פפנדריאו: "ספקולנטים לא מוסריים" יגרמו למשבר עולמי חדש

ראש ממשלת יוון, פפנדראו קרא בוושינגטון לשיתוף פעולה טרנס אטלנטי ■ משבר מתמשך של האירו יכול לגרום לאפקט דומינו ■ על שוק ה-CDS אמר: "שוט שרודף אחרי יוון ואחרי העולם כולו"

ראש ממשלת יוון, פפנדראו קרא היום לשיתוף פעולה טרנס אטלנטי במאבק כנגד מה שהוא מגדיר "ספקולנטים לא מוסריים" אשר מאיימים להוביל למשבר פיננסי גלובלי חדש. "על אירופה ואמריקה לומר - מספיק ודי לאותם ספקולנטים אשר רואים ערך רק בהשקעות שיש בהן החזר מיידי, מבלי שים לב לתוצאות מעשייהם על המערכת הכלכלית" אמר פפנדריאו בנאום שנשא בוושינגטון.

"משבר מתמשך של האירו יכול לגרום לאפקט דומינו, שיגרום לעליית עלויות ההלוואות למדינות נוספות שגם להן חובות גדולים ולגרום לתנודתיות בשערי האג"ח הריביות והמטבעות ברחבי העולם".

פפנדראו ומנהיגים אירופיים אחרים, כגון אנגלה מרקל, הקנצלרית הגרמנית האשימו במידה רבה את הספקולנטים בשוק שהובילו לזינוק בעלויות המימון של יוון. גרמניה וצרפת דוחפות להקטנת השימוש של ספקולנטים בנגזרות לשם הימור כנגד החוב היווני.

פפנדריאו קרא לשוק ה-CDS "שוט שרודף אחרי יוון ואחרי העולם כולו". הרגולטורים בארה"ב ובאירופה צריכים להגביר את הרגולציה שתמנע פעולות מסוג זה וציין כי גם בעיה קטנה יכולה להוות את נקודת המפנה במערכת התנודתית ממילא.

פפנדראו, שיפגש מחר עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר בנאומו כי יש בכוונתו לדון עם הנשיא על "התפקיד המרכזי שארה"ב יכולה למלא כדי להבטיח שיוון, אירופה ואמריקה ימשיכו להיות שותפות חזקות ובריאות".

לאחר שנשיא קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס-קאהן אמר היום כי "משבר החוב לא צפוי להתרחב, שמועות אלה אינן אלא ניסיונות הפחדה", והביע את ביטחונו שמדינות גוש האירו יוכלו להתמודד עם מערבולת החוב היוונית. באשר לאפשרות שיוון תיאלץ לפנות לקרן המטבע במקרה שמדינות גוש האירו יסרבו לחלץ אותה, אמר שטראוס-קאהן כי לדעתו לא יהיה צורך בסיוע של קרן המטבע מעבר לרמת הסיוע הטכני הנוכחי שהיא כבר מספקת ליוון. על כך הגיב הערב בארה"ב רה"מ יוון שאמר כי פחתו הסיכויים שיוון תיאלץ לבקש סיוע מקרן המטבע הבינ"ל.