רווחים? תמהתני. לפחות לקראת פורים ראוי לנסות להתחפש לעסק רציני. שנתיים כן פייט רק הפסידה ופתאום רגע לפני פקיעת האופציה המו"מ הגיע? מוזר.

ונותן בהם סימנים

חביבות עלי האופציות של חלק ממניות חיפושי הנפט (זרח, גבעות ומודיעין). בפסח הבא עלינו לטובה נקרא בליל הסדר בהגדה - "ונותן בהם סימנים". קוראים זאת בראשי תיבות במהירות כדי להגיע מהר לארוחה (דצ"ך, עד"ש, באח"ב - קיצור 10 המכות). הסימנים במניות הנפט מתרבים וחלק מהאופציות יתפוגגו לפני פסח או זמן קצר לאחריו.

כדאי לדעת שגיוס ההון מהמרת האופציות ומתשלום תוספת המימוש יזרים מאות מיליוני שקלים לחברות החיפושים. אצל חלקן מדובר בסכומים מהותיים לעצם קיומם העסקי, והמשך חיפוש אוצר הנפט הסעודי בשטח פלשתינה.

לקראת פקיעת אופציות חיפושי הנפט צפו לשפע הודעות. משהו בסגנון:"עמוד בגובה 100 מטר עם נקבוביות סלע מחלחל הנראה כמלכודת נפט פוטנציאלית". אפשר גם נוסח אחר - "מדובר בסימני נפט קל איכותי עם סיכוי להפקה מסחרית" ועוד כהנה וכהנה. העיקר שתזדרזו להפוך אופציה שנסחרת באגורה וחצי למניה ולהזרים אפיקומן. לא ברור אם האפיקומן מיועד עבורכם. יש חשש סביר שמישהו אחר ייהנה ממנו.

שצף ההודעות יעלה וישטוף ובפורום גלובס השמועות יטוסו במהירות האור. טוב יהיה אם עוד לפני ליל הסדר תספק רשות ניירות ערך סימני זהירות למפרסמי ההודעות. משהו בנוסח ציון בולט של מועד האופציה לפקיעה הקרובה בגוף ההודעה נראה כמו שיטה טובה לאזהרה. יהיה בכך משום מידע בולט לציבור שקיימת אופציה ועצם קיומה צריך להוות שיקול או לפחות איתות חשוב למשקיעים.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה