עו"ד ורו"ח אודי ברזלי: "ברשות המסים קל לבשל דייסה למי שרוצים"

כמי שנכווה מפרשייה שטירפדה את מינויו לנציב מס הכנסה, ברזלי משוכנע שגם מהדייסה שבושלה לג'קי מצא לא ייצא כלום ■ "ברשות המסים יש המון תככים ואינטריגות, כי אנשים הם כוחניים ומתעסקים בחומרים מאוד רגישים"

"ב-1999 שימשתי כסגן נציב מס הכנסה, וכשדורון לוי עתיד היה לפרוש הייתי אמור להתמנות לנציב מס הכנסה במקומו, אבל אז בישלו לי פרשייה" - כך מספר בראיון ל"גלובס" עו"ד ורו"ח אודי ברזלי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה ומייסד משרד הבוטיק אודי ברזלי הנמנה עם משרדי המיסוי המובילים בארץ.

"היום פרשיות המסים מגמדות את הפרשיות הישנות", אומר ברזלי, "אבל בזמנה 'פרשיית הולילנד' היתה מפוצצת (בפרשיית הולילנד נפל החשד, שהוסר לגמרי, על נציב מס הכנסה דאז דורון לוי וסגנו ברזלי, שנתנו כביכול הכשר לשומה פיקטיבית, א' ל"ו). הפרשייה נולדה רק כדי לחסום אותי. בסופה העמידו אותי לדין משמעתי לעובדי מדינה ויצאתי זכאי, אבל עד הזיכוי כבר מינו מישהו אחר לתפקיד.

רשות המסים יש המון תככים פנימיים ואינטריגות, כי אנשים הם כוחניים, הם מוצלחים, הם שואפי קידום, והם מתעסקים בחומרים מאוד רגישים, כך שקל מאוד לבשל דייסה למי שצריך. חלק גדול מהפרשיות שקורות היום, 'פרשת שוקי ויטה' ו'פרשת רשות המסים', הן דייסות שבישלו שלא ייצא מהן כלום".

* יש כתבי אישום בפרשות הללו.

"על מה יש כתב אישום? על שבריר ממה שהתחיל את הפרשייה. הפרשיות מתחילות בקול תרועה רמה ונגמרות בכלום. גם הפרשייה שלי, שהתחילה בקול תרועה רמה, נגמרה בכתב אישום כלום, טכני. למזלי, לא נעצרתי ולא הושעתי, בניגוד למה שקורה היום. זה קרה בין השאר בגלל שהיתה מדיניות שונה לפרקליטות, של באמת לתת לבן אדם את חזקת החפות. היום אין חזקת חפות. היום אתה מואשם במשהו, נעצר, מושעה - ועכשיו תוכיח שאתה בסדר. אדון שוקי ויטה יושב בבית כבר 4 שנים למרות שאשמתו לא הוכחה.

"כשפרשת רשות המסים פרצה, הוזמנתי לכל כלי התקשורת ואמרתי להם 'חבר'ה זה כלום. יש פה מקסימום עניין מינויים שיכול להיות שהוא לא תקין, אין פה שוחד ואין פה שום דבר. בגלל הבעיה של מינויים יכול להיות שמישהו היה צריך להתפטר, אבל זה לא למשטרה. זה משמעתי. שם זה היה צריך להיגמר'. גם אחרי שקראתי את כתב האישום אני עדיין חושב שזה מתאים לדין משמעתי. אני לא חושב שדברים שקרו שם תקינים, אם הם קרו, אבל הם לא מגיעים לרמה פלילית. הקונסטרוקציה שבנו, שכאילו מינו אנשים כשוחד כדי לקבל בחזרה מינויים אחרים שישפיעו בתיקים מסוימים, קרסה. זו קונסטרוקציה שפשטה את הרגל".

"רשות המסים מלקקת את פצעיה"

"רשות המסים עדיין מלקקת את פצעיה בעקבות פרשת המינויים לכאורה ברשות", אומר ברזלי, "היא לא במצב טוב. רשות המסים לא מחליטה ולא מפעילה שיקול-דעת. כתב האישום וההליכים המשפטיים שהתחילו נגד מנהלה לשעבר, ג'קי מצא ואחרים (בחשד שביצעו מינויים ברשות בהתאם לתכתיביהם של יורם קארשי, אחיה של המנהלת לשעבר של לשכת ראש הממשלה, שולה זקן, ושל קובי בן-גור, א' ל"ו) עושים הרבה יותר רע. אנשים לא האמינו שבסוף יהיה כתב אישום ושזה יגיע לבית המשפט. כולם חשבו שבסוף האנשים הנאורים יבינו שאין מקום לכתב אישום, ודווקא כתב האישום וההליכים המשפטיים גורמים לנזק נורא.

"אנשים לא רוצים לקבל החלטות ואפשר להבין אותם. למה שיקבלו החלטה, ואחר-כך יבוא מישהו ויתלונן נגדם, יבנה להם תיק במשטרה. למה הם צריכים את זה? היום, כל פעם שאני פונה לרשות המסים, אני מקבל תשובה שלילית, או שיש דיונים על דיונים ולא מחליטים בכלל. זה פגיעה נוראית בשוק. אמנם נעשים מאמצים מלמעלה לשפר את זה, אבל זה עוד רחוק".

"פרקליטות מיסוי וכלכלה מוטה"

"פרקליטות מיסוי וכלכלה מונעת מאנשים שונים, שאי-אפשר לדבר עליהם בהכללה", אומר ברזלי, "אבל בדרך-כלל - וגם בפרשת הולילנד זה היה כך - הפרקליט שמלווה את החקירה הוא באופן טבעי מוטה, ונוצרות לו מוטיבציות להצליח בתיק. אצלי היה אחד כזה. למרות שמשה לדור, שהיה פרקליט מחוז ירושלים והיה אמור להגיש את כתב האישום, חשב שאין קייס נגדי, הפרקליט שהוביל את התיק התעקש שיש קייס, וזה עבר לפרקליטות המדינה שיגישו כתב אישום.

"בכל מקרה מי שמחליט בסופו של דבר זה הראש, והוא הקובע את המדיניות. בזמנו הראש היה אליקים רובינשטיין. ששימש כיועץ המשפטי לממשלה, והמדיניות שלו היתה לתת לחשודים ליהנות מחזקת החפות. לכן חשודים לא נעצרו לפנות בוקר ונאזקו מול המצלמות, ולא היה רעש עצום בתחילת כל חקירה. למני מזוז היתה מדיניות אחרת לגמרי. הוא היה 'כסאחיסט', ועשה פעולות קשות נגד חשודים".

"מדיניות מעצרים נוראית"

"לקחת את ג'קי מצא לחקירה בשש בבוקר מביתו, ומול ילדיו לאזוק אותו ולצלם אותו עם מגבת - אלה דברים פסולים", טוען ברזלי. "המדיניות הזאת שגויה ונוראית. עכשיו, כשמזוז הלך, הזרם הזה יילך איתו. לדור לא כזה וגם יהודה וינשטיין, היועמ"ש הנכנס, לא כזה.

"היום אין שיקול-דעת בנוגע לאופן המעצר. את כולם אוזקים, כי זה חלק מהליך של השפלה. כבוד האדם נעלם. מה שעשו לראשי רשות המסים זאת השפלה מוחלטת. וזה מיותר. מאוד מקומם. הכסאח וההשפלה של חשודים, כמו לאזוק אותם, בלי קשר לחשדות נגדם, לא יימשכו".

- הראיון המלא עם עו"ד ורו"ח אודי ברזלי - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".