הממונה על הגנת הצרכן לחברות התקשורת: הפסיקו להטעות

עו"ד יצחק קמחי פנה לחברות שונות ובהן בזק, ‏yes‏, HOT, סלקום, פלאפון ואורנג' וכן לאיגוד לשכות המסחר המאגד בתוכו חברות העוסקות במכר מרחוק - בדרישה כי יקפידו על חובת גילוי מפורטת של זכות הביטול לצרכנים

‏‎‎הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, פנה השבוע לחברות שונות במשק - ובהן בזק, ‏yes‏, HOT, סלקום, פלאפון ואורנג' וכן לאיגוד לשכות המסחר המאגד בתוכו חברות העוסקות במכר מרחוק - בדרישה כי יקפידו על חובת גילוי מפורטת של זכות הביטול לצרכנים.

מהתלונות עולה, בין השאר, כי בעסקאות מתמשכות ומכר מרחוק לרוב לא ניתן לצרכנים מסמך בכתב המכיל את כל הפרטים הקבועים בחוק שיש לגלותם לצרכנים, לרבות פרטים בדבר זכות הביטול. גם בעסקאות שבהן צויין קיומה של זכות זו לא מצויינים פרטים לגביה, ואין גילוי בעל-פה שלהם.

‏על-פי חוק הגנת הצרכן, עסקה מתמשכת מחייבת גילוי בכתב בנוגע לזכות הביטול. על החברה לשלוח לצרכן מסמך בכתב שבו מפורטים: דרכי הביטול, פירוט התשלומים עבור הביטול (אם יש), אופן חישובם, פרטי העוסק וכתובות שבאמצעותן ניתן למסור הודעה על ביטול העסקה. אם מדובר בעסקה לתקופה קצובה, יש להודיע גם על משך העסקה ומועד סיומה.

‏לפי עו"ד קמחי, גילוי סתמי על זכות הביטול, ללא פירוט וללא הפניית הצרכן ללשון החוק - אינה מספקת. הוא מציין כי אי-גילוי פרטים מהותיים בעסקה בכלל, ואי-גילוי זכות הביטול בפרט, מהווים לכאורה גם עבירת הטעיה.

‏‎‎נזכיר כי ב-15 במארס 2010 ייכנס לתוקף גם תיקון 26 לחוק הגנת הצרכן, שקובע כי ביטול העסקה יתאפשר 14יום מיום עשייתה או מיום קבלת מסמך הגילוי. ביטול עסקה מתמשכת לרכישת שירות, לעומת זאת, ניתן לבטל אף אם החל כבר מתן השירות.‏‎‎‏