לראשונה מאז ינואר 2008: המעו"ף סגר מעל 1,200 נקודות

הבורסה ננעלה בעליות של עד 2.4% ■ בנק לאומי: "שיעור האבטלה יירד השנה ל-7%" ■ מניות הגז והנפט בלטו לאחר העדכון מעלה של כמות הגז בקידוח "מרי B" - דלק אנרגיה הוסיפה 4% ואבנר 1.7%

הבורסה בת"א פתחה את היום (ה') אמנם בירידות על רקע הסנטימנט השלילי בשוקי העולם, אולם בצהריים השתנתה המגמה והמדדים המובילים עברו לעליות - גם כן בגלל שוקי חו"ל. החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מחקו ירידה של כ-0.3% מהבוקר, מה שמשך מעלה גם את אירופה וכמובן גם את ת"א.

המדדים המובילים באחד-העם סגרו בעליות שערים בשיעור מירבי של 1.1%, לאחר שבשעת המסחר האחרונה המדדים זינקו לרמות הגבוהות של היום, כשנראה שלקראת סוף השבוע נאלצו השורטיסטים לסגור פוזיציות.

מדד המעו"ף טיפס לשיא של יותר משנתיים וננעל מעל רף 1,200 הנקודות, לראשונה מאז ינואר 2008, וסגר השבוע בעלייה של יותר מ-3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל.

נתוני מאקרו מהותיים לא פורסמו היום והמשקיעים הגיבו בעיקר לנעשה בחו"ל. לפני פתיחת המסחר מעבר לים פורסמו נתוני מאקרו טובים - ירידה במספר התביעות לדמי אבטלה וזינוק בפריון העבודה.

וול סטריט ננעלה אמש ללא שינוי, אך במהלך יום המסחר טיפסו מדדי המניות לשיא של כחודש - ואז נסוגו. הבורסות באסיה איבדו גובה בהובלת בורסת שנחאי שירדה בכ-1%, על רקע התחדשות החששות כי סין תבצע הידוק מוניטארי נוסף.

סין, כזכור, העלתה פעמיים את שיעור רזרבות המזומנים שהבנקים המסחריים צריכים לרתק כנגד מתן אשראי, במטרה לקרר את הכלכלה הרותחת שלה מחשש להתפרצות אינפלציונית. הידוק מוניטארי זה גרם למדד שנחאי לרדת ב-6.5% מתחילת השנה. אך בצהריים, כאמור, החלו החוזים בוול סטריט להשתפר והירידות באירופה התמתנו בהתאם. המשקיעים בחו"ל ממתינים לפרסום החלטת הריבית באירופה, כאשר הצפי הוא להותרת הריבית על 1% אך הבנק המרכזי האירופי צפוי לחשוף היום את אסטרטגיית היציאה שלו מההתערבות בשווקים.

לאומי: האבטלה תמשיך לרדת

המשקיעים בת"א מגיבים גם כן לסנטימנט השלילי בחו"ל, בייחוד על רקע העובדה שהיום לא צפויים לצאת נתוני מאקרו מהותיים בישראל. כ-3 שבועות בלבד נותרו לעונת הדו"חות הכספיים, כך שכבר משבוע הבא צפויה "עליית מדרגה" בקצב פרסום הדו"חות, ועם ההתקרבות לסוף החודש יפרסמו חברות ההחזקה והבנקים את הדו"חות השנתיים שלהם (אחרונות, כמיטב המסורת).

השבוע נודע כי שיעור האבטלה בישראל ירד ל-7.4% ברבעון הרביעי של 2009, רבעון שני ברציפות של ירידה באבטלה לאחר שזו הגיעה לשיא של 7.9% ברבעון השני.

"במבט קדימה, השיפור בכלכלת ישראל שבא לידי ביטוי בצמיחה של 4.4% ברבעון הרביעי, צפוי להתבסס ב-2010", כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית של הבנק. "קצב צמיחה של 3.5% ב-2010 (אותו צופה בנק ישראל - ע.ב.י) ושל כ-4% בסקטור העסקי, צפויים להביא לירידת שיעור האבטלה ל-7% בקירוב".

פרטנר והדיבידנד

בקרב המניות שבלטו היום, כי"ל נסחרת על רקע מאמר שפורסם בעיתון הבריטי "פייננשל טיימס", שהזכיר היום את כי"ל כמועמדת למיזוג בתעשיית הדשנים, לצד חברות נוספות מחו"ל.

מניית פרטנר הדואלית חזרה מוול סטריט עם פער ארביטראז' שלילי של כמעט 10%, אולם מדובר בפער טכני בלבד בשל חלוקת הדיבידנד הצפויה. פרטנר תחלק דיבידנד חריג של 9 שקלים למניה, כאשר יום האקס בת"א נקבע ב-8 במארס (יום ב' הקרוב) ואילו יום האקס בארה"ב נקבע ל-3 במארס, קרי אמש. פער הארביטראז' השלילי, כ-10%, משקף את הדיבידנד שהחברה תשלם למשקיעים ב-1 במארס.

מניות הנפט והגז בלטו גם היום לאחר שהחברות בקבוצת דלק , דלק אנרגיה , דלק קידוחים ואבנר , עדכנו מעלה את כמות הגז בקידוח "מרי B". העדכון האמור מתייחס לכמות בהיקף 1.9 מיליארד מ"ק ששווייה נאמד בכ-360 מיליון דולר.

מניית בנק הפועלים נסחרה על רקע פרשיית חקירת היו"ר לשעבר דני דנקנר, שלפי החשד מינף את תפקידו בבנק כדי לאשר מתן אשראי בעשרות מיליוני דולרים על מנת להפיק טובה אישית. ככל הנראה, החקירה היא הסיבה להדחתו האגרסיבית על ידי בנק ישראל בשנה שעברה.

[לאתר המעו"ף]