על איזונים, תבונה וסלקטיביות

יועצים ופרשנים מכים במניות הביומד וההיי טק שעלו לטעמם בשיעור חד

חלק גדול ממניות היתר, רובם בקרב מניות ההייטק והביומד, זכו באחרונה לביקורת מצד פרשנים ואנליסטים. "מחירי בועה", "ללא קשר לעסקי החברה", "כדאי לסחור בשורט", ועוד כהנה ביטויים. בחלק מהמניות ההסברים נשמעים סבירים, באחרות ניכר שהפרשנים מתקשים להבין את פעילות החברות ופוטנציאל ההשבחה האפשרי של עסקיהם שמתבטא במחירי המניות.

על טאואר המליצו שני אנליסטים לבצע שורט. לא נכנס לוויכוח אך נצטט חלק מנימוקיהם: "אם ימירו בנק הפועלים והחברה לישראל את כל הזכויות של מניות טאואר שברשותם... הרי שהון המניות של הרשום של החברה יהיה 598 מיליון מניות לעומת כ- 200 מיליון מניות כיום. בהתחשב במחיר המנייה הנוכחי מדובר בשווי של מיליארד דולר...".

צמד האנליסטים מניח באופן תמוה שבנק הפועלים והחברה לישראל עלולים לבצע השמדת ערך לטאואר. למה? ככה בשביל הכיף כנראה. מוסיף צמד האנליסטים משפט מפתח לסיום: "עסקי החברה מתאוששים, וטוב שכך, אבל לא במהירות שמצדיקה את מחיר המנייה". תעשיית השבבים העולמית נהנית מביקוש עולמי גואה וטאואר מודיעה על הסכמים וחוזים חדשים וצמיחה משמעותית צפויה במכירות.

ברור שהבנק והחברה לישראל אינם מתכוונים לפגוע בערך השקעתם וימכרו חבילת מניות בטאואר בעסקאות מחוץ לבורסה מבלי לפגוע במנייה או לאחר עוד עלייה בשערה. בבנק ובחברה לישראל יש מומחי השקעה מביני עניין יותר מצמד האנליסטים שמוכר טאואר בשורט.

כסף של אחרים

יועץ השקעות אחר מזהיר אותנו נמרצות ממזור טכנולוגיות, די מדיקל, ביומדיקס וקמהדע. כיוון שהיועץ חובב ים הוא מסביר: "הדבר דומה במקצת למערבולת בים, במבט כולל, הים נראה שקט וחלק, אבל מערבולות שצצות בכל מיני כיוונים רומזות לקברניטי האוניות שמתחת לפני הים המים הרבה פחות שקטים." היועץ שירת כנראה בשייטת או שהיה אמודאי.

אין לנו כוונה לעודד השקעות במניות הנ"ל בשום צורה ואופן. כדאי רק לנסות לסקור את פעילותם ולהבין, אם קיים, פוטנציאל עיסקי. מזור טכנולוגיות עוסקת בניתוחי גב ועצם באמצעות רובוטיקה משוכללת שזכתה עד כה להמלצות חמות מכל רופא שהשתמש במערכת בישראל ובחו"ל.

די מדיקל העוסקת בעיקר בסוכרת, סוג של מגיפה עולמית, עומדת בפני הנפקה בוול סטריט. מדובר בחברת ביומד בשלב המתקדם ביותר עם מוצר לטיפול בסוכרת שמשווק. יתכן שאם תתבצע הנפקה בוול סטריט השווי בת"א יראה משעשע. בוול סטריט לאמריקאים יש מנהג לתת שווי גבוה לחברות עם פוטנציאל מנהג שנחשב למגונה אצל יועצים ישראלים רבים.

ביומדיקס, בה מעורב אלי הורוביץ, זוכה אף היא להערה שמחירה גבוה. ביומדיקס מחזיקה בנתחים מחברות בריאות מגוונות שאם אחת תהפוך לאקזיט שווי ביומדיקס יזנק. כמובן, חשוב לדעת, יתכן שלא תהיה הנפקה בוול סטריט וגם לא אקזיט, ואיש לא יזדקק תודה לאל לניתוח מורכב בעצמות הגב, כך שיש אולי סיכון במניות הנ"ל.

העניין הוא שהיועצים השונים אינם משחקים בכספם אלא בכספי הציבור. אם בעוד שבועיים פייזר או נובורטיס רוכשות חברת ביומד במחיר יפה היועצים שותקים, המשקיעים שכחו, אלה שמכרו יעצבו. עולם כמנהגו נוהג והיועצים ממשיכים לייעץ.

אם תשאלו לדעתי הענייה כדאי לקרוא כל ייעוץ בזהירות מכופלת ולפעול בנחת. את הכסף שלכם תנהלו בשיקול דעת ללא "מערבולות ים" או "מכירות בחסר" . הרמב"ם כבר אמר - לעולם ישלש אדם את כספו - רק חלק בביומד והיי טק והכל מתוך שיקול דעת, איזונים ותבונה. מוצרים נדירים לצערנו בקרב יועצי השקעות לא מעטים.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים - אור יהודה