לנדאו הורה לחייב חברות הגז לפרסם נתוני רווחיות ומחירים

"גלובס" דיווח בספטמבר כי לנדאו פנה למנכ"לי 3 החברות הגדולות - פזגז, אמישראגז וסופרגז - השולטות ביותר מ-90% משוק גז הבישול בישראל, וביקש כי יעבירו את הנתונים באופן וולנטרי

שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו בודק דרכים משפטיות לחייב את 3 חברות הגז הגדולות למסור לידיו נתונים כלכליים מפורטים על רווחיותן ועל המחירים שגבו מהצרכנים.

"גלובס" דיווח בספטמבר כי לנדאו פנה למנכ"לי 3 החברות הגדולות - פזגז, אמישראגז וסופרגז - השולטות ביותר מ-90% משוק גז הבישול בישראל, וביקש כי יעבירו את הנתונים באופן וולנטרי. מתברר שהחברות דחו את בקשתו בשל חשש מגילוי סודות מסחריים. גורמים ממשלתיים אישרו כי מדובר בצעד ראשון לקראת השבת הפיקוח על מחירי גז הבישול לצרכן, בשל המסקנה שהניסיון ליצור תחרות בסקטור לא צלח.

משרד התשתיות החל לטפל בבעיית התחרות בשוק גז הבישול לפני כשנתיים לאחר תלונות מארגוני צרכנים על התייקרויות חדות במחירי גז הבישול. הפיקוח על מחיר הגז לצרכן הוסר ב-1995 והפיקוח על מחיר הגז שרוכשות החברות מבתי הזיקוק הוסר באוקטובר 2007, במסגרת החלטת הממשלה על פיצול בתי הזיקוק והפרטתם.

ארגוני הצרכנים התלוננו על מחירי הגז בפעם הראשונה ב-2007, כשלאחר ההפרטה זינקו המחירים בעשרות אחוזים, ובפעם השנייה ב-2009, לאחר שמחירי הגז נותרו יציבים למרות שהמחירים שהחברות שילמו לבתי הזיקוק צנחו ב-50%.