איש המיסתורין בפרשת דני דנקנר: הפיננסייר רפי ברבר

יוצא מריל לינץ' והאיש הדומיננטי מאחורי קרן RP הוביל את החלטות ההשקעה על בסיס קשרים עם בנקאים ישראלים ■ ברבר השקיע בחברות של דנקנר ושטיינמץ, קיבל פיצוי מהפועלים ועזב את הארץ בקיץ

קרן RP קפיטל, ששמה נקשר אתמול לנסיבות חקירתו של דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, היא אחת מקרנות ההשקעה היותר מסתוריות שפעלו בארץ אף שכף רגלה דרכה בלא מעט חברות ישראליות. RP קפיטל הוקמה ביולי 2004 על ידי רפי ברבר ופיטר קלנר שנתנו את האותיות הראשונות של שמם הפרטי לשם הקרן (R עבור רפאל (או רפי בפי החבר'ה), P עבור פיטר).

ברבר (48), אחד מאותם אנשי עסקים שמתרחקים מהתקשורת כמו מאש, היה בעברו סגן יו"ר חטיבת המימון הבינלאומית של מריל לינץ' (לפני שזה התמזג לתוך בנק אוף אמריקה). במסגרת תפקידו כאחד מבכירי בנק ההשקעות - שהיה באותם ימים מעורב בלא מעט עסקות במשק הישראלי - יצר ברבר רשת של קשרים, והפך למקורב לרונן צלניר, מבעלי השליטה בפועלים אי.בי.אי, לשלמה נחמה, באותם ימים יו"ר בנק הפועלים ואף לגליה מאור, מנכ"לית בנק לאומי.

את RP קפיטל הקים ברבר לאחר שפרש ממריל לינץ' וניסה למנף את קשריו העסקיים. ברבר חיפש מישהו עם כיסים עמוקים שיהיה מוכן לנדב מהונו לשם הקמת קרן, וכך פגש את קלנר (45), בחור צעיר שהפך לאחד מעשירי צ'כיה עוד בטרם מלאו לו 30.

קלנר, נשוי פלוס ארבעה (לברבר יש חמש בנות), בנה את הונו עם הפרטת החברות הממשלתיות בצ'כיה לפני 17 שנה. בעזרת הלוואה בנקאית צנועה של מיליון דולר, הקים חברת השקעות, PPF שמה, וזו רכשה מאוחר יותר את השליטה בחברת הביטוח הגדולה בצ'כיה. במהלך השנים הרחיבה PPF את פעילותה ואף רשמה רווח מדהים של 580 מיליון דולר כשמכרה לפני ארבע שנים את אחזקתה בחברת המדיה הצ'כית Nova TV לאיש העסקים היהודי רונלד לאודר.

קלנר נמנה עם עשירי עולם ולפי דירוג "פורבס" האחרון (שפורסם לפני כשנה) הונו עומד על 6 מיליארד דולר וממקם אותו במקום 76 המכובד ברשימה. קלנר היה האיש שהזרים את ההון העיקרי של הקרן (כמה מאות בודדות של מאות מיליוני דולרים) ואילו ברבר הביא עימו את רשת הקשרים שיצר בארץ ובעולם.

החבירה לרונן יצחקי

קרן RP קפיטל חרתה על דגלה להשקיע בעיקר בשווקים מתעוררים דוגמת מזרח אירופה, המזרח התיכון, אפריקה והודו אך מטרות אלו לא תמיד הובילו אותה לבחירות הנכונות. בין השקעותיה היותר מפורסמות ניתן למצוא את חברת הנדל"ן אטלס נכסים, פרי היוצר של בני הדודים גדי ודורי דנקנר, בעלי השליטה באלרן השקעות. גדי, נזכיר, הוא אחיו של דני דנקנר ומכאן החוט המקשר שבין היו"ר הקודם של בנק הפועלים לבין הקרן.

אטלס נכסים הונפקה בשוק ההון הבריטי לפני כארבע שנים אך משבר האשראי חבט בה קשות, וכיום נסחרת החברה לפי שווי של 43 מיליון דולר - מחיקת ערך בשיעור של 82% מההנפקה.

לקרן RP ולאיש העסקים רוני יצחקי, שהיו בעלי השליטה בחברת הניהול של אטלס נכסים (AMC) זה לא ממש הפריע, וכפי שחשף "גלובס" לפני כשנה, חברת הניהול משכה מאטלס נכסים דמי ניהול ועמלות בשווי של 137 מיליון שקל. RP נותרה עם 12% מהון המניות של אטלס נכסים.

ואם כבר הזכרנו את יצחקי, RP קפיטל השקיעה גם בחברת RAV שבשליטתו, חברת תבואה חקלאית בעלת מאות אלפי דונם של שדות חיטה ושאר תבואות בדרום רוסיה. RAV ניסתה לבצע הנפקה בשוק ההון הבריטי לפני כשנה וחצי אך משבר האשראי טרף עבורה את הקלפים, וכך גם עבור RP שמחזיקה בכשליש מהונה.

אך אטלס נכסים וחברת התבואות לעיל לא היו ההשקעות הכושלות היחידות של הקרן. RP השקיעה בחברת DTH, מפעילת הטלוויזיה בלוויין ברומניה, שמתקשה להתרומם ונמנית גם היא עם פורטפוליו ההשקעות של חברת אלרן, וכן בחברת GMF, שנסחרת בשוק ההון המקומי ועוסקת במימון פרויקטים שונים בארץ ובחו"ל. GMF היא אחת מאותן חברות שנאלצו להגיע להסדר אג"ח לאחר שנקלעה לקשיי נזילות. RP מחזיקה בשיעור של 63% מהון החברה, לאי.בי.אי חיתום של צלניר יש אחזקה של 35.8% ואילו לג'רי מנדל, המנכ"ל יש אחזקה של 1.2%. מנדל, נזכיר, היה בעברו מנכ"ל מריל לינץ' ישראל ומכאן החיבור לברבר. עולם קטן.

דרך אגב, אחד ממנהלי ההשקעות של RP הוא לו סילבר, הקפטן האגדי של מכבי ת"א בכדורסל. הקרן השקיעה גם בחברת הכרייה של בני שטיינמץ.

בין ישראל לאנגליה

ברבר, כפי שמכנים אותו אנשים המקורבים אליו, הוא מקצוען. פיננסייר בעל תכונות של סוחר ואיש שלא פשוט להתנהל מולו. כפי הידוע, במערכת היחסים שבינו לבין קלנר, ברבר היה הדומיננטי בעוד קלנר העדיף להיוותר מאחורי הקלעים, וכך את רוב החלטות ההשקעה קיבל ברבר.

ברבר גר באנגליה במשך שנים ארוכות, ולפני כשנה חזר לארץ. לאחר מספר חודשים התחרט, ארז את מיטלטליו וחזר בקיץ לאנגליה, ממנה הוא ממשיך לנתב את פעילותה של RP.

מקורות שבאו עימו במגע מספרים כי רוני יצחקי הוא כמו בן ברית עבורו, ואילו בינו לבין גדי ודורי דנקנר עבר חתול שחור. בין יצחקי וברבר, נזכיר, התגלעו חילוקי דעות מול נועם לניר, מבעלי המניות הגדולים באטלס נכסים על רקע דמי הניהול שמשכה חברה הניהול שבשליטת השניים.

ולמרות ההשקעות הכושלות לעיל, RP יכולה להתגאות בבחירה טובה אחת שביצעה. הקרן נמנית עם בעלי המניות בטאואר ויז'ן (8%) הנמנית עם קבוצת Fore שבבעלות האחים משה ואלי שושן וגד ודב סלוק. זו גייסה לאחרונה 190 מיליון דולר לפי שווי של 405 מיליון דולר, ואם הערכותיו של משה שושן יתגשמו, החברה, העוסקת בפיתוח, הפעלה, תחזוקה וניהול של אתרי תקשורת סלולרית ברחבי הודו, תהיה שווה לפחות מיליארד דולר בעוד כשנתיים.

הרומן בין קלנר לברבר לא נמשך הרבה זמן. כפי שנחשף ב"גלובס" לאחרונה, דרכיהם של ברבר וקלנר נפרדו, וקלנר מכר את חלקו בחברת הניהול של RP לברבר, מתון רצון להנזיל חלק מנכסיו. יש האומרים כי קלנר הבין - די במאוחר - כי ברבר בחר להשקיע את הון הקרן באפיקי השקעה בעלי פרופיל סיכון גבוה למדי, ולקלנר - שלמרות הונו היה איש עסקים די צעיר וכנראה מעט תמים - זה כבר לא התאים.

הוכחה לכך שלקלנר אין יותר קשר עם הקרן (מלבד האות P שתרם לשמה) ניתן למצוא באתר החברה הדליל במידע. תחת הכותרת "About Us" מציינת הקרן את מועד הקמתה, ומספרת את קורות חייו של רפי ברבר, דירקטור ניהולי. שמו של קלנר כלל לא מוזכר.