לוליינות במניות זנוחות

האם כבר קברת כסף טוב בנדל"ן מעורפל בקרואטיה או בתרופת פלא נגד כאב כרוני?

השבוע הודיעה חברת עטיה שהיא בוחנת כניסה לתחום אנרגיה סולרית ומנייתה זינקה ב17% ביום בודד. עטיה בעלת הון עצמי בסך 9 מליון שקל בלבד ופעילותה היחידה היא נדל"ן בקרואטיה. גם ביום ב' המשיכה המניה בעליות חדות +14%.

בשנים הקודמות ספגה עטיה הפסדים כבדים. 2008 הסתיימה בהפסד 22 מיליון שקלים ובשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 ההפסד הצטמצם ל-2.5 מליון שקל. חשוב לציין שבתקופת ההפסדים לא היו לעטיה שום הכנסות. כלום. שותפיה המיועדים בפעילות הסולרית הם קוקרמן פיננסים וחברה ספרדית-אמריקאית.

בזמן שעטיה עטופת ההפסדים זינקה על חשבון פעילות עתידית, הפגינה חברת ביו ויו ביצוע לולייני על טרפז בורסאי - 86% ביומיים מסחר. יום אחד זינוק ב-55.4% וביום למחרת זינוק מתון משהו - רק 19.7%.

הזינוק בביו ויו בא על רקע פירסום דו"ח שנתי שבו הציגה לראשונה החברה רווח שנתי ראשון מאז היווסדה. ברבעון הרביעי של 2009 הסתכמו הכנסותיה בכ-6 מליון שקל וכתוצאה מירידה בכל סעיפי ההוצאות הציגה החברה רווח נקי.

בתחילת פברואר 2010 שקלה הנהלת הבורסה להעביר את חברת הביומד לרשימת השימור בגלל הון עצמי נמוך משני מיליון שקלים. עכשיו ביו ויו טסה בפראות לרגל חגיגות הרווחיות המעודדת. למשקיע הסביר, או לאחד שספג מכות קשות בעבר במניה, זינוק של 86% ביומיים נראה מוגזם. ביו ויו עוסקת בפיתוח של בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן הריאה. נכון שזו חברת הביומד היחידה שהציגה רווח אך גם זה אינו סיבה למסיבה במסחר.

מגלים אופקים חדשים?

המקרים של ביו ויו ועטיה אינם בודדים בבורסה שלנו. בין החברות הקטנות, רובם מניות היתר, ראינו זינוקים מרשימים במנופים , גולן , סידב , אוריאלי , מודיעין ורבות נוספות. הזינוקים ברובם היו על רקע פעילות עתידית בתחומים שונים כחיפושי גז או פעילות ביומד.

למי ששכח פעילות הגז או הביומד רחוקה מלהבשיל. להפך היא מבטיחה בשלב הראשון הוצאות כספיות כבדות עד שתמצא תרופה או אוצר גז. למרות זאת מניות שונות מזנקות במאות אחוזים בסוג של תזזית אופטימית לא ממש הגיונית. האופטימיות מעידה על תזזית וקלות דעת בקרב חלק מהקונים. מימוש אחד קטן בשוק והמניות הללו קורסות.

הנשחטים מוכרים לאופטימיים

לא פחות מפתיע שהזינוקים נעשים, לעיתים רבות, במחזורים כספיים יפים. יש קונים בעליה והם מלאי אופטימיות. סביר שהמוכרים הם כאלה שהיו תקועים במניות שנשחטו בעבר והנה באה להם עדנה. נקרתה בדרכם הזדמנות לצאת מהר ולממש גם תוך הפסד ובלבד לראות כמה שקלים מהשקעה שהניבה בעבר הפסדים כבדים.

לכל המתנפלים בלהיטות על חברות פיצפוניות שלפתע הפתיעו והציגו רווח או שינוי בפעילותם ראוי לזכור שזהירות הינה כורח המציאות.

כבר קברתם כסף טוב בעסקים שנכשלו בעבר בנדל"ן בקרואטיה או בתרופת פלא נגד כאב "שתכבוש עולם". אין סיבה למהר לקפוץ על סוס חדש - ישן שהחל לחפש גז אחרי שנכשל בעסקי נדל"ן בקזחסטן.

מחשבה שנייה וספקנות הם מצרך שראוי שימצאו בהישג ידו של כל משקיע. במיוחד אצל כל אלו שכבר עברו "סיבוב" ונכוו בסיפורי אליסה ומניות הפלאים של הבורסה. מי שלא יזהר עלול להיכוות שוב.

ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA של המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה