גפני לפישר: "אם ימונה נגיד פחות טוב ממך - אנו בדרך לאסון"

יו"ר ועדת הכספים: "אני לא מבין גדול בכלכלה אבל אני מתחיל להבין כי לפי החוק החדש, בנק ישראל יהיה בעל הבית היחיד במערכת" ■ ח"כ חיים אורון: "אם בנק ישראל מזרים אשראי לחברת ביטוח, אז הן צריכות להיות תחת הפיקוח של בנק ישראל"

"אם בצורה יוצאת דופן, מחליטים לתת אשראי ל'-AIG הישראלי', אז החברה שקיבלה כסף מבנק ישראל תהיה, בצורה יוצאת דופן, תחת פיקוחו של בנק ישראל. בנק ישראל רשאי וזכאי לדעת איפה ולמה הוא נתן את הכסף. זו ההצעה שלי וגם של הנגיד". כך אמר ח''כ חיים אורון (ג'ומס) בדיון בנושא תפקידי בנק ישראל שבתוך חוק בנק ישראל החדש שהתקיים היום (א') בועדת הכספים של הכנסת.

נזכיר כי לפי סעיף 36 (5) נקבע כי בנק ישראל רשאי לתת אשראי לתאגיד שאינו בנקאי (חברת ביטוח) במקרה שיש חשש ליציבותו, וזאת תמורת מידע מלא. סעיף זה עורר את הוויכוח הנוקב והרגיש סביב רשויות הפיקוח על שוק ההון. נזכיר כי בנק ישראל דורש את העברת הפיקוח על חברות הביטוח ובתי השקעות ממשרד האוצר לבנק ישראל.

ח''כ אורון דרש שכאשר תאגיד שאינו בנקאי מקבל הלוואה מבנק ישראל, גוף זה חייב להיות אוטומטית תחת הפיקוח של בנק ישראל ולא של משרד האוצר, שכן היה זה בנק ישראל שהציל אותו והזרים בו כסף. לפי הצעת חוק בנק ישראל הנוכחית, אין כל אזכור על כך שגוף שאינו בנקאי אשר מקבל כסף, יעבור לפיקוח של בנק ישראל. נציגי משרד המשפטים ומשרד האוצר, התנגדו להצעה של אורון וטענו כי שינויים בפיקוח על שוק ההון הוא נושא כבד בפני עצמו וחוק בנק ישראל אינו המקום לדון בו.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי הוא "אני לא מבין גדול בכלכלה אבל אני מתחיל להבין כי לפי החוק החדש, בנק ישראל יהיה בעל הבית היחיד במערכת, לא צריך כמעט לדווח ולא צריך כמעט אישורים לכלום ולא לדווח לכלום. אני מוטרד כי אם יהיה איזה שר אוצר דפוק וימנה נגיד בנק ישראל פחות טוב ממך, אנו בדרך לאסון. החוק הזה גם דוחק החוצה את משרד האוצר, אבל זה לא מעניין אותי - אם משרד האוצר לא יודע להגן על עצמו זו בעיה שלו".

עימות בין פישר לחשב הכללי שוקי אורן

באותו דיון התפתח עימות בין פישר לחשב הכללי שוקי אורן סביב יכולת הפיקוח של בנק ישראל על חברות ביטוח קורסות. אורן אמר כי "אני מבין שהנושא הזה לא נסגר. גם היום יש לבנק ישראל היום שני כובעים: הוא המלווה ממוצא האחרון והוא המפקח על הבנקים".

פישר קטע את אורן והגיב:"שוקי. זה לא משמעותי מה שאתה אומר! הפיקוח על הבנקים הוא גוף שבתוך בנק ישראל שכפוף לנגיד. זה לא כמו הפיקוח על שוק ההון שבאוצר". אורן הגיב ואמר: "אבל זה לא סביר שבנק ישראל ינצל את הממעמד שלו כמלווה ממוצא אחרון כדי להפוך לרגולטור".