הנציבות האירופית: על חברות התעופה לפצות נוסעים שנתקעו

‎‎לפי תקנות האיחוד נוסעים שטיסותיהם בוטלו או נדחו זכאים להחזר כספי וחברת התעופה חייבת לדאוג להם למזון וללינה עד למועד הטיסה החליפי‏

‎‎הפיצויים שישלמו חברות התעופה לנוסעים יילקחו בחשבון כאשר הפקידים יחשבו את הנזק שגרם האפר הגעשי לתעשיית התעופה. כך נמסר אתמול (ד') מנציבות האיחוד האירופי.

‏הסיוע המדינתי וזכויות הנוסעים הם סוגיות נפרדות. עם זאת, אמרו פקידים בנציבות שמדיניות הפיצויים והעלויות ישמשו כבסיס להערכות הנזק, והדבר עשוי להשפיע על כל סיוע עתידי מצד הממשלות באירופה לתעשיית התעופה, שהפסידה 1.7 מיליארד דולר במהלך ההשבתה הכפויה של הטיסות, לפי נתונים של התאחדות התחבורה האווירית הבינלאומית.‏

‏אחד הפקידים אמר שנציב האיחוד האירופי לענייני תחבורה, סים קלס, "הבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים, שהפיצויים והחובות הפיננסיים יילקחו בחשבון בהערכת הנזק שגרם המשבר". ‏

קלס אמר שהוא "מודאג מאוד מאוד" מהטענות שכמה מחברות התעופה מסרבות לשאת בהוצאות המלון של נוסעים שנתקעו, או דורשות שנוסעים שהוסטו למסלולים אחרים יחתמו על מסמכים שבהם הם מוותרים על זכותם לתבוע פיצוי כלשהו בעתיד.

‏‎‎תלונות אקראיות

‎‎לדברי הרשויות, התקבלו אצלן תלונות אקראיות מהסוג הזה, ובעקבות זאת, הנציבות דורשת מידע נוסף מהרשויות הלאומיות האחראיות על אכיפת התקנות. "הנציב מתמקד כעת מאוד באכיפה של זכויות הנוסעים", אמרה הדוברת של קלס. "הוא מצפה שחברות התעופה יכבדו את התחייבויותיהן - והנושא הזה אינן פתוח למו"מ".‏

‏למרות ההתנגדות של חברות התעופה, אישר האיחוד האירופי ב-2004 חקיקה שמבטיחה את זכויות הנוסעים, במטרה למנוע מחברות התעופה למכור כרטיסי טיסה מעבר לתפוסה הריאלית של המטוסים ולעשות שימוש אחר לרעה בכוחן באופן שגרם לעיכובים תכופים בטיסות.‏ ‏

נוסעים שטיסותיהם בוטלו, או נדחו משמעותית, זכאים להחזר של דמי כרטיס הנסיעה או להסטת מסלול. אם בחר הנוסע באפשרות האחרונה, חייבת חברת התעופה לדאוג לו עד למועד הטיסה, כולל אספקת מזון, אכסניה, ואפילו שיחות טלפון, בהתאם לצורך.

‏‎‎נטל גדול מדי

‏‎‎מתוקף החוק זכאים נוסעים שנתקעו לתבוע פיצויים בסך 250-600 אירו, למרות שזכות זו בוטלה בנסיבות הנוכחיות, מכיוון שהתפרצות הר הגעש נחשבת לאירוע בלתי צפוי ("כוח עליון"). חברות התעופה טוענות שהחוק לא צפה שיבושים נרחבים כל-כך, ושעלות הטיפול בנוסעים הפכה לנטל שהן אינן יכולות לעמוד בו.‏

‏‏"החברות משלמות סכומים גדולים מאוד, בעיקר עבור בתי מלון, אבל גם עבור דברים אחרים", אמר דיויד הנדרסון, אחד מדוברי התאחדות חברות התעופה האירופיות, שבה חברות אייר פראנס ובריטיש איירווייס. "החוק בכלל לא נועד לאירוע בממדים אדירים כל-כך".