הממונה על שוק ההון שריג קונס את דיסקונט בכ-323 אלף שקל

שריג ממשיך מדיניות של קודמו בכל הקשור להטלת קנסות על גופים מוסדיים שהפרו את הוראות הרגולציה - ומתחיל בקופת הפיצויים של עובדי בנק דיסקונט

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, ממשיך מדיניות של קודמו בכל הקשור להטלת קנסות על גופים מוסדיים שהפרו את הוראות הרגולציה ומתחיל בהטלת קנס של כ-323 אלף שקל על קופת הפיצויים של עובדי בנק דיסקונט. בנוסף, האוצר קנס חברת ניהול קופת גמל נוספת - שובל - ולראשונה קנס עמיתים, המחזיקים למעשה בחברת הניהול.

משרד האוצר הודיע היום כי שריג הטיל על חברת ב'ת למ'ד דל'ת (בל"ד), המנהלת את כספי קופת הפיצויים של עובדי בנק דיסקונט, את הקנס האזרחי האמור מכיוון שזו לא מינתה מנכ"ל בתקופה שבין חודש אוגוסט 2008 לבין חודש יוני 2009. באתר האינטרנט שלה מצוין שחברת בי'ת למ'ד דל'ת בע"מ הינה קופה מרכזית לפיצויים (קופה מפעלית), המיועדת לכיסוי התחייבויות לעובדי בנק דיסקונט בגין הפיצויים. הקופה בבעלות בנק דיסקונט, שבניהול גיורא עופר. יו"ר הקופה היא דורית בן סימון ומנכ"ל הקופה כיום היא אירית בן שמעון.

בנוסף, הממונה על שוק ההון הטיל קנס בגובה 37,500 שקל גם על חברת ניהול קופה"ג שובל, המנהלת את כספי קופת הגמל של עמיתי הסתדרות המיקרוביולוגים והביוכימאים. המעניין בקנס זה הוא שהקופה נמצאת בבעלות עמיתיה. באוצר מסבירים כי קנס זה הוטל בעקבות כך שב-2008 התכנסה ועדת הביקורת של החברה פעם אחת בלבד, וזאת הרבה פחות להוראות הרגולציה.

ההודעה מהיום מבהירה לפעילים בשוק המוסדי - גם השחקנים הקטנים והלא מוכרים בו - צפויים לענישה מהאוצר. מבחינה זו שריג ממשיך את דרכו של קודמו ואף צפוי להגדיל את היקף הקנסות. לאחרונה פורסם כי במשרד האוצר מתכוונים לעלות מדרגה בקנסות מנהליים לגופים מוסדיים, ולהגדיל במאות ואלפי אחוזים את הקנסות שיושתו על גופים שיימצא כי הפרו את הנחיות האוצר. כלומר, בכוונת האוצר לעבור מקנסות של עשרות ומאות אלפי שקלים לקנסות של מיליוני שקלים.

זאת מתוך הבנה שקנסות נמוכים אינם מספיק מרתיעים, ואינם משפיעים על התנהגות הגופים, שרואים בתשלום הקנסות חלק מההוצאות השוטפות בפעילותם העסקית. במשרד האוצר בודקים כעת עם משרד המשפטים את חוקיות המהלך, וההערכות הן כי יינתן לכך אור ירוק. נציין שהקנס המנהלי המינימלי עומד כיום על 32 אלף שקל, כשהאוצר החל להטיל קנסות אזרחיים מעין אלו על הגופים המוסדיים לפני כשלוש שנים, בעקבות רפורמת בכר.