חוששים מסימן קריאה! הקרנות נפטרות מאג"ח לא מדורגות

בשבוע הבא יצטרכו מנהלי קרנות הנאמנות להצמיד "סימן קריאה" לקרנות עם חשיפה גבוהה לאג"ח לא מדורגות ■ החשש שסימן זה ירתיע את המשקיעים גורם למנהלי הקרנות להיפטר מהאג"ח

סימן הקריאה שמתכוונת רשות ניירות ערך להצמיד לקרנות הנאמנות שמכילות אג"ח לא מדורגות מטריד חלק ממנהלי הקרנות. ל"גלובס" נודע כי לאורך החודש האחרון מבצעים מנהלי קרנות מכירות של אג"ח לא מדורגות שמופיעות בשיעורים נמוכים בחלק מהקרנות שהם מנהלים, בעיקר בקרנות ללא מניות.

ע"פ הערכות, הסיבה לכך היא ככל הנראה הנחיית הרשות, שצפויה להיכנס לתוקף בתחילת מארס, לפיה קרנות, בהן יש רכיב של אג"ח לא מדורגות בשיעור גבוה מהחשיפה למניות, יתבקשו להוסיף "סימן קריאה" לשם הקרן, על מנת להתריע בפני משקיעים ויועצי השקעות על אפשרות החשיפה.

סימן הקריאה מעורר אסוציאציה למקום שנדרש בו משנה זהירות, ולכן חלק מנהלי הקרנות חוששים מתגובתם של יועצי השקעות ומשקיעים, שעשויים לפדות את כספם מהקרנות.

חשוב להדגיש כי מכירת האג"ח הלא מדורגות היא בשוליים ולא בהיקפים משמעותיים, אך אחד המנהלים עימם שוחחנו היום טוען כי היא מורגשת בזירת המסחר. מנהל נוסף טען כי למרות האלמנט החיובי הטמון בחקיקה, הרי שהיא גם עלולה לפגוע בתשואות שיניבו הקרנות למשקיעים, שכן איגרות החוב הלא מדורגות, גם אם הן מופיעות בחשיפה נמוכה במיוחד, עשויות להוסיף לתשואת הקרן.

למרות שההנחיה פורסמה כבר בספטמבר האחרון, ובפני מנהלי הקרנות עמדה האפשרות להיפטר מהחזקות אלו במשך חצי שנה, הם לא מיהרו לעשות זאת עד כה. בפני מנהלי הקרנות עדיין קיימת האפשרות להעלות את רמת החשיפה למניות, ואגב כך להמשיך להחזיק אג"ח לא מדורגות מבלי להצמיד להן את סימן הקריאה.

הנחיית הרשות היא צעד נוסף בהגברת השקיפות של ענף הקרנות, שהחל בתקנות החדשות אותן קבעה בסוף 2007. לפי תקנות אלו על מנהל הקרן לקבוע לכל אחת מהקרנות שבניהולו את פרופיל החשיפה שלה, שמבטא את שיעור החשיפה המרבי של הקרן למניות ולמט"ח.

סיווג הקרנות, כפי שהוא מתבצע היום, כולל שני סולמות: סולם מספרי לסימון החשיפה למניות (0 - ללא חשיפה, ועד 6 - חשיפה של מעל 200%), וסולם לסימון החשיפה למט"ח (0 - ללא חשיפה מטבעית, ועד F - חשיפה של מעל 200%).