מי אשם ברייטינג המידרדר של הכדורסל: "המוצר" או ערוץ 10?

מה עושה ערוץ 10 כדי שהרייטינג לא יתרסק? במינהלת הליגה חושבים שלא יותר מדי ■ תגובת ערוץ 10: "אין לנו כוונה להתנצח עם המינהלת; לצערנו, התוצאות מדברות בעד עצמן"

לפני כחודשיים בחר ערוץ 10 להתחיל ולשדר את משחקי ליגת ווינר, בשידור שבועי קבוע עד תום העונה. ההתחלה היתה מבטיחה: אחרי נתוני צפייה מרשימים של 9.1% לגמר גביע ווינר לפני פתיחת העונה, גם משחק הבכורה לעונה זו בין מכבי תל-אביב להפועל ירושלים (מחזור 10) זכה לרייטינג יפה של 6.7% בממוצע. שבוע לאחר מכן נרשם 'פיק' צפייה של 11.1% במהלך ההארכה במשחק בין ברק נתניה למכבי תל-אביב.

מאז הרייטינג בירידה, ובערוץ 10 משדרים פאניקה. לשיאם הגיעו כשבחרו לא לשדר משחק השבוע. האם זו ההתנהלות הנכונה בזמן משבר? לא בטוח.

***

ערוץ 10 אולי לא מתהדר בנתונים להתפאר בהם, אבל הוא לא היחיד שמשדר את המשחק המרכזי בליגה. את אותו משחק משדרים גם שני אתרי אינטרנט בשידור חי ומלא - נענע10 ואתר ספורט 5. השינויים בהרגלי הצריכה מביאים יותר ויותר אנשים מצפייה בטלוויזיה לאינטרנט - למשל, באתר ערוץ הספורט רואים את המשחק המרכזי כ-15 אלף גולשים למשחק בממוצע (שווה לנקודת רייטינג). עוד משתנה שלא כולם יודעים להתמודד איתו - ה-HD. נתוני הצפייה ב-HD עדיין לא נספרים, אבל ניתן להעריך כי השידור בספורט 5 HD מביא איתו 1%-1.5% רייטינג שנגרע מנתוני ערוץ 10.

בנוסף, ההסכם בין המינהלת לערוץ 10 קובע כי הוא אינו משדר את כל המשחקים המרכזיים, ועושה זאת ברוטציה עם ערוץ הספורט. כך יוצא שלעיתים הוא נאלץ לשדר את המשחק השני בחשיבותו באותו מחזור - נתון שידע מראש ככזה שיביא לו רייטינג נמוך יחסית.

***

האם משתלם לשדר כדורסל? האמריקנים למדו את זה טוב מכולם והיו ראשונים. בניגוד לכדורגל בו אין הפסקות פרט למחצית, הכדורסל משופע בפסקי זמן והפסקות בין הרבעים, מה שמגדיל את האופציות לשדר פרסומות ולייצר הכנסות נוספות.

המינהלת הלכה לקראת ערוץ 10 ולבקשתו הוסיפה פסק זמן טלוויזיה גם ברבע הראשון, דבר שאינו מקובל באף ליגה באירופה כיום, וכך זכה הערוץ לעוד אפשרות לייצר לעצמו הכנסות.

***

מסתבר כי לא רק הכדורסל נפל ברייטינג בשידורי ערוץ 10. בזמן שהערוץ החזיק בזכויות של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל, חלה הידרדרות גם בנתוני הצפייה שם. ב-12.5.2009 פרסם "גלובס" כתבה תחת הכותרת: "עוד שפל צפייה בכדורגל הישראלי: רק 7.6 רייטינג להפועל תל-אביב - בני סכנין". בגוף הכתבה נכתב בין השאר: "בערוץ 10 לא עושים מאמצים גדולים לקדם את השידורים שלהם מליגת העל בכדורגל. בערוץ אמרו כי 'רמת הכדורגל בליגת העל הידרדרה לשפל חסר תקדים'". גם עכשיו הם טוענים כי המוצר אשם ומספרים שהם מאוכזבים.

אנחנו עדים לירידה ברייטינג של שידורי ספורט ולא רק בארץ. הימים בהם סגרו אולמות קולנוע בערבי חמישי, כשערוץ 1 שידר את משחקי מכבי תל-אביב באירופה, נעלמו מהעולם. היום יש לציבור אינספור אפשרויות, והתחרות גדולה עם 6 ערוצי ספורט על הממיר.

גם משחקי הכדורגל של ליגת העל נמצאים במקום נמוך העונה, והרייטינג עומד על נתון חד-ספרתי בערוץ 1. גמר גביע המדינה בכדורסל ששוחק לפני כחודש זכה לרייטינג של 6.3% בממוצע, וזאת למרות שמדובר במשחק אחד על תואר, בהשתתפות מכבי תל-אביב.

***

מה חלקו של ערוץ 10? "הסיבה שלקחנו את שידורי הכדורסל לפני כחודשיים היתה כי באותה נקודת זמן זה עזר לנו לסגור יום שידורים, בסכום נוח יחסית", אמר בשבוע שעבר בכיר בערוץ 10 ל"גלובס". והיחס בהתאם. הערוץ התייחס לשידורים כפלסטר שבא לסגור חור ולא כשידור מרכזי, למרות שהוא משודר בפריים-טיים.

שיווק ופרסום מניעים את גלגלי הרייטינג. בלי שיווק נכון אין צופים. כמות הפרומואים בערוץ נמוכה, והוא מעולם לא שלח את אנשיו לשטח כדי להכין כתבה שתקדם משחק מרכזי. בשבועות האחרונים קיבל הערוץ פניות רבות מאנשי מינהלת הליגה לנסות לקדם את המשחקים בשידורי הערוץ האחרים. בפועל לא קרה כלום.

"רפי רשף לא מקדם כדורסל", נאמר מהערוץ לגבי האפשרות שהתוכנית המרכזית בשעת אחר-הצהריים תיתן גם היא כתף בת 30 שניות לטובת שיפור הנתונים.

ההצעה שכתב הערוץ לפרוץ ל-10 שניות מאחד האולמות במהלך התוכנית של לונדון וקירשנבאום מעולם לא זכתה לתשובה. הערוץ לא יזם אפילו פעולה אחת משמעותית לקידום המשחקים. אפילו הבאתן של בנות "הרווק" למשחק בין מכבי תל-אביב לגלבוע/גליל היתה יוזמה של המינהלת.

***

מסקנות מהשיתוף-הפעולה עם ערוץ 10? דווקא יש. פיצול השידור בין 4 גופי שידור אינו נכון. בעתיד, אם וכאשר ערוץ ברודקאסט ישדר את ליגת ווינר - לא יתאפשר שידור בערוץ טלוויזיה נוסף (HD) ובעוד שני אתרים בעלי כמות כניסות גדולה.

הערוץ המשדר יחוייב בכמות קדימונים גדולה ויצטרך להקצות איש קשר למינהלת, כדי ליצור דרכים נוספות לקידום המשחקים. אם השידורים יהיו בערוץ ברודקאסט, הוא ישדר רק את המשחק המרכזי ולא משחקים משניים.

וחוץ מזה, אין שום סיבה להיכנס לפאניקה. אבל צריך להפשיל שרוולים ולעבוד. אם מישהו בערוץ 10 בונה על 13.1% רייטינג בפיינל-פור, כפי שהיה בעונה שעברה, במתכונת העבודה הנוכחית שלו זה לא יעבוד.

* הכותב הוא סמנכ"ל התקשורת של מינהלת הליגה בכדורסל

תגובת ערוץ 10: לצערנו, התוצאות מדברות בעד עצמן

נתי דינר, סמנכ"ל הפרוגרמינג והשיווק של ערוץ 10 והאחראי על שידורי הספורט, מסר בתגובה: "אין לנו כוונה להתנצח עם המינהלת, איתה אנו עובדים זו השנה הרביעית ביחסים מצוינים. רק נציין כי כבר בשלב המשא-ומתן ההערכה היתה כי נתוני הצפייה של משחקי ליגת ווינר ינוע סביב ה-3%-4% למשחק, אבל התוצאות עד כה, לצערנו, מדברות בעד עצמן. מטרתנו כרגע היא להמשיך לשדר את משחקי ליגת העל בכדורסל שנכנסים לישורת האחרונה, ורנו בטוחים כי נתוני הצפייה הפיינל-פור השנה לא יפלו מאלה של השנה שעברה".