פישמן: "מחירי הדירות נגעו בשיא - ולא יירדו בקרוב; שכר הדירה בת"א יירד"

גלובס tv (עדכון) - ניסים בובליל: "מחירי הדירות יעלו; אטיאס מלבה המחירים" ■ אלי יונס: "מי שגורר את העליות היא המדיניות הממשלתית" ■ חיים כצמן: "הריבית בארה"ב תיוותר נמוכה שנים ארוכות" ■ אלי יונס: "מינהל מקרקעי ישראל נהיה ספקולנט של קרקעות"

"גם ב-2010 ימשיכו מחירי הדירות לעלות, אם כי בקצב מתון יותר מב-2009". כך אמר הבוקר (א') ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים והבונים בישראל בפאנל הפתיחה של פסגת הנדל"ן 2010 של "גלובס". עוד השתתפו בפאנל אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אליעזר פישמן, יו"ר ובעלים קבוצת פישמן (והבעלים של "גלובס") וחיים כצמן, יו"ר גזית גלוב.

בובליל מנה את הסיבות העיקריות שיתמכו, לדעתו, בהמשך עליית מחירי הדירות: "ראשית, מלאי הקרקעות הזמינות לבנייה הולך ומצטמצם, כמעט ונגמר, וזאת על אף מאמצי שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס. משרד השיכון למעשה עוזר ללבות את המחירים, שכן לא חייבים לקבוע כי המחיר הגבוה הוא הזוכה. שנית, חלק מהציבור לא רואה בשוק הפיננסי השקעה בטוחה. ענף הנדל"ן מצליח לתת ביטחון למשקיעים, השמים בו את כספם".

בובליל ציין עוד, כי "בענף הבנייה מועסקים כעת כ-8,000 עובדים זרים בלבד לעומת כ-80 אלף בעבר. מי שחושב שאפשר לבנות 40 אלף דירות בשנה, כפי ששואפת המדינה, טועה. אנחנו נסיים את הבנייה, אבל לא בשנה. את המחיר אתם מבינים כבר מי ישלם".

במסגרת המלחמה בין הקבלנים לקבוצות הרכישה, ירה בובליל חץ נוסף לעבר הקבוצות ואמר: "התאחדות הקבלנים הסבירה לכל אורך הדרך כי נושא קבוצות הרכישה הוא נושא בעייתי. מי שהצטרף לקבוצת רכישה לא הבין שהוא לא קונה דירה אלא קונה יחידת קרקע. אנחנו ממתינים היום להחלטת משרד השיכון בעניין קבוצות רכישה, וגם ברשות המיסים. אני מעריך שנושא קבוצות הרכישה, כפי שהוא כיום, עומד להסתיים".

יונס: "מינהל מקרקעי ישראל נהיה ספקולנט של קרקעות"

בובליל התייחס גם לתחום דיור בר השגה שנמצא בחיתוליו בישראל, ואמר :"דיור בר השגה נעשה במשך שנים רבות בעולם ורואים את זה היטב בניו יורק. האפשרות לבנות דיור בר השגה בישראל היא חיובית. אנחנו צריכים ללמוד וליישם את הנושא של דיור בר השגה בארץ, אבל יש לאפשר ליזמים ולקבלנים לבנות ערים קטנות. היום, בהרבה ערים במדינת ישראל, לא ניתן לבנות דירות קטנות. הרשויות המקומיות לא רוצות דירות קטנות כי הן לא רוצות זוגות צעירים, שמהווים, לטענתן, נטל".

בובליל קיבל חיזוק חלקי מאלי יונס בסוגיית קבוצות הרכישה. "אני מסכים לדברי בובליל בעניין קבוצות רכישה, אך רק בחלקם", אמר יונס. "הנושא של קבוצות רכישה הוא התאגדות לגיטימית, ולטעמי מוצלחת ביותר. הכניסה של גורמים 'חאפריים' לענף מסכנת אותו, אך אם מי שיוביל את הנושא יהיו גורמים מוסמכים, קבוצות הרכישה צריכות להמשיך לפעול".

"למה עולים המחירים בארץ?", שאל יונס, וענה: "רמת ההיצע נופלת כבר שנים מהביקוש. הבנייה לא מספיקה להשיג את הביקוש כי יש שחרור איטי מדי של קרקעות. מנהל מקרקעי ישראל נהיה 'ספקולנט של קרקעות'. מי שגורר את עליות המחירים היא המדיניות הממשלתית, הן מהיבט המיסוי והן מהיבט התכנון".

פישמן: "לא תהיה ירידה במחירים, אך גם לא עלייה מהותית"

חיים כצמן, בעל השליטה בגזית גלוב, התייחס לשוק הנדל"ן האמריקני ואמר: "לכולם ברור שלא נראה התאוששות V בארה"ב אלא התאוששות הדרגתית והצריכה מתאוששת אט אט. יש מצב כללי של הורדת מינוף. המשק האמריקני עובד ב-68% ניצולת, שזה שיעור ניצולת נמוך. האבטלה בארה"ב נושקת ל-10% וזה מצב בעייתי, בניגוד לאבטלה באירופה, ש'נוחה' יותר. לטעמי, כיום זו הבעיה מספר 1 בארה"ב. אני מאמין שאנחנו הולכים לשנים ארוכות של ריבית נמוכה.

"התופעה המעניינת בארה"ב היא שהכסף רץ לבנקים, אבל הבנקים לא מלווים. המשק האמריקני מתייעל בצורה מטורפת ואנחנו רואים את זה בכל מקום: הפירמות רזות יותר, מרוויחות יותר ומפטרות יותר. שוק ההון מזהה את זה ומגיב כפי שהוא מגיב - בעליות".

איש העסקים אליעזר פישמן, בעל השליטה בחברות דרבן, מבני תעשיה וכלכלית ירושלים, אמר בפאנל: "בחודשים האחרונים המשק הישראלי מראה סימנים טובים מאוד. ככל הנראה, חודש מארס בקמעונאות יהיה הטוב ביותר מאז 2007. אם הקמעונאות בסדר, אז כנראה גם הקניונים טובים. אני מאמין שהדיור למגורים נגעו בשיא ואם יעלו, אז יעלו עוד קצת. עם זאת, אני לא רואה ירידות מחירים בשנתיים הבאות. אני רואה ירידה בשכירות של דירות, בגלל המשקיעים יהיה יותר היצע; מחירי השכירות בת"א קצת יירדו. לטעמי, הנדל"ן למשרדים עומד להתפוצץ למעלה".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"