משרדי הרווחה והאוצר גיבשו תוכנית להסדרת הביטחון התזונתי

בניגוד לדרישת העותרים, ההסדרה תיעשה באמצעות עמותות ולא באמצעות הממשלה

שלוש שנים אחרי שארגון "לתת" עתר לבג"ץ בדרישה כי המדינה תבטיח בעצמה את הביטחון התזונתי של אזרחיה ולא תותיר אותו בידי עמותות מזון, הודיעו משרדי הרווחה והאוצר כי הגיעו להבנות בנוגע להפעלת תוכנית תלת-שנתית אשר תסדיר ותסייע לעמותות המזון.

במשרדי האוצר והרווחה מיהרו להבהיר כי המדינה לא תסדיר או תסייע בעצמה לחלק מזון, אלא שהתוכנית תנוהל על ידי ארגון הג'וינט, שיסתייע מצידו בארגונים נוספים במגזר השלישי. במילים אחרות, עמותות יפקחו על עמותות. כפי שהחליט ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר בספטמבר אשתקד, הממשלה תקצה 22.5 מיליון שקל למימון התוכנית בשלוש השנים הקרובות, והיא תחל לפעול כבר במהלך השנה הנוכחית. בממשלה מקווים כי סכומים נוספים יגיעו מתרומות, וכי כבר קיבלו הבטחה הקרן לידידות שבראשות הרב יחיאל אקשטיין, לפיה הקרן תתרום 16.7 מיליון שקל לצורך התוכנית.

בעקבות העתירה לבג"ץ, קמה בשנת 2008 ועדה בראשות מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ', שהמליצה כי המדינה תסדיר ותפקח על עמותות המזון. הוועדה המליצה עוד כי הסיוע שמעניקה המדינה לעמותות המזון יגדל מרמה של כמה מיליוני שקלים בודדים כיום, לרמה של 50-60 מיליון שקל לפחות בשנה. מאז עברו כאמור שנתיים, אך מלבד הצהרות טרם יושמו ההמלצות.

במסגרת התוכנית, ייבחר גוף שימפה את העמותות שפועלות בתחום המזון, וידרג אותם על פי קריטריונים שיקבעו בהמשך. המטרה היא ליצור בסיס נתונים רחב ככל הניתן של מכלול העמותות הפועלות בתחום, אחרת לא ניתן יהיה להבין את הצרכים האמיתיים. בנוסף, ייבחרו ארגוני גג אשר יאגדו תחתם עמותות העוסקות בנושא חלוקת מזון בקרב אוכלוסיות חלשות, בפריסה ארצית - יצירת מנגנון שיבטיח הקצאה יעילה של המזון. במשרדי הרווחה והאוצר סבורים כי הסדרת תחום הביטחון התזונתי יוביל לייעול וארגון מידע, ולהעברתו בין עמותות שונות וגופים בעלי עניין.

חברת הכנסת רוחמה אברהם אמרה כי "זו הפעם הראשונה בתולדות הכנסת שמוקמת בה שדולה שמתכוונת לעסוק יום אחרי יום בסוגיות של ביטחון תזונתי. פעם היינו מדברים על רעב. היום אנחנו מדברים על ביטחון תזונתי. לצד הרווחה בישראל יש אנשים שקורסים צריך לשבור את חומות האטימות בחברה שלנו במדינה שיש בה שכבה כל כך גדולה שבה מיליון וחצי אנשים עניים כשמתוכם מעל 780 אלף ילדים רעבים - היא חברה חולה. הגיע הזמן שהמממשלה תקבל אחריות על מהלך מקיף, רציף, ורציני שנמצא ממש מתחת ליד".