מזרחי-טפחות עשוי לממן את מגדלי ארלוזורוב בחצי מיליארד שקל

הבנק מתמודד על מימון הפרויקט שהיקפו הכולל הוא 800 מיליון שקל

בנק מזרחי טפחות מתחרה על מתן המשכנתאות בפרויקט מגדלי ארלוזורוב בת"א, אותו פרויקט של קבוצת הרכישה שמארגנת אור סיטי נדל"ן המיועד לצעירים עד גיל 35. ההערכות הן כי מול מזרחי טפחות מתחרה גם בנק גדול נוסף, כך שעדיין לא הושגה הכרעה בנושא.

הפרויקט יכלול 2 מגדלים בני 40 ו-46 קומות עם 486 דירות בסך הכל, מרביתן דירות קטנות של 2-3 חדרים. אתמול (ג') נפתח שבוע המכירה וכבר נמכרו כמעט 400 דירות בפרויקט. לא מדובר בהפתעה גדולה, שכן כבר בהרשמה המוקדמת באינטרנט התנפלו כ-5,000 רוכשים פטנציאליים על הדירות בפרויקט.

גורמים במערכת הבנקאית מכנים את הפרויקט "מצוין" בשל העובדה שמרבית הדירות כבר נמכרו והמוניטין של היזמים. היקף הפרויקט הינו כ-800 מיליון שקל, כאשר הדיירים אמורים להביא 30% הון עצמי ושאר המימון יסופק במשכנתאות על ידי הבנק שיממן את הפרויקט.

לאחרונה הוציא המפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו, חוזר ובו כוונה לשנות את כללי המימון הנהוגים בתחום קבוצות הרכישה. השינוי העיקרי הוא הגדלת ריתוק ההון על ידי הבנקים כנגד האשראי שהם מספקים לקבוצות הרכישה. מטרתו של חזקיהו היא כי הבנקים יקצו 100% כנגד כל שקל שהם מספקים כאשראי לקבוצות רכישה, בניגוד ל-35% הנהוגים היום.

עלות הקרקע בפרויקט הינה כ-380 מיליון שקל, כאשר ההון העצמי של הדיירים - 250 מיליון שקל - יילך כולו לרכישת הקרקע והבנק המממן יספק 130 מיליון שקל נוספים. הקרקע תשועבד לבנק המממן, כמובן.

מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול ביותר בשוק המשכנתאות בישראל. הבנק מלווה משכנתאות בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל בחודש, ובמידה והוא אכן יזכה בפרויקט מגדלי ארלוזורוב, היקף המימון מצידו יעמוד על 550 מיליון שקל (130 מיליון שקל בגין הקרקע ולאחר מכן 420 מיליון שקל נוספים עבור הבנייה שיולוו בהדרגה עם התקדמות הפרויקט). נכסי הסיכון של הבנק מסתכמים היום בכ-95 מיליארד שקל, כך שמימון הפרויקט מצידו יהווה כ-0.57% מסך נכסים אלה.

מבנק מזרחי טפחות נמסר בתגובה, כי "טרם נקבע מי הבנק המממן שפרויקט האמור".