מחשוב הענן - הייפ שיווקי או תהליך שישנה את פני שוק המחשבים?

נראה, כי שוק שירותי המחשוב הישראלי מתחיל להיערך לקראת הדור הבא של פתרונות -הכרזות על מוצרים ושירותים, מעבר של ארגונים למודל שכזה ועניין גובר שמגלים בשוק לגבי האופציות הקיימות

מחשוב ענן הפך למונח לוהט בעולם המחשבים והתקשורת בשנה האחרונה. ברור למדי שמדובר בנושא שמקבל יותר יחסי ציבור ומאמצים שיווקיים ממה שבאמת בא לידי ביטוי בצד הטכנולוגי והעסקי. ועם זאת, נכון לתחילת 2010, נראה כי שוק שירותי המחשוב הישראלי מתחיל להיערך לקראת הדור הבא של פתרונות. את ההיערכות רואים בהכרזות על מוצרים ושירותים, במעבר של ארגונים למודל שכזה, ובעניין גובר שמגלים בשוק לגבי האופציות הקיימות.

קצב ההכרזות בתחום שרלוונטי לשוק הישראלי מגיע בתדירות גבוהה יחסית לעבר. החודש הכריזה מיקרוסופט על הזמינות בישראל של פלטפורמת Azure מתוצרתה, שמספקת סביבת עבודה ותשתיות מחשוב מתוך מרכז נתונים מרוחק. את חוות השרתים שתומכת בשירותי הענן מבוססי ה-Azure מציעה היום מיקרוסופט משישה מרכזים בארה"ב, באירופה ובמזרח. בצד הספקים המקומיים, הודיעה חברת טריפל סי מפתח תקווה על פתיחת חוות שרתים שתספק שירותים מרחוק, בהשקעה של כ-200 מיליון שקל. וזו רק ההתחלה.

בסופו של דבר, בחשבון הפשוט של שירותי המחשוב העברת פעילות המחשוב - חלקה או כולה - מהארגון לחוות שרתים מרוחקת כלשהי, היא שלב נוסף בעולם מיקור החוץ (אאוטסורסינג). בהתאם לכך, ניתן להעריך שאת המהלכים הבולטים בתחום יעשו ספקיות שירותי המחשוב שכבר מחזיקות במספר רב של לקוחות בישראל, ובעיקר חברות זרות כמו HP-EDS או IBM, שמפעילות מרכזי מחשוב גדולים בחו"ל.

מוטיבציה מעורפלת

האינטרס של ספקיות פתרונות מחשוב הענן הוא ברור. אך המוטיבציה של המשתמשים לרוץ ולהשתמש בפתרונות אלה באופן אינטנסיבי היא מעורפלת יותר, לפחות בשלב זה. בגרטנר העריכו לפני מספר חודשים כי תחום מחשוב הענן נמצא כרגע בשיא ההייפ השיווקי שלו, והוא יהיה רלוונטי רק עוד שנתיים עד חמש שנים, אם בכלל. עבור המשתמש הארגוני, המשמעות היא שכדאי להמתין להבשלת הפתרונות, לירידה במחירים ולמודלים עסקיים בריאים יותר.

מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה, אבנר שטראוס, מרגיש אחרת. "חד-משמעית, משהו קורה בתחום מחשוב הענן בקרב ארגונים בישראל. המחסום הפסיכולוגי של העברת חלק מתשתיות המחשוב למרכזי מחשוב מרוחקים קל בהרבה לחצייה אחרי שהארגון כבר עשה צעדים בתחום האאוטסורסינג". שטראוס מציין מספר ארגונים גדולים שנמצאים בתהליכים להעברת חלק מהתשתיות וצורכי המחשוב שלהם למרכזי מחשוב מרוחקים, ביניהם: צה"ל, סלקום, אסם, הבנקים לאומי, דיסקונט והפועלים, חברת הביטוח מנורה, וחברת ECI.

הארגונים בישראל מתעניינים בעיקר ב"עננים פרטיים", כלומר - ארכיטקטורת מחשוב המתאימה לאופן שבו פועל ענן מחשוב - כזו שמספקת משאבי מחשוב מרוחקים - אך ממוקמת בחברה. לטענת עודד שיחור, ארכיטקט בכיר ב-HP ישראל, הסיבה לכך היא החשש של ארגונים להוציא תכנים מחוץ לחברה, וכן חשש מפגיעה ביכולת הגישה למחשבים המרוחקים. פתרון הביניים שמאמצים חלק מהארגונים בישראל הוא "אירוח" התכנים של הארגון במרכז מחשוב של ספקית אאוטסורסינג קיימת, כמו HP-EDS או IBM, מה שמאפשר לקבל שירותים מרחוק, אבל עדיין לספק שליטה מסוימת בשירותים.

חיסכון בכוח אדם

ההשלכות נוגעות ליותר מאשר העברת התוכן הדיגיטלי בלבד. ב-ECI, למשל, מתכננים להעביר את כל תשתיות המחשוב לחוות השרתים של HP-EDS בצרפת, ולקבל משם גם תשתית וירטואלית המיועדת להדמיה של דסקטופ (VDI). כתוצאה, אמור תקציב המחשוב של החברה, שמסתכם בעשרות מיליוני דולרים בשנה, לרדת ב-30%-40%, כאשר חלק מהחיסכון יהיה בכוח אדם. החברה מעסיקה כיום 150 עובדים בפעילות המחשוב, והמעבר למחשוב ענן יחסוך על פי הערכות 20%-30%, כלומר 40-50 איש.

לדעתו של שטראוס, לא צריך להיבהל מהיעלמות המשרות בעקבות מעבר לשירותי מחשוב ענן. לטענתו, העברת התשתיות למודל אאוטסורסינג לחוות שרתים מרוחקת אומנם תצמצם את מספר אנשי התשתיות הנדרשים לתחזוקת מערכת המחשוב הארגונית, אך לא תהיה פגיעה במספר העובדים הדרושים לצורך ניהול פרויקטים, תמיכה ופיתוח של אפליקציות ארגוניות. "המחשבה שקבלת שירותי אחסון או אפליקציה מבחוץ תחליף את אנשי ה-IT הארגוניים היא לא נכונה. זה יכול מקסימום ליעל", מעריך שטראוס, ומוסיף, "כל המנגנון העסקי משולב היום לעומק במה שאנשי ה-IT מציעים".

ואם כבר מדברים על מעבר של ארגונים מביצוע אאוטסורסינג לכוח האדם בתחום המחשוב להעברת חלקים נרחבים יותר ממערך המחשוב הארגוני לידי ספקית שירותי מחשוב, על הפרק נמצאים גם חלק מהארגונים להם מספקות כיום EDS או IBM תהליכי אאוטסורסינג מקיפים. אמדוקס, תנובה או תעש, למשל, מצד לקוחותיה של EDS, עשויות לנסות כבר בזמן הקרוב לעבור למסגרת של קבלת שירותי מחשוב מחוות שירותים מרוחקות במקום מיקור חוץ של העובדים בלבד.

נקודה מעניינת נוספת נוגעת לשאלה האם יתכן והמעבר למודל ענן מחשוב יביא גם לשינוי במאזן הכוחות בין ספקיות השירותים בשוק. "זה עוד כלי בתחרות", אומר שיחור. אך למרות זאת, הוא משוכנע שלפחות בטווח הקרוב לא נראה עדיין שינויים גדולים בתחום. לדבריו, "אני מניח שבעתיד, בעוד שנתיים-שלוש, זה יהיה יותר קל".