כך מגייסים הון ממשקיע תמים

בגל המגייסות שגאה אצלנו ערב פורים, כמה שאולי לא ראויות לאמון ואפילו מסוכנות ממש

גל גיוסי הון גואה והולך בבורסה וחלק מהחברות ספק ראויות לאמון ציבור המשקיעים. דוגמאות, שיקולים ומחשבות

ערב חג הפורים הגישו 17 חברות נוספות תשקיפים לגיוס הון בבורסה. חלק מהחברות ובהן: חלל תקשורת , קרדן נדל"ן , דורי , מוכרות לציבור ויש להן רקורד עיסקי מוכח. אחרות כמו: ווידמד , אולטרה שייפ ונוספות פחות מוכרות וצוברות הפסדים כספיים בהיקף גדול.

יתרה מכך, אם ווידמד ואולטרה שייפ לא יצליחו לגייס, יש חשש ברור להמשך קיומן.
מה יגרום למשקיע סביר מהציבור ולחילופין למשקיע מוסדי שקול לרכוש את מניות אולטרה שייפ? לא ברור. מ-2007 ועד ספטמבר 2009 פיטרה החברה 39% מעובדיה.

בספטמבר 2009 היה לחברה 570 אלף דולר גרעון בהון העצמי. לא משהו שאפשר להתגאות בו. היקף המכירות שעמד על 22 מיליון דולר ב-2007 צנח ל-11 מיליון דולר ב- 2008 ול-5.4 מליון דולר בלבד בינואר עד ספטמבר 2009.

בין 2007 לספטמבר 2009 הפסידה החברה 25 מליון דולר. לא צריך להיות כלכלן מבריק כדי להבין שאולטרה שייפ נמצאת בצרות צרורות ואם לא תגייס הון ספק אם תשכיל להשלים את 2010 כעסק חי. במילים אחרות - גיוס ההון הוא סוג של הנשמה מכיס לכיס.

חכם מה הוא אומר?

משקיע סביר, כל שכן משקיע מוסדי אחראי, לא אמור להתקרב לניירות הערך של אולטרה שייפ. החברה מפתחת מכשיר המסייע להצרת היקפים וחיטוב הגוף ע"י הרס מקומי וסלקטיבי של תאי שומן ללא פגיעה ברקמות אחרות. נשמע מתאים לנשים רבות לאחר ארוחת ליל הסדר הבא עלינו לטובה.

האם המכשיר יחלץ את אולטרה שייפ מהפסדיה הכבדים והמתמשכים? הלוואי. בינתיים החברה מעוניינת לממן את עצמה באמצעות הציבור כמובן. מדוע שמישהו ייתן שקל לחברה שרק מציגה הפסדים? האם הרקורד אינו עדות מספקת למצבה העגום ולעתידה הלוטה בערפל של אולטרה שייפ? לעניות דעתי איש לא אמור להתנפל על המניות ולרכוש. עניות דעתי אכן ענייה ולא אתפלא אם פתאום יהיה חיתום יתר יפה.

ווידמד שעוסקת בתחום הפרעות נשימה סובלת מבעיות נשימה לא פשוטות. שווי השוק של ווידמד עומד כיום על כ-15 מליון שקל ומעת הקמתה היא הפסידה 33 מליון שקל. במהלך 2010 מקווה החברה להתחיל למכור מערכת לבדיקת שינה ממוניטור הנמצא על יד מיטת החולה. ההפסד הכבד מחד והתקוות לפריצת דרך עיסקית מאידך אינם ערובה להצלחת החברה בלשון המעטה.

חכם אומר - אל תעבירו חוב

חכם מהו אומר? אל תעבירו כסף טוב לכסף בעייתי באמצעות כספי הציבור. אם אולטרה ווידמד הם חברות חלום כפי שמנהליהם מאמינים, לאור ההפסדים העצומים וחוסר ההצלחה העיסקית המוכחת לצערנו עד עכשיו, יואילו וימצאו משקיע או קרן שתאמין במוצרים ותשקיע. גיוס הון בבורסה משמעותו העברת צרות אפשריות לנחלת כלל הציבור אם ימצאו קונים תמימים.

ברור שרשות ניירות הערך תדאג שהרקע והעבר העסקי הכושל יצוינו בהבלטה כמקובל על כריכת התשקיפים. רק שאת התשקיפים קוראים מעטים אם בכלל וכך יוצא שעוד כמה דגים תמימים עלולים ליפול ברשת ולסבול מהפרעות שינה קשות. כל כך קשות שיהיה קשה לנטר אותם.

משפט לסיום. גם תפרון המפסידה עומדת לגייס הון. בעלי השליטה בתפרון התחייבו במפורש לדאוג בעצמם להשתתף בהנפקת הזכויות ולהזרים הון. הייתי שמחה לראות התחייבות זהה גם מבעלי העניין בווידמד ואולטרה. או שאולי זה נראה להם קצת מסוכן?

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה