"שאול קנה את החברה ב-48 שעות, אז מכרנו ב-8 שקל למניה"

אדם צ'זנוף, מנכ"ל סבן קפיטל, בראיון על עסקת בזק ■ "מעולם לא נתקלתי בעסקה כזו, ואני לא מאמין שאתקל. אלוביץ' סגר את העסקה בתוך 48 שעות. בלי חדרי מידע, בלי בדיקות נאותות, תוך שהוא מתחייב לקחת על עצמו את הטיפול ברגולציה"

"חיים סבן ואני הגדרנו את ההשקעות בישראל כיעד אסטרטגי. הכוונה שהבן של חיים, שהוא בן 21, והבן שלי, שהוא בן 8 חודשים, יהיו דירקטורים בחברות ישראליות. כך שזוהי התחייבות ארוכת טווח", כך אומר היום אדם צ'זנוף, מנכ"ל סבן קפיטל, בראיון ראשון בעקבות השלמת מכירת גרעין השליטה בבזק.

בשבוע שעבר הושלמה העסקה למכירת גרעין השליטה (30.44%) בבזק מקבוצת אייפקס-סבן-ארקין לידי איש העסקים שאול אלוביץ' תמורת 6.5 מיליארד שקל. "מעולם לא נתקלתי בעסקה כזו, ואני לא מאמין שאתקל. אלוביץ' סגר את העסקה בתוך 48 שעות. בלי חדרי מידע, בלי בדיקות נאותות, תוך שהוא מתחייב לקחת על עצמו את הטיפול ברגולציה. אין ספק שהוא מכיר את בזק היטב ויודע לאן הוא נכנס".

בתשובה לשאלה מדוע לא נערכה התמחרות אומר צ'זנוף, "ייתכן שיכולנו להשיג מחיר קצת יותר גבוה (מחיר השוק היה 8.40 מכרנו ב-8 שקלים למניה), אבל בשורה התחתונה העדפנו לסגור עם שאול, כי להוציא מכרז למכירת החברה היה לוקח לנו לפחות 6-9 חודשים, אנחנו נחשבים בעיני הרגולטורים לא-ישראלים, לכן היינו צריכים לעבור בדיקות של השב"כ, של משרד תקשורת. זה תהליך ארוך מאוד. כששאול לקח על עצמו את המחויבות הרגולטורית זה היה שווה מבחינתנו הרבה".

בלי שהתבקש נותן צ'זנוף קרדיט למנהלי בזק: "יש הרבה סיבות להצלחה שלנו בבזק, אבל אני חייב לתת קרדיט לשלמה רודב ולצוות הנהלה בבזק. לחברה הזאת יש צוות ניהול שרק לעתים נדירות אנחנו רואים כמוהו.

הפרחים לעובדים

"אני חייב לציין לטובה גם את העובדים בבזק. כשנכנסנו, היו הרבה עימותים בין המנכ"ל לוועד, ואנחנו גאים בכך שהגענו לקשרים מצוינים עם הוועד".

תאר את תהליך המכירה.

"מה שקרה הוא משהו שאני מאמין שלא יקרה לי שוב בכל הקשור לאופן ולמהירות שבהם התרחשו הדברים. היה ברור לנו שקבוצת יורוקום היא אחת הקונות הפוטנציאליות, ולאורך זמן שמרנו על קשר נימוסי וחם עם שאול. הייתה פנייה אלינו דרך הבנקאי שלו, ובעקבותיה עשינו התייעצות פנימית ואז דיברתי עם שאול.

"הוא נתן הצעה די פשוטה. בלי בדיקת נאותות והערכת שווי, עם התחייבות שלו לפתור את כל הנושאים הרגולטוריים. תוך שישה ימים הגענו לחוזה.

"הצענו לו לבוא ללוס אנג'לס, הוא אמר 'בוא נגמור בטלפון', וגמרנו בטלפון תוך 48 שעות. שאול היה פשוט ג'נטלמן אמיתי מהתחלה ועד הסוף".

אם הוא לא היה פותר את הסוגיות הרגולטוריות, כמה זה היה עולה לו?

"שום דבר. הייתה לו התחייבות חוזית לפתור. אז מבחינתנו לא היה מצב שהוא לא פותר".

סנקציות כמו בעסקת פרטנר?

"לא היו".

"הרוויחו יפה"

האם תתגמלו את העובדים והמנהלים בגין המכירה?

"רק העובדים עשו בערך 1.5 מיליארד שקל כתוצאה מהאופציות שהם קיבלו מהמדינה ומהחברה. המנהלים הרוויחו גם הם מאוד יפה ואנחנו שמחים שהם הרוויחו יפה. נשאיר את זה בזה.

"זה המודל הכלכלי שלנו כמעט בכל החברות שאנחנו משקיעים בהן - שהנהלת החברה צריכה להיות מאוחדת מבחינת האינטרסים הכלכליים. אם אנחנו יוצאים ברווח אנחנו שמחים שגם הם יוצאים ברווח".

מה אתה חושב על שכר המנהלים בישראל?

"ברגע שהביצועים עולים על התקציב, וזה לא שנה אחת או שנתיים, זה באופן קבוע, אני מאמין שצריך לתגמל באופן הוגן. האם זה נשמע גבוה בקנה מידה ישראלי? יכול להיות. אבל בסך הכול אנשים האלה עושים עבודה מצוינת ומגיע להם תגמול הוגן.

"צריך להסתכל על המכלול: החברה שקיבלנו שונה לגמרי מהחברה שמכרנו. השקענו בתשתיות, הגדלנו את התשתיות של פלאפון. אין מה להשוות לשירותים שבזק הציעה כשקנינו אותה. המיתוג, כל המיצוב של החברה השתנה לגמרי, כל ההשקעה ב-NGN. כך שזה לא רק לקחנו דיבידנדים, גם השקענו הרבה מהתזרים חזרה בחברה.

"צריך להסתכל על זה, להסתכל על מצב העובדים, מה קרה למחיר המניה, מה קרה לרווחים. בכל הפרמטרים היו שיפורים משמעותיים".

אז למה בעצם מכרתם אם יש לכם לאן לגדול?

"היו לנו שיקולים לפני שהחלטנו למכור. גם לנו וגם לאייפקס. אני מאמין שעל מנת למכור עסק באופן מוצלח, אתה חייב להשאיר לקונה הבא ממה להרוויח. אתה לא יכול לקחת את הטיפה האחרונה מהלימון. זה לא עובד. החלטנו שאחרי ארבע שנים הגיע הזמן לממש את האחזקות ולהעביר את זה לקונה הבא שייקח את החברה לנקודה הבאה. אנחנו מאוד אוהבים את החברה. היא נכס מאוד ייחודי וביום שמכרנו האמת קצת היה איזה שהוא אלמנט של עצבות, וקצת שמחה. סה"כ היתה לנו חוויה מאוד מיוחדת שם".

"פרשת האופציות עזרה לחברה"

איפה הערך הגדול של אלוביץ' היום בבזק?

"תשאל אותו. אנחנו מאוד מעריכים את שאול. יש לו ידע מאוד עמוק בנושא, ובזכות ההתמצאות שלו ברמה הרגולטורית הוא יידע לנווט נכון בכל המערכת הזו".

הקשר עם אייפקס נמשך? אולי יהיו עוד השקעות נוספות ביחד?

"אנחנו מקווים שכן. הם קבוצה מצוינת ויש בינינו קשר חם".

אתה יכול להגיד כמה מילים על סיפור האופציות ב-2007?

"כל מה שאני יכול להגיד זה שבאיזו שהיא מידה כל האירוע עזר לשפר בהרבה את העבודה הפנימית בחברה. כתוצאה מהתהליך הזה גם הבאנו את שלמה רודב להיות יו"ר החברה וזו הייתה התפנית מבחינת כיוון ההתפתחות של החברה. באיזה שהוא מקום, האירוע הזה תרם מאוד להצלחת ההשקעה".

איזו חבילת מניות שלמה נחמה היה אמור לקנות?

"אנחנו מאוד אוהבים את שלמה נחמה, הוא איש מצוין. המשא ומתן היה בינו ובין מורי ארקין, והרעיון היה ששלמה יחליף את מורי אז אני מציע שתשאל אותם".

ואיך ארקין היה כשותף?

"הוא היה שותף ישראלי".

מחפש השקעות גם בנדל"ן

קבוצת סבן החליטה לחפש בישראל השקעות שלא בתחום התקשורת והמדיה. אילון שלו (לשעבר עורך "ידיעות אחרונות"), יואב רובינשטיין (לשעבר באייפקס) ואריה סבן (אחיו של חיים סבן) ינהלו את זרוע ההשקעות של סבן בארץ, ביחד עם צ'זנוף עצמו, שיגיע לארץ לעתים קרובות.

אילו השקעות אתם מחפשים?

"בנושא התקשורת די מיצינו את היכולות שלנו אחרי קשת ובזק, ולכן בכוונתנו להיכנס לתחומים נוספים, וכרגע אנחנו עובדים על האסטרטגיה. אין לנו דברים קונקרטיים אבל אנחנו סוקרים את השוק ולומדים את האפשרויות, בין היתר גם נדל"ן".

אמרתם שמיציתם את שוק התקשורת המקומית או חברות התקשורת המקומיות. יש סיכוי שייכנסו מפעילים חדשים, האם זה יכול לעניין אתכם?

"נכון לעכשיו אני יכול להגיד שזו לא ההתמקדות שלנו. רק כרגע יצאנו מבזק. אני חושב שנכון לתת לבעלים החדשים לפעול בלי הפרעות או איומים שבאים מהצד שלנו".