תזכורת לאולמרט

הנה דברים שאמרה אישיות בכירה בכנס "קרקע, הון ושלטון" ב-2005 שנערך באוניברסיטת ת"א

רוצים לדעת מה חושב אהוד אולמרט על השילוב בין קרקע, הון ושלטון? הנה התשובה:

"תמיד התפעלתי מחדש מהשילוב המקסים הזה, הפרובוקטיבי הזה, המגרה הזה, מעורר העניין". את ההתבטאות הנדירה הזו נשא אולמרט בכנס שכותרתו - שימו לב - "קרקע, הון שלטון", ושנערך בינואר 2005 בבית הספר ללימודי הסביבה של אוניברסיטת תל אביב.

היה זה לקראת פרסום המלצות ועדת גדיש בנוגע להפרטת קרקעות המדינה. אולמרט הוזמן לנאום בכנס מתוקף תפקידו דאז, כשר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל. רק שנתיים קודם לכן עזב את משרת ראש עיריית ירושלים, לטובת תיק בממשלתו החדשה של אריאל שרון. אולמרט זעם על הכותרת שבחרו המארגנים לכינוס, וטרח להבהיר זאת למארחו, השופט בדימוס שלמה שוהם, אז נציב הדורות הבאים.

"אין דבר שבאופן אוטומטי כמעט מבטיח לך עניין תקשורתי באירוע מסוים, אם לא אתה לא מחבר אליו את שלוש המילים קרקע, הון ושלטון", אמרה אז האישיות הציבורית הבכירה. "אני בטוח, השופט שוהם, שיועץ מיומן ליחסי ציבור הציע לך את הכותרת הזו, כי אם יש כותרת גם על קרקע גם על הון וגם על שלטון - משהו טוב מוכרח לצאת מזה מבחינת הכיסוי".

אם מישהו באולם חשב לרגע שאולמרט יסתפק בכך, עד מהרה התברר כי מדובר רק בפתיח למשנה סדורה שהטרידה את מוחו זה זמן רב. "מה הקשר בין האחד לשני?", הוא שאל את הנוכחים, "זו שאלה גדולה. אני רוצה להבין למה 'קרקע, הון ושלטון' זה יותר טבעי מאשר 'ביטוח, הון ושלטון', מאשר 'בנקאות, הון ושלטון', מאשר, אני יודע מה, 'טלפונים, הון ושלטון'. אני מודה ומתוודה שאני עוסק בנושאים הללו בשנתיים האחרונות בתפקיד הזה, ובשנים שקדמו להן עסקתי בזה כראש עיר די גדולה שבנו בה ופיתחו בה אולי יותר מאשר בכל מדינת ישראל ביחד בעשר השנים האחרונות; ותמיד התפעלתי מחדש מהשילוב המקסים הזה, הפרובוקטיבי הזה, המגרה הזה, מעורר העניין שהופך להיות כמעט מנטרה, שמי שכותב אותה לא יודע על מה הוא כותב ומי שאומר אותה לא יודע על מה שהוא מדבר, אבל מספיק שהוא מעורר ניחוח של שחיתות, של כסף שעובר מכיס לכיס; כאילו מוכרחה להיות שחיתות".

קשה להתאפק מלחשוב על האירוניה הכפולה: האם היום העיתונאים הכותבים על האישיות הבכירה שקיבלה לפי החשד 3.5 מליון שקלים לצורך קידום פרויקט הולילנד - יודעים על מה הם כותבים? למר אולמרט הפתרונים.