"לוינרוט היתה תוכנית אסטרטגית להלבנת מעמד האוליגרכים בארץ"

כך טוענת התובעת במשפטם של עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ופקיד השומה של מחוז דן לשעבר, שוקי ויטה, שנפתח הבוקר ■ סניגורו של וינרוט: "כתב האישום מושתת על פרשנות מוטעית לחוק, והוא גורם עוול חמור לעו"ד וינרוט"

שלב ההוכחות במשפטם של עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ופקיד השומה של מחוז דן לשעבר, שוקי ויטה, נפתח הבוקר (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפני השופט גלעד נויטל.

כזכור, נגד וינרוט הוגש כתב אישום חמור בגין מתן שוחד והלבנת הון, בטענה כי העניק ייעוץ משפטי בשכר-טרחה סמלי לשוקי ויטה, בעת ששימש כפקיד שומה, כדי שזה יפחית בשומתם של לקוחותיו של וינרוט, בהם ארקדי גאידמק. לפי כתב אישום, וינרוט ייצג את ויטה ונמנע מלגבות ממנו שכר-טרחה ממשי, שעה שאינטרסים של וינרוט, אחיו ולקוחותיו, היו נתונים לפתחו של ויטה כפקיד השומה. לפי כתב האישום, את שכר-הטרחה האמיתי - כ-30 מיליון שקל - קיבל וינרוט "בדלת האחורית" מלקוחותיו, גאידמק ומיכאל צ'רנוי, בזכות הסכמי מס חריגים שויטה אישר להם.

"במוקד העבירות שמופיעות בכתב האישום נמצאת מערכת יחסים סימביוטית פסולה שנוצרה בין וינרוט לויטה", אמרה עו"ד שרון כהנא בנאום הפתיחה של התביעה במשפט. "אנחנו נראה כיצד החל משנת 2000 נוצר קשר מושחת בין הנאשמים, כאשר בעת שוינרוט העניק לויטה ייצוג משפטי כמעט בחינם, בד-בבד כמו בסרט נע הוזרמו לקוחותיו עתירי הממון של וינרוט - ביניהם ארקדי גאידמק, זאב רוזנשטיין ומיכאל צ'רנוי - למשרדו של ויטה כדי שיסדיר חיש קל את ענייני המס שלהם. בתמורה להסכמי המס החריגים שכרת ויטה בעבורם קיבל וינרוט סך של כ-30 מיליון שקל מלקוחותיו" אמרה כהנא, שציינה כי "כתב האישום נגד ויטה ווינרוט הוא אמנם מורכב וכולל 'יער של ראיות' - אך מצד שני הוא בהיר ומפורט, ואשמתם תוכח".

עו"ד כהנא הוסיפה ואמרה כי "וינרוט היה אחראי להלבנת מעמד האוליגרכים, והסכמי המס היו חלק מהאסטרטגיה. הוא היה מודע לכוחו של ויטה להוציא לפועל את התוכנית האסטרטגית שרקם".

לדברי עו"ד כהמא, בית המשפט מתבקש לבחון את המתת שקיבל וינרוט מזווית הראיה של ויטה ולהוציא מסר: 'לא במשמרת שלי, אצלי זה לא יילך'.

"וינרוט", ציינה התובעת, "לא התנהל ישירות מול ויטה, ובמכוון שם לחוצץ ביניהם את רו"ח זאב פלדמן כדי לטשטש את הקשר, אך ויטה ידע כי וינרוט הוא שעומד מאחורי בקשות האוליגרכים להקלות במס. הנאשמים לא דיברו באופן מפורש על עניין השוחד, אך ידעו היטב כי מעשיהם אינם כשרים".

"פרשנות מוטעית"

בתגובה לדברי התביעה אמר סניגורו של וינרוט, עו"ד דוד ליבאי: "התביעה לא תצליח להוכיח את האישומים, ובית המשפט יתבקש לזכות את וינרוט מכל אשמה. אנו טוענים כי וינרוט לא ביקש ולא קיבל מעולם גישה מטיבה מויטה, וויטה לא נתן הטבות ללקוחות של וינרוט. כתב האישום מושתת על פרשנות מוטעית לחוק, והוא גורם עוול חמור לעו"ד וינרוט".

לדברי עו"ד ליבאי, "וינרוט פעל באופן גלוי ובתום-לב ולא הסתיר את מעורבותו בעניין לקוחותיו או בעניין ויטה".

עו"ד אלון רון, סניגורו של ויטה, הכחיש גם הוא את דברי התביעה. "הדבר המרגיז ביותר הוא הצביעות שגלומה בטענות התביעה נגד ויטה", אמר עו"ד רון. "מה שקרה כאן זה שמערכת המס כשלה כישלון מוחלט בשם הדקדנות בגביית המס עליה מדברת כאן הפרקליטות. בתקופה הרלוונטית הסתובבו כאן ראשי פשע ואוליגרכים שלא שילמו שקל למס הכנסה. רק אדם אחד, שוקי ויטה, החליט בנחישות לגבות מס מאותם גורמים. ויטה עשה זאת בלי הקלות לאף אחד, ולכן מרגיז כי התנהגותו מהווה פעולה אסורה. הצדקנות הזו של התביעה תוביל להרס המערכת".

עו"ד רון הבטיח כי "ויטה יצא זכאי, ואף אחד מעשרות העדים שיופיעו כאן לא יספר כי הוא קיבל שוחד או כי הסכמי המס שערך אינם טובים לקופת המדינה".

ראשונה לעלות על דוכן העדים במשפט היתה ראש צוות החקירה במשטרה, רפ"ק מירה קליין-פאר. בהמשך היום צפוי להעיד עו"ד יהודה שפר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון.

וינרוט מיוצג גם בידי עוה"ד נוית נגב, נבות תל-צור, דן שינמן ואיריס ניב-סבג; את כתב האישום הגישו עוה"ד שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא מפרקליטות מיסוי וכלכלה. ‏