מונופול ושמו ישראל

בישראל - מה שלא יהיה, התחרות תמיד תישאר בין חדרה לגדרה

רוצים עוד סיבה למה מחירי הדירות בישראל אף פעם לא יורדים, או למה משרד האוצר לא באמת טורח להעניק, ולו סיוע מינימאלי, לזוגות צעירים שבסך הכל רוצים קורת גג במחיר סביר? כדאי להפנים שמדינת ישראל - מדינת היהודים היחידה בעולם - היא למעשה גם אחד המונופולים הבולטים בעולם המערבי. ככזו היא נהנית מחיים ללא שום תחרות, והיא כנראה למדה גם להתנהג בהתאם.

כי אחרי כל הקיטורים והתלונות, לכמה מאיתנו באמת יש אופציה או רצון להגר לגרמניה, לקנדה או אפילו לארה"ב? גם כי הן לא ממש רוצות אותנו, וגם כי ההיסטוריה הקצרה והארוכה לימדה אותנו שיש רק בית אחד ליהודים.

הצרה היא, שבשנים האחרונות מתחוור לנו שוב ושוב שמנהלי המונופול למדו להתנהג ולצפצף על כולם כיאה לעומדים בראש מונופול. למה לדאוג לאזרח הכבול אליה, ולהקטין את ההכנסות השוטפות, אם ממילא הוא ימשיך לקנות רק פה? באירופה מקובל לנוע ממדינה למדינה; הפנסיונרים של אנגליה נודדים בין מדינות שמציעות להם איכות חיים ראויה ובית בזול; גם ארה"ב וקנדה מתקיימות תמיד במעין תחרות.

ובישראל? מה שלא יהיה, התחרות תמיד תישאר בין חדרה לגדרה. גם אם נשיא איראן יכריז מחר כי השלים את הכנת הפצצה, את הדירה הבאה שלנו נקנה כנראה בתוך רצועה צרה של 70 קילומטר.