ייצוגית ב-12 מיליארד שקל בשל העלאת תעריפי החשמל

בתביעה, שהוגשה נגד משרד התשתיות, משרד האוצר ורשות החשמל, נטען כי רשות החשמל מממנת את ייצור "החשמל הירוק" הפרטי באמצעות העלאת תעריף החשמל לכלל הצרכנים במדינה - בניגוד לחוק

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה הבוקר (ה') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 12 מיליארד שקל נגד משרד התשתיות הלאומיות, משרד האוצר ורשות החשמל, בטענה כי רשות החשמל מממנת את ייצור "החשמל הירוק" הפרטי, באמצעות העלאת תעריף החשמל לכלל הצרכנים במדינה, בניגוד לחוק.

באמצעות עוה"ד מתניה בן-נון וחיים בן-נון טוען התובע, איתן שלוש, כי למרות שחוק משק החשמל אוסר על יצירת סבסוד צולב בתעריף, בפועל, אזרחי ישראל, ובכללם השכבות החלשות, מממנות מכיסן את רווחי יצרני החשמל הפרטיים במדינה. מעבר לכך, נטען, הרווח מובטח מראש ל-20 שנה.

לטענת התובע, המבקש לייצג את כלל אזרחי מדינת ישראל ותושביה כיחידים - "אשר כלל לא מודעים לעוול הכספי שנעשה להם, ובודאי שאין בדעתם וביכולתם לצאת למאבק משפטי מייגע כנגד מדינת ישראל ומוסדותיה" - ממשלות ישראל לדורותיהן, קיבלו סדרת החלטות בנוגע למשק החשמל שעיקריהן: עידוד התחרות במשק החשמל (ע"י מתן רישיונות ייצור ליצרני חשמל פרטיים שיתחרו עם חברת חשמל, ובינם לבין עצמם, על כיסו של צרכן החשמל) ועידוד ייצור "חשמל ירוק" מאנרגיות מתחדשות.

אלא שבהחלטותיהן, כך נטען בתביעה, דרשו ממשלות ישראל מרשות החשמל להסדיר את סוגית עידוד היוזמה הפרטית לייצור "חשמל ירוק" באמצעות תעריף החשמל, וזאת ללא הסמכה בחוק. מכיוון שתשלום חשבון חשמל כמוהו כתשלום חובה המוטל על אזרח, עליו להיות מוסדר בחקיקה ראשית. "בענייננו, לא רק שאין בנמצא חוק המתיר לגבות מצרכני החשמל, כסף עודף על מנת לממן את תוכניות הממשלה (יצירת סבסוד צולב), אלא שהנתבעות פועלות בניגוד לחוק משק החשמל, למטרותיו ולתקנותיו", כותב התובע.

לטענת התובע, מימון החלטות הממשלה נעשה על ידי "גילגול" העלות הנוספת על התובע ועל כלל צרכני החשמל, באמצעות העלאת תעריף החשמל ובאופן היוצר סבסוד צולב - האסור על פי חוק. וכך, עקב מעשיהן ומחדליהן של הנתבעות, מסבסדים, התובע וכלל צרכני החשמל, את יצרני החשמל הפרטיים על=ידי מימון יצרני חשמל פרטי מאנרגיות מתחדשות (פוטו-וולטאי, שמש, רוח); מימון עלויות הקמתם, הפעלתם ותחזוקתם של יחידות ייצור חשמל נוספות ע"י חברת חשמל, שמטרתן מתן גיבוי והעמדת רזרבה לתחנות הכח הפרטיות.

בנוסף טוען התובע, כי לא רק שהרשויות הנתבעות אינן מעודדות תחרות במשק החשמל, אלא שהן כופות על כלל צרכני החשמל לממן מראש את הרווח היזמי של מספר מועט של יצרני חשמל פרטיים, ולמעשה מונעות יצירת תחרות אמיתית על כיסו של הצרכן. זאת, באמצעות התחייבות מראש לתשלום תעריף, המכיל בתוכו רווח יזמי, בהסכמים שהן כורתות עם היצרנים הפרטיים.

לטענתו, התחייבות שכזו מונעת תחרות במשק החשמל, משום שגם סכום הרכישה וגם הרווח ליזם הפרטי, מובטח מראש, כך שלמעשה, שוק החשמל כלל לא נפתח לתחרות, והכול על חשבונו של 'הצרכן הקטן'.

עד כה, נגבה שלא כחוק מכלל צרכני החשמל סכום המוערך על-ידי התובע בכ-57 מיליון שקלים. עוד טוען התובע, כי הנתבעות מתכננות לגבות בעשר השנים הקרובות עוד כ-3 מיליארד דולר עבור מימון מדיניות הממשלה (ת"מ 506/10, בש"א 735-10)