"אנחנו מצפים שמוסדיים ידירו את רגליהם מחברות שמנפחות שוויים"

כך אמרה עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, מנהלת מחלקת תאגידים ברשות ני"ע, בכנס לציון שנתיים ליישום ה-IFRS ■ נתן חץ תקף את הנחיות התקינה הבינ"ל: "מרוב עצים לא רואים את היער - לבעלי המניות ולבנקים אין מושג מה קורה"

"רשות ניירות ערך מצפה לראות חתמים שמפוצצים הנפקה, כשהם רואים שאין קשר בין הערכות השווי של החברה בתשקיף, לבין המציאות", כך אמרה אתמול מנהלת מחלקת תאגידים ברשות ני"ע, עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, בכנס במרכז הבינתחומי. הכנס נערך לרגל הוצאת ספרו של מנהל תחום חשבונאות במרכז, רו"ח שלומי שוב, בנושא ה-IFRS.

גוטמן-עמירה הבהירה כי נושא הערכות השווי הוא יעד מרכזי מבחינת רשות ני"ע בשנה הנוכחית, ובכוונתה לשים עליו את כל כובד משקלה. כך, למשל, הרשות לא תיתן היתרים לתשקיפים במקרה שיתברר כי הנהלת חברה אינה מכירה את הערכות השווי שניתנו בה, היא תדרוש פרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון שדנו בהערכות השווי, ובמקרים חריגים אף תנהל חקירות פליליות.

בצד פעילות הרשות לאכיפה בנושא הערכות שווי, הבהירה גוטמן-עמירה, צריך לפעול גם מנגנון השוק, וכאן רלוונטיים בעיקר השחקנים המוסדיים, שלדבריה "עליהם להבין שהם שחקן חוזר ולא חד פעמי". אך הציפייה היא לא רק מהם, הוסיפה, "אנו מצפים לראות תביעות נגד מעריכי שווי שנתנו הערכות שווי מנופחות, אנו מצפים לראות הדרת רגליים מחברות שינפחו שוויים, אנו רוצים לראות רואי חשבון שפוסלים הערכות שווי ואולי גם מעריכי שווי שנותנים הערכות שווי מנופחות. אנו מצפים שנאמנים יבקשו הערכות שווי נפרדות במסגרת הסדרי חוב, ושחתמים יפוצצו הנפקה כשהם רואים שאין קשר בין השווים שניתנו לבין המציאות".

גוטמן-עמירה הבהירה עוד שמבחינת רשות ני"ע "ה-IFRS היא כבר לא שפה שדוברים אותה עולים חדשים, ולכן גם הגישה של הרגולטור היא הרבה פחות סובלנית וסלחנית".

"המון נתונים, מעט אינפורמציה"

מנגד, נתן חץ, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב אלוני חץ, תקף את ה-IFRS. לדבריו, "מי שעשה את מהפכת ה-IFRS לא חשב על המשתמשים. למשתמש הרגיל, לבנק שהוא נושה של החברה המדווחת או לבעל המניות שלה, אין מושג מה הוא קורא, ואת זה צריך לומר בקול רם. מהפכת התקינה שהייתה אמורה לשמש את ציבור המשתמשים, ולא את ציבור עורכי וכותבי הספרים והרגולטורים - גרמה לבלבול גדול". לדברי חץ, הפירוט העצום הנדרש בדו"חות מביא למצב ש"מרוב עצים לא רואים את היער".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, תקף אף הוא את החשבונאות החדשה: "למי שרוצה להעריך עסקים היום, הרבה יותר קשה להבין מה קורה. בדו"חות הכספיים היום יש המון נתונים, אך אין אינפורמציה".

שריג טען כי ה-IFRS העביר את משקל הכובד לגישת ההנהלה, מה שיוצר בעייתיות. "המשקפיים של ההנהלה פוגמים באפשרות להשוות חברות. אני צריך את הנתונים ולא את משקפי ההנהלה".